Експерт: Ще остане ли образованието закотвено за фактите или ще развива ключови умения?

0
179
Ученик
Снимка: Pixabay

Външното оценяване е показателен случай на инструмент, който не показва добавената си стойност в този формат. Това заяви пред „БНР“ експертът по образователни политики в Сдружение “Образование България 2020-2030” Златка Димитрова.

„Дебатът трябва да е не за премахване за външното оценяване в 4 и 10 клас, а дали това оценяване показва на учениците, училищата и образователната система имаме ли качествено образование или не“, посочи специалистът.

От няколко години организацията изготвя мониторингов доклад на годишна база с препоръки, които да доведат до очаквания от обществото резултат в училищните звена.

Дори обновените учебни програми обаче в голяма степен все още поставят фокус върху това какво трябва да научи ученикът, но не и върху това как да работи в сътрудничество, да се аргументира, как да мисли критично, как да прилага креативност, категоричен е експертът.

Според Димитрова „това са много по-ценни умения, върху които препоръчваме да поставят фокус тези учебни програми“. Идеята е детето да умее да осмисля научните факти и да ги разбира, за да може впоследствие да утвърждава своя теза по засегнатите въпроси и да я защитава.

Доктор Лъчезар Томов е преподавател по математика и информационни технологии от 8 до 11 клас в Гимназията за древни езици и култури в София. В нестандартните условия на онлайн обучение той задава на своите възпитаници задачи от различен характер и им възлага проекти извън учебния план. 

Томов е привърженик на образование, което развива любознателността на децата, събуждайки интереса им към информирано и компетентно поведение – в училищната сграда и в живота извън нея. Според математика основният проблем у нас е, че „се е насочило образованието към технология, а не към знания“.

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments