Гражданин пита: Защитават ли управляващите ДПС или угаждат на Ахмед Доган?

0
301
Протестиращи

Българският гражданин Диан Тодоров изпрати запиване до премиера Бойко Борисов, както и до неговите партньори Красимир Каракачанов и Валери Симеонов, както и до Мустафа Карадайъ и Данаил Кирилов по казуса с общинския път в парк „Росенец“. Тодоров иска да знае защо е било допуснато всичко, което се случи – за да бъдат защитени ДПС или да бъде угодено на Ахмед Доган. Гражданинът нарече „Движението за права и свободи“ партньори на управляващите. Публикуваме неговото запитване без редакторска намеса:
.
„Г-н Премиер,
Господа министри и депутати, или поне тези, които знаят, че са такива,
Дами и господа журналисти и общественици,
.
Надявам се, че никой няма да се почувства засегнат и да се разплаче от обръщението ми към Вас, няма да мога да го понеса. Само преди две седмици станахме свидетели на грозни сцени и безобразно поведение на гардовете на Доган в парк „Росенец” край Бургас. На фона на случващото се в държавата ни и по-конкретно разкритията за задкулисната роля на ДПС, незаконните сараи и частни плажове и пристанища на Доган, което отдавна беше публична тайна, както и последвалите протести, бих желал за пореден път да отправя следните запитвания към Вас и се надявам да ми отговорите, преди целокупният народ да Ви запита защо допуснахте да се случи всичко това – за да защитите партньорите си от ДПС и да угодите на Доган??
.
Известни ли са Ви следните разпоредби от действащото законодателство на РБ?
.
Терени за строителство
Чл. 8. (Изм. – ДВ, бр. 41 от 2001 г., изм. – ДВ, бр. 113 от 2002 г., изм. – ДВ, бр. 87 от 2005 г., изм. – ДВ, бр. 85 от 2010 г.) Отреждането на земни и водни участъци и извършване на строителство по крайбрежията и във вътрешни води и териториално море и в зоните на действия на средствата за навигационно осигуряване се извършва само след предварително съгласуване с Министерството на отбраната и Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията.”
.
В доклад, озаглавен „Противоречи ли на Конституцията застрояването на плажовете по морето“ конституционният съдия Красимир Влахов анализира, че законите за крайбрежната плажна ивица, които допускат застрояването по нея, противоречат на Конституцията:
.
„Публично известен факт е застрояването на част от крайбрежната плажна ивица чрез изграждане на хотелски комплекси на самия морски бряг. Това нарушение ли е на Конституцията? Конституционносъобразно ли е допускането (изрично или мълчаливо) на такова застрояване в закон?
.
С Решение №12 от 2013 г. Конституционният съд обяви за противоконституционни разпоредбите на чл.17, ал.1, т.6 и чл.17а, ал.1, т.2 от Закона за устройство на черноморското крайбрежие (допускащи промяна на предназначението и застрояването на поземлени имоти в зона „А” и на дюни на определени основания), произнасяйки се в предметния обхват на искането. В останалата си част законовата уредба, която допуска изобщо застрояването на териториите в крайбрежната плажна ивица, не е атакувана и следователно тази възможност продължава да съществува.
.
Така създадената обща законова рамка на статута на крайбрежната плажна ивица очевидно е в конфликт с основния закон. Според Конституцията, крайбрежната плажна ивица е изключителна държавна собственост и като такава не може както да бъде отчуждавана, така и застроявана. Логиката на закона обаче е точно обратната – след като той допуска на плажовете да се строи, то само тази част от тях, която е останала незастроена, е обект на изключителна държавна собственост (докато не бъде застроена по силата на общ устройствен план на общината). Разбира се, плажовете се застрояват не като такива, а като поземлени имоти съобразно съответния общ устройствен план, което прави нарушенията трудни за възприемане иначе, освен на място. Строителството се извършва формално законосъобразно – въз основа на разрешение на строеж и одобрени инвестиционни проекти, изработени в съответствие с общия и подробния устройствен план. Въпросът обаче е: защо изобщо законът допуска това застрояване в нарушение на Конституцията?

Конституционно нетърпимото (според мен) правно и фактическо положение по отношение на крайбрежната плажна ивица в крайна сметка е създадено от самата държава, която е задължена от Конституцията за точно обратното. При това самата държава и само тя, чрез органите на законодателната и изпълнителната власт, е в състояние да премахне последиците на създадената от нея противоправност. Законодателната власт – чрез съответна на Конституцията промяна в законодателството, осигуряваща адекватна защита на крайбрежната плажна ивица като физически ненакърним обект на изключителни собственически права. Изпълнителната власт в лицето на министъра на регионалното развитие и благоустройството и областните управители – чрез предявяване на искове за собственост на държавата срещу всички, легитимиращи се като собственици и изградили сгради върху крайбрежната плажна ивица, както и чрез обжалване на общите устройствени планове (според чл.127, ал.6 ЗУТ това е изключително правомощие на областния управител, като гражданите неоправдано са лишени от право на жалба, което не позволява ефективна защита на обществения интерес). Ако идеята, че държавата е в състояние по съдебен път да защити правото си на изключителна държавна собственост върху крайбрежната плажна ивица, изглежда екзотична, то практиката на съдилищата (когато са сезирани с искове или жалби за защита статута на такива обекти) показва, че такава защита се предоставя успешно тъкмо въз основа на преценка за пряката приложимост на чл.18, ал.1 от Конституцията. В заключение, подходът на законодателя при изработване на законодателството, насочено към съхраняване на националното природно богатство, е не просто несъвършен, но в редица отношения насочен към точно противоположния резултат, доколкото действащото законодателство позволява и следователно насърчава недопустимото от гледна точка на основния закон застрояване на морските плажове в частен интерес. В тази връзка е необходимо да се припомни, че според константната практика на Конституционния съд свободната стопанска инициатива, на която се основава икономиката на Република България според чл.19, ал.1 от Конституцията и с която традиционно се оправдават частните интереси по отношение на морското крайбрежие, не е от категорията абсолютни права, не може да е основание за накърняване на общи ценности, признати от Конституцията и е допустимо да се ограничава с цел защита на обществения интерес (Решение №6 от 1997 г., Решение №18 от 1997 г., Решение №10 от 1999 г.).“
.
Подкрепяте ли гореизложеното, господа политици? Или го подкрепяте, но на практика не го спазвате?
.
Все още се надявам, че българската държава ще покаже, че я има, че народът е буден. За да я има. И за да не се срамуваме ние, днешните хора, от наследството, което ще оставим на идващите след нас поколения.

Все пак очаквам отговор или поне смислен коментар относно законността на кея, постройките и пристанищни съоръжения на г-н Доган и дали това е частно пристанище, както го нарече г-н Карадайъ на посочения от мен адрес за контакт.
.
Изкушен съм да изпиша имената на последните двама споменати господа с малка буква, тъй като не изпитвам никакво /не малко, не голямо/ уважение към тях, но грамотността не ми позволява да го направя. Все пак съм завършил Българска филология.
.
Също така бих добавил, че мнението ми се споделя от преобладаващата част от българския народ. Радвам се, че все повече хора притежават лудостта да го заявят публично.“

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments