Математиката е изкуство, от разсъждения до решение

0
408
Учител
Учител. Снимка: Pixabay

Математиката е изкуството да стигнете с разсъждения до решението, заяви преподавателят по математика, физика и информатика Лъчезар Томов. Той посочи, че българските деца редовно участват в международни олимпиади по точни науки и печелят медали, а от друга страна тестовете на PISA традиционно ни поставят на последните места. Математикът коментира пред „БНР“:

Има такава настройка, че всичко зависи от гените и докато децата се справят – добре, подсилва се тяхното самочувствие, а в момента, в който с нещо се сблъскват, решават, че са глупави и че не могат. А решат ли, че са глупави, децата губят мотивация и тръгват надолу. И всъщност всичко опира до късмет. Това е система, която почива на късмета, на върху мъдрост и управление.

Преподавателят е категоричен, че отначало разликите между децата са много малки, но рядко се учи обаче по всички възможни начини едновременно. По този начин не могат да се покрият всички различни деца, а и самата система не го позволява. Томов отбеляза, че ние имаме най-малко часове по математика в Европа и най-дебелите учебници. Според него допълнителното натоварване на децата идва и от трудният материал, който е заложен в самата програма. Той посочи:

Някои деца ще успеят, други – не и не зависи само от способностите, зависи и от късмета, на какъв учител си попаднал, как си започнал в първите класове. После нивото започва да се сваля и има разделяне на траекториите, което много зависи от началната точка, а не от пътя. Нарича се закон на Матей: „Който има ще му се даде, който няма – ще му се отнеме“. Тази система не е пипана от 80-те години.

Според учителя е хубаво ако се правят реформи, преди да започнат да се градят планове за образование. Той подчерта, че за да има дисциплина в клас, трябва да има дисциплина в цялата държава. По думите му това е нещото, което се нарича системност.

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments