Какви опасности крие продажбата на яйца в социалните мрежи? Отговор от „Ние, потребителите“ и БАБХ пред Искра.бг

0
98
Яйца
Яйца. Снимка: Pixabay

„Основният риск от нерегламентираната търговия с храни от животински произход, включително яйца, е от разпространението на болести, които са заразни за хората и за животните.“

Това обясниха експерти от Българска агенция по безопасност на храните /БАБХ/ след питане от Искра.бг какви рискове за здравето крие продажбата на яйца от физически лица в социалните мрежи. Повод да потърсим контролния орган станаха множество обяви за продажба на евтини яйца, публекувани в интернет платформите покрай и след априлските празници. Стопани, гледащи кокошки, са пуснали бройката на цена между 0,33 и 0,50 стотинки. За сравнение средната стойност на яйце размер М в търговската мрежа е 0,53 стотинки. Същевременно животновъдите рекламират стоката си, обяснявайки, че яйцата са от свободно гледани кокошки и публикуват техни снимки във Facebook.

Търговията от разстояние с храни, включително яйца, е регламентирана в чл. 59-64 от Закон за храните и чл. 14 от Регламент (ЕО) 1169/ 2011 за предоставяне на информация на потребителите, коментираха още от Агенцията, уточнявайки:

„Съгласно разпоредбата на чл. 60 от Закона за храните търговия от разстояние може да се извършва от търговски платформи или от собствени сайтове на обектите за производство и/или търговия с храни само след регистрация на платформата/сайта по реда на чл. 61 от същия закон. Социалните мрежи не представляват търговска платформа и следователно не са регистрирано по съответния ред. Но някои от частните страници, управлявани от юридически лица, имат регистрация по реда на Закона за храните и следователно могат да извършват търговия от разстояние с храни. БАБХ подържа публичен Регистър на бизнес операторите, осъществяващи търговия с храни от разстояние (онлайн търговци), който може да намерите – ТУК.“

От 2022 г. досега в БАБХ не са получавани сигнали за предлагане на яйца чрез средствата за комуникация от разстояние /електронна търговия/, уточнявайки: „През 2022 г. в Централно управление на БАБХ /ЦУ на БАБХ/ са регистрирани 20 сигнала, а до края на април 2023 г . са регистрирани 12 сигнала свързани с търговията на яйца. Тези сигнали се отнасят за установено от гражданите предлагане на яйца без маркировка, яйца с неясен произход или опасни яйца на фермерски пазар, нерегламентирана крайпътна търговия с яйца, яйца с изтекъл срок на годност и др.“

Според основателя на онлайн платформата „Ние, потребителите“ Габриела Руменова пазаруването от социалната мрежа и от онлайн платформи крие множество рискове. В предишни интервюта тя уточни:

„Потребителите трябва да знаят, че могат да се ползват от правата си по Закона за защита на потребителите /ЗЗП/ като 2-годишна гаранция на стоките, връщане в 14-дневен срок на покупката, само когато пазаруват като физически лица от търговци, които по занятие извършват продажби. Тоест не са физически лица тези, които им продават стоките. В нашата платформа сме получавали запитвания от хора, които са закупили нещо от търговец, но на името на фирма – тогава не могат да се възползват от правата, които дава ЗЗП, защото той регламентира правата на крайните потребители, когато става въпрос за действително физическо лице, което купува стоки и услуги за лично ползване, а не за професионални цели и то от търговци.“

А тук става въпрос за храни и в частност яйца, където опасностите са много по-големи, включително и здравословни. Те не са преминали контрол и никой не носи отговорност за тях. Според Руменова в случай на проблем, единственият начин потребителите да потърсят правата си, е по съдебен път. За пореден път тя призовава хората, решили да пазаруват от Facebook групи или онлайн платформи, да намират няколко начина за комуникация с отсрещната страна. В повечето случаи диалогът се осъществява чрез „Messenger“, но ако акаунтът бъде изтрит и с него изчезват всички следи. Добре е да се търси контакт през телефона, имейли и като цяло – по-проследими канали за комуникация.

Гаранцията за безопасността на домашните храни във Facebook идва най-вече от тези, които я препоръчват и от тези, които я предлагат, а според Руменова тя се равнява на нула. Рисковете са свързани не само с условията, при които се извършва продажбата, а и с начина на съхранението й, отбеляза тя, изтъквайки, че дори и в магазините има случаи продукти в срок на годност, но при неправилно съхранение, да се развалят и да бъдат опасни за здравето. Експертът препоръчва на хората, които попадат на Facebook групи за продажба на домашни храни, каквито и да са те, да сигнализират в БАБХ.

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments