Служителите в заводи на три от най-големите автомобилни производители в САЩ са започнали стачка

0
35
Механици
Механици. Снимка: Pixabay

Служители в заводи на три от най-големите производители на автомобили в Америка са започнали стачка, съобщи синдикатът им. Работата е спряла в три завода, собственост на General Motors /GM/, Ford и Stellantis. Това е станало след изтичането на трудовите договори на работещите в тях снощи. Обединеният съюз на автомобилните работници /UAW/ обяви, че фирмите не са представили приемливи условия, предава „BBC“.

Протестът заплашва да предизвика да доведе до по-високи цени за купувачите и големи сътресения за гигантите в автомобилната индустрия. Президентът на UAW Шон Фейн коментира пред „BBC“, че сега от компаниите зависи да разрешат спора.

„Когато започнат да се грижат за работниците си, стачката ще приключи“, каза той.

Недоволството стартира в полунощ източно време /04:00 GMT/ в завода на GM за средни камиони Wentzville, Мисури, завода Bronco на Ford в Мичиган, завода за джипове Toledo, Ohio, собственост на Stellantis. Заводите са от решаващо значение за производството на някои от най-печелившите автомобили на „Детройтската тройка“.

Другите производства ще продължат да работят, добавиха UAW, но не изключиха протестът да се разрасне.

Докато е наближавал крайният срок снощи, от Белия дом са съобщили, че Джо Байдън е разговарял по телефона с Фейн за исканията им, но не са предоставили повече информация. Синдикатът е поискал 40% увеличение на заплатите за своите около 140 000 членове за 4 години, отбелязвайки сравнимо увеличение на заплатите за лидерите на компаниите. Други изисквания включват:

  • четиридневна работна седмица;
  • връщането на автоматичното увеличение на заплатите, обвързано с инфлацията;
  • по-строги ограничения за това колко дълго работниците могат да се считат за „временен“ персонал, който не получава синдикални облаги.

Миналия месец 97% от членовете на синдиката гласуваха „за“ стачката. Работниците казаха, че компаниите могат да си позволят да бъдат по-щедри след години на рекордни печалби.

„Според мен това ни се дължи“, заяви Пол Рачка, който работи във фабрика на Stellantis в Мичиган, произвеждайки Jeep Grand Cherokee.

Той е четвъртото поколение от семейството му, работещо в индустрията. И споделя, че подобни работни места идват с добро здравеопазване и сигурни пенсии, както и че са осигурили „страхотен живот“ за родителите му. 31-годишният мъж добавя, че сега не може да си позволи да купи колата, която прави.

„Ние все още седим на заден план, докато тези главни изпълнителни директори правят, знаете, над 20 милиона долара годишно“, каза той.

Джим Фарли, главен изпълнителен директор на Ford, каза пред репортери по-рано тази седмица, че се надява да избегне недоволството, но има ограничение за това, което компанията е готова да признае.

„Трябва да защитим устойчивостта на компанията“, обяви той.

Заради 10-дневна тотална стачка може трите фирми да получат загуби от близо 1 милиард долара, а работниците – почти 900 милиона долара пропуснати заплати, според оценки на Anderson Economic Group. Според тези данни общият удар върху икономиката може да възлезе на повече от 5 милиарда долара. Ford, GM и Stellantis заедно представляват около 40% от продажбите на автомобили в САЩ, въпреки че делът им е намалял рязко през последния четвърт век, тъй като чуждестранни фирми като Toyota са навлезли. Последният път, когато автомобилната индустрия в САЩ е била беше изправена пред протест, е било през 2019 г., когато работниците в GM са напуснали работа за шест седмици.

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments