Байдън е изправен пред нови предизвикателства след инфраструктурна победа

0
12
Дьо Байдън подписва заповеди.
Снимка: Фейсбук страницата President Joe Biden

Той е бил тук и преди, пише „Асошиейтед прес“. Президентът Джо Байдън няма нужда да гледа по-далеч назад от времето си като вицепрезидент, за да разбере предизвикателствата, които предстоят при популяризирането на новата му инфраструктурна сделка на стойност 1 трилион долара пред американския народ и извеждането на парите на вратата достатъчно бързо, за да могат гражданите да усетят истинско въздействие.

Когато президентът Барак Обама прокара огромен законопроект за стимулиране през 2009 г., администрацията му беше изправена пред критики, че парите достигат твърде бавно до народа, за да си проправят път в бавната икономика, а самият Обама по-късно призна, че не е успял да предаде на американците ползите от законодателството. Най-голямата му грешка, каза Обама през 2012 г., е, че е смятал, че работата на президентството е „просто да прави правилната политика“ – вместо да разказва „история на американския народ, която им дава усещане за единство и цел“.

Байдън започна собствените си усилия да създаде такава история, когато спечели победен вот в събота, след като законопроектът му за инфраструктурата надви в Конгреса, отбелязвайки упорита победа върху законодателен акт на стойност 1,2 трилиона, който според него ще подобри осезаемо живота на американците през месеците и години напред. Президентът нарече това еднократна инвестиция в едно поколение“ за справяне с редица предизвикателства – рушащи се пътища и мостове, пропуски в достъпа до достъпен интернет, вода, замърсена от оловни тръби, домове и градове, неподготвени да се справят с все по-честите екстремни метеорологични условия.

Наближавайки края на една особено трудна седмица, в която неговата партия претърпя изненадващи загуби на изборите в цялата страна, приемането на законодателството беше поемане на глътка въздух от няколко предизвикателни месеца за един президент, чийто рейтинг на доверието спадна, тъй като американците остават разочаровани заради пандемията от коронавирус и неравномерното икономическо възстановяване.

Но законодателната победа поставя поредица от предизвикателства за Байдън както при популяризирането на новата сделка, така и в същото време да продължи да настоява за дълго оспорваната мрежа за социална сигурност и климата на стойност над 1,85 трилиона долара, която драстично ще разшири здравето, семейството и програми за изменение на климата. Залозите за Байдън са ясни в спадащите му числа в анкетите.

Приоритетите на демократичната група на САЩ за големи пари, предупреди в бележка през изминалата седмица, че „избирателите са разочаровани, скептични и уморени – от COVID, от икономически трудности, от затваряне на училища, от по-високи цени и застойни заплати, от недостъпни лекарства с рецепта и здравеопазване и др.”

Председателят Гай Сесил  подчерта:

Без резултати (и ефективно съобщаване на тези резултати) избирателите ще накажат партията на власт.“

Докато проучванията като цяло показват, че американците подкрепят инфраструктурния пакет, някои показват, че нацията все още не е сигурна какво има в него. Около половината от възрастните, анкетирани в проучване на Pew Research Center, проведено през септември, казаха, че подкрепят законопроекта за инфраструктурата, но малко повече от една четвърт казаха, че не са сигурни в него.

В опит да коригира минали грешки в съобщенията, Белият дом планира агресивна кампания за разгласяване на законопроекта за инфраструктурата, като Байдън планира пътувания из САЩ, за да говори за въздействието на законодателството. Той ще посети пристанище в Балтимор в сряда и обещава вълнуваща церемония по подписване на законопроекта за инфраструктурата, когато законодателите се върнат в града.

Администрацията също така изпраща ръководителите на отделите по транспорта, енергетиката, вътрешните работи и търговията, както и администратора на Агенцията за опазване на околната среда и висши сътрудници на Белия дом, за да говорят за законопроекта в национални и местни медии и афроамериканска и испаноезична преса. А те пускат обяснения в дигиталните платформи на отделите, за да помогнат на американците да разберат по-добре какво има в законопроекта.

Но дори когато служителите на Белия дом говорят за това, което има в законопроекта, те също ще трябва да гарантират, че парите ще бъдат изразходвани. Това е предизвикателство, с което Байдън е запознат отблизо, след като е наблюдавал прилагането на стимулите от 2009 г. като вицепрезидент. Тогава, въпреки обещанията за приоритизиране на „готовите за прилагане проекти“, предизвикателствата с разрешителните и други проблеми доведоха до забавяне, което накара Обама да се пошегува през 2011 г., че „готовите за внедряване проекти не са толкова готови, колкото очаквахме“.

По онова време демократите смятаха, че партията не е направила достатъчно, за да напомни на американците как са подобрили живота си и в крайна сметка позволиха на републиканците да очертаят изборния разговор около превишаването на властта. На следващата година демократите се сблъскаха с огромни загуби на междинните избори, губейки контрол над Камарата на представителите и шепа места в Сената.

Байдън, от своя страна, настоя в събота, че американците могат да започнат да виждат ефектите от законопроекта за инфраструктурата само за два до три месеца. Министърът на транспорта Пийт Бутигиг направи обиколките, обещавайки, че някои проекти просто чакат финансиране, но други, като инвестиции в нови зарядни устройства за електрически превозни средства и усилия за повторно свързване на общности, разделени от магистрали, ще отнеме повече време. За разлика от стимула от 2009 г., каза Бутигиг пред NPR, законопроектът за инфраструктура на Байдън е „както за краткосрочен, така и за дългосрочен“.

Веднага ще се създаде работа за години напред“, каза той.

Въпреки че продава законопроекта за инфраструктурата като доказателство, което демократите могат да изпълнят, Байдън все още ще трябва да се бори с продължаващите спорове по другата голяма точка от дневния му ред – законопроекта за социалните разходи.

За разлика от законопроекта за инфраструктурата, който беше приет с подкрепата на 19 републиканци в Сената, пакетът за социални разходи е изправен пред обединена опозиция на Републиканската партия, което означава, че Байдън ще се нуждае от всеки глас на демократите в Сената, за да премине финалната линия. С умерените и прогресивни фракции на партията, които се карат около детайлите на окончателния законопроект, и двама центристки привърженици – сенатор Джо Манчин от Западна Вирджиния и Кирстен Синема от Аризона – се противопоставят на много ключови прогресивни приоритети, спечелвайки окончателния пасаж от втората част на неговия дневният ред може да е много по-труден пъзел за решаване.

„Всички се споразумяха за инфраструктурата. Винаги можете да се споразумеете дали да построите или не пътищата и мостовете и да създадете водата и канализацията, от които се нуждаете, и да поправите вашата железопътна линия и вашите пристанища“, каза представителят Джим Клайбърн, D-S.C., по „Fox News Sunday“.

„Но отново е нещо друго, когато започнете да навлизате в нови неща“, каза Клайбърн.

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments