Кой се нуждае и кой се страхува от електронната администрация?

0
14
Дигитализация, лаптоп, компютър
Снимка: Pixabay

Все по-близо ли е дигиталното бъдеще? Как COVID кризата се отрази на процесите по създаване на електронна администрация, какво точно представлява тя и кой се нуждае от нея? Има ли такива, за които тя е плашеща? Темата коментира преподавателят по публична администрация в Софийски университет проф. Милена Стефанова.

Според нея електронното управление е от изключителна важност, тъй като то улеснява процесите в общуването. Необходимо е, каза още специалистът, държавните институции да съкратят максимално процедурите и да улеснят гражданите. Вътрешният диалог пък ще подпомогне подобряването на провежданите политики и съответното им прилагане след това.

Общуването с гражданите е другата значима подробност, тъй като те са потребители на цени и услуги. Същевременно с това трябва да бъдат включени и в управлението, така нареченото „гражданско участие“.

Съществуват процедури за предварително обсъждане на нормативни актове, както и за разглеждане на проекти на стратегически документи, уточни експертът. Това е било безпроблемно за случване преди пандемията, но след нея на преден план изскочиха немалко предизвикателства, спрямо които не всяка администрация успя да реагира навременно.

Възможно ли е да възникват страхове или притеснения по отношение на дигитализация на услуги от този вид?

Не е изключено да става дума просто за безпокойство заради градени с години навици, довели до „една инерция“. Респективно с това промените се равняват и на намален брой служители в администрациите, което не се нрави на много хора.

Александър Ненов, който е онлайн предприемач, смята, че е редно решенията за бъдещите дигитализации да се взимат от хора, които се занимават с бизнес, тъй като „когато някой, който не е изкарал 1 лев, правейки бизнес, мисли платформа, която да подпомага бизнеса, винаги се стига до абсолютно неразбиране на казуса и неработещ продукт“.

Той даде пример с Естония, която се е оказала дигиталният рай на Европа. Редно е всички държави, категоричен е Ненов, желаещи да са на прилично за 21 равнище, да се стремят да улеснят бизнеса и той да работи максимално бързо.

За съжаление, вметна предприемачът, при нас бюрокрацията е на най-високо ниво. Казусът обаче няма политически корени, тъй като промени в администрацията означават да бъдат уволнени около 150-200 хиляди служители, „които носят един лист от етаж едно до етаж две, след което го предават на трети човек, който го носи в съседната сграда“.

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments