Работодатели искат ясни механизми за компенсация на засегнатите бизнеси

0
28
Пари
Снимка: Pixabay

Да се разработят ясни механизми за компенсация на засегнатите бизнеси, да се представят анализ и оценка на ефективността на прилаганите до момента противоепидемични мерки. Това настояват от Българската стопанска камара (БСК), предадоха от „Труд“. В писмо до министъра на здравеопазването те посочват, че е необходимо новите мерки да са базирани на ефекта от прилаганите в предходни периоди.

Според БСК поставянето на условие за процент ваксинирани работници и клиенти според тях е дискриминация. Единственият ефект би бил в посока увеличаване процента на имунизациите, което би следвало да е ангажимент на здравните власти. По отношение компенсационните механизми практиката до момента показвала, че се говори повече за мерки, отколкото за бизнес. Работодатели споделят:

Свидетели сме на това как през 2020 година бяха необходими повече от половин година след избухването на пандемията, за да бъдат формулирани механизми за подкрепа на бизнеса, а после още най-малко 6 месеца, за да заработят ефективно въпросните механизми. Към днешна дата хиляди икономически оператори продължават да изпитват затруднения от предходните периоди на затваряне, а сега в спешен порядък им се съобщава, че отново трябва да затворят. На този фон, темата за компенсаторните механизми отново е в сферата на вероятностите и разговорите. Нещо повече, темата е силно зависима от актуализацията на Държавния бюджет. При цялата тази неяснота въвеждането на ограничения „от днес за утре“ е необосновано. Настояваме преди въвеждането на каквито и да било ограничения, да бъдат оповестени ясни механизми за компенсация на засегнатите бизнеси, както и да се представи на общественото внимание анализ и оценка на ефективността на прилаганите до момента противоепидемични мерки.“

Според представителите на туристическия сектор най-големият работодател – държавата, първо трябва да ваксинира служителите си и по този начин да даде пример на останалите. Те споделят, че налагането на рестрикции само за един бранш е неприемливо и дискриминационно. След като държавата имунизира служителите си, следващата стъпка да е при рестриктивни мерки, ваксинацията на персонал и клиенти да се взема предвид за всички браншове, работещи с клиенти, а не само за техния.

Ако властите вземат решение за затваряне, туристическият бранш трябва да бъде обезщетен с 80% от оборота на база 2019 година, заявиха от БСК. При тази ситуация е необходимо при работа на 50% от капацитета да има 30% обезщетение от оборота. При 30% капацитет – 50% обезщетение, при затваряне на бизнес – 80% за бизнеса и поемане на заплатите по трудов договор на хилядите им служители. Трябва задължително да има подкрепа и за тези, които не работят в следствие на локална заповед, а не само след нареждане от името на държавата.

От сектора на търговията смятат, че от предложените мерки трябва да се запази правото на всеки търговски оператор да управлява изпълнението на мярката съгласно установения си бизнес модел. Заповедите за удължаване срока на противоепидемичните мерки и относно прилагането им да не въвеждат допълнителни, утежняващи изисквания по отношение на спазването им извън дискутираните. В сектора на културата е създадена организация за безопасно посещение на закрито на до 50% на посетителите.

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments