Заради чакането по границите с Румъния и Гърция: Загубите за бизнеса са около 100 млн. лева

0
43
Дунав мост
Дунав мост. Снимка: Wikimedia commons

Приблизително около 100 милиона лева са годишните загуби от престоя по граничните пунктове с Гърция и най-вече с Румъния, където проблемът е сериозен. Това са изчислили от Съюза на международните превозвачи. В ефира на „Bulgaria ON AIR“ изпълнителният директор на организацията Йордан Арабаджиев отбеляза, че се затруднява работата на шофьорите, на бизнеса у нас, който е износител, а когато става дума за транспорт – най-важното е той да бъде бърз. Коментарът идва след заседание на Европейския парламент /ЕП/, който почти единодушно отправи призив към Съвета на Европа да отвори Шенген за България и Румъния. Планът е до края на тази година да влезем в пространството на 2 етапа.

Според изпълнителния директор на Асоциацията на индустриалния капитал в България Добрин Иванов 100 милиона най-вероятно са преките загуби на транспортния бизнес и уточни:

„Тук се включват разходи на гориво, които правят камионите, докато изчакват на пунктовете, както и заплатите на шофьорите. Непреките загуби са много повече, в тях трябва да се включат екологичните загуби, щети, които се нанасят на българската природа и екология“.

Иванов изтъкна, че замърсяването във Видин и Русе е в пъти по-голямо, а засегнати са водачите, местните и митничарите, които дишат този въздух. Той подчерта още, че родният бизнес не е само износител, а е и вносител, като всяко едно забавяне понижава търговските обороти и паричните потоци.

Попитан как би се разгърнал транспортният бранш с влизането на България в Шенген, Арабаджиев отговори, че когато няма гранични проверки, транспортът е по-бърз. И допълни, че в момента липсват кадри, тъй като не могат да се наемат водачи от трети страни. Това можело да се промени с шенгенската виза и България можела да привлича шофьори от Северна Македония, Турция, Молдова и Украйна.

„Несъмнено премахването на граничния контрол, ще ускори бизнес процесите, ще бъдат реализирани свободното движение на хора и стоки. В момента не са реализирани в пълна степен. Всички тези големи опашки по границите ще бъдат преустановени, ще се преминава свободно. В Румъния са направили изчисления какви са загубите им и са установили, че годишно са около 11 млрд. евро. Ако пренесем тази сума, може би българската загуба е от 4-5 млрд. годишно, което е много значителна сума. Надявам се да има компенсиране на тези загуби, защото България е 11-13 години извън Шенген заради политическо решение на някои страни“, заключи Иванов.

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments