Близо 90% от домакинствата в България имат достъп до интернет

0
96
Компютър
Компютър. Снимка: Pixabay

87.3% от домакинствата в България имат достъп до интернет през 2022 година. Това показват официалните данни на Националния статистически институт /НСИ/. Това е увеличение с 3.8 процентни пункта в сравнение с 2021 година. 

Запазва се тенденцията на ежегодно нарастване на относителния дял на домакинствата с достъп до интернет, като през периода 2013 – 2022 г. относителният им дял се е увеличил с 33.6 процентни пункта.

Югозападният район e с най-висок относителен дял на домакинства с достъп до интернет (90.5%), а с най-нисък е Северозападният район – 83.1%.

От домакинствата, живеещи в градовете, 88.8% разполагат с интернет достъп, а при тези, живеещи в селата, относителният дял е 82.4%. Домакинствата с деца използват по-активно глобалната мрежа, като 96.0% от тях имат достъп до интернет при 84.4% за домакинствата без деца.

Използване на интернет

През 2022 г. 79.0% от лицата на възраст между 16 и 74 навършени години използват интернет всеки ден или поне веднъж седмично на работа, вкъщи или на друго място, а 61.2% се възползват от ресурсите на глобалната мрежа по няколко пъти на ден. Делът на тези, които никога не са сърфирали в интернет, намалява до 12.8%.

Най-активни потребители на интернет са младите хора на възраст между 16 и 24 години (95.1%), както и лицата с висше образование – 94.2%. Мъжете използват интернет повече от жените – съответно 79.9 и 78.0%.

Потребителите най-често използват глобалната мрежа с цел комуникация, като 67.3% посочват, че извършват телефонни или видео разговори по интернет (чрез приложения като Viber, WhatsApp, Skype, FaceTime, Messenger, Snapchat, Zoom, MS Teams, Webex), а 63.4% участват в социални мрежи (Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat, TikTok и др.).

През последните 12 месеца 26.4% от лицата използват глобалната мрежа за взаимодействие с административни органи и публични институции. При използването на предлаганите онлайн услуги от административни органи и публични институции жените са по-активни от мъжете – съответно 28.5 и 24.2%.

Проблемите, които най-често срещат лицата при взаимодействието по електронен път с административни органи и публични институции, са:

• технически проблеми, възникнали при използването на уебсайт или приложение – 22.6% ;
• труден за използване уебсайт или приложение – 14.2%;
• проблеми при използването на средство за електронна идентификация – 6.8%;
• липса на достъп до услугата на смартфон или таблет – 4.4%;
• невъзможност за плащане онлайн – 4.0%.

През 2022 г. 23.9% от лицата пазаруват онлайн за лични цели, като за петгодишен период относителният им дял се е увеличил почти два пъти. Най-много са пазаруващите онлайн в Североизточния и Югозападния район – съответно 31.1 и 29.1%, а най-малко – в Северния централен район – 14.8%. Най-активни при закупуването на стоки и услуги по интернет са лицата с висше образование (42.7%), както и хората във възрастовата група 25 – 34 години (39.8%). Жените пазаруват онлайн повече от мъжете – съответно 26.0 и 21.8%.

Стоките и услугите, които най-често пазаруват потребителите по интернет, са:

• дрехи, обувки и аксесоари – 81.3% ;
• услуги, свързани с настаняване (от хотели, туристически агенции, туроператори или от частни лица) – 30.5%;
• спортни стоки – 30.4%;
• козметика, продукти за красота и здраве – 27.0%;
• доставки от ресторанти, вериги за бързо хранене, кетъринг – 26.5%;
• транспортни услуги (напр. билет за автобус, влак, самолетен полет, таксиметров превоз) – 19.3%;
• билети за културни или други събития – 17.9%;
• лекарства, хранителни добавки, витамини – 15.2%.

От пазарувалите по интернет 94.4% купуват стоки и услуги от търговци от България, 32.0% от търговци от държави – членки на ЕС, а 18.0% пазаруват онлайн от други държави. От частно лице чрез уебсайт или приложение (напр. eBay, Facebook Marketplace) купуват стоки 22.1% от потребителите, сочат още данните на НСИ. 

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments