НАСА откри причината за тестовото изключване на мегарокетата

0
82
Изстрелване на ракета.
Снимката е илюстративна. Източник: Пиксабей

Проблем с хидравличните системи е довел до преждевременно изключване на важен тест на новата „мегаракета“ на NASA, съобщава “BBC”Длъжностни лица заявиха, че начинът, по който компонентите са били настроени да реагират по време на теста, е „малко консервативен“ и че това е довело до преждевременното спиране. Противно на по-ранните опасения, не са открити следи от повреда на огромния основен етап на системата за изстрелване в Космоса.

По-мощен дори от Сатурн V от епохата на Аполон, Системата за космическо изстрелване (SLS) ще върне астронавтите на Луната през това десетилетие.  Хидравликата се използва за генериране на енергия с помощта на течности под налягане. Ракетата се състои основно от четири двигателя RS-25 и два по-малки усилвателя на твърда ракета (SRB), прикрепени към нейните страни.

По-късно тази година трябваше да изстреля превозно средство на NASA от следващо поколение – Orion – по верига около Луната. Нито един астронавт обаче няма да се качи на борда за тази мисия, която е предназначена предимно да тества хардуера.

NASA все още не е решила дали ще се опита да повтори теста или ще изпрати 65-милиметровия пуск до космическия център на Кенеди във Флорида (KSC), където ще бъде подготвен за първия си полет. Въпреки спекулациите, че датата на стартиране през ноември 2021 г. ще се изплъзне, служители заявиха, че SLS все още може да успее за тази дата.

В събота инженерите от NASA и “Боинг” – главният изпълнител на ракетата – проведоха тест „горещ огън“ на четирите мощни двигателя RS-25 на ракетата в космическия център Стенис, близо до залива Сейнт Луис в Мисисипи. Основният етап беше закотвяне на ракетата към масивна стоманена конструкция, наречена B-2 стенд за изпитване на терена на съоръжението в Стенис. След като запълниха ракетния сегмент с повече от 700 000 галона течен водород и кислород гориво, те се надяваха единиците RS-25 да изстрелват в продължение на осем минути – приблизително времето, необходимо на SLS да стигне до Космоса.

Екипите обаче щяха да получат всички инженерни данни, необходими за удостоверяване на ракетата за полет след 250 секунди. Това, което се случи обаче е, че двигателите изгърмяха в събота вечерта, генерирайки масивна струя изгорели газове, които покосиха дърветата, заобикалящи тестовата площадка. Те обаче се изключват след малко повече от минута.

По време на пресконференция Джон Хоникът, мениджър на програмата на SLS в Центъра за космически полети на Маршал в Хънтсвил, Алабама, заяви, че основната конструкция и двигателите RS-25 са се „представили перфектно“. Той добави:

“От данните научихме, че изключването е настъпило в резултат на няколко тестови параметъра, които сме задали на хидравличната система, захранвана от спомагателните блокове на основния етап.”

“Това, което направихме за тази тестова програма, за да защитим полетния хардуер, умишлено е малко консервативно с нашите параметри на теста.”

Девет живота

Има четири от тези спомагателни блокове в основната степен. Хидравличната система, която те задвижват, е отговорна за „преместването“ или въртенето на четирите двигателя, така че ракетата да може да бъде управлявана по време на полет. Хоникът обясни:

“На спомагателен енергиен блок 2 видяхме ниска индикация за нивото на хидравличния резервоар и хидравличното налягане. Тези две ниски нива преминаха през проверките в продължение на серия от милисекунди. И при трите проверки, които бяха предприети, той остана нисък и изпрати командата до летателния компютър, за да ускори изключването.”

Той каза, че този въпрос не би причинил никакво прекъсване при истински полет на ракетата. Хоникът също обясни, че в момента отборите правят разбор на данните от теста в събота и че резултатите от този преглед ще определят дали NASA и Боинг ще организират друг тест в Стенис или ще изпратят съоръжението във Флорида. Един от факторите е, че резервоарите за гориво в основния етап могат да се пълнят само с водород и кислород общо девет пъти. Инженерите вече са ги пълнили три пъти, но това ще трябва да се повтори поне още веднъж във Флорида.

Тестът в събота беше осмият и последен тест от програмата за оценка на Green Run за основния етап, предназначен да изглади всички проблеми, преди да бъде използван за стартирането на Orion. Тази мисия е известна като Artemis-1 и е първото стартиране в планираната програма на NASA за изследване на Луната. До 2024 г. агенцията иска да приземи хора на Луната за първи път от 1972 г. NASAм.

Обсъждайки потенциалните въздействащи ефекти от тестовия проблем върху графика за стартиране на Artemis-1, администраторът на NASA Джим Брайденщайн заяви:

“Възможно ли е да стартираме Artemis-1 до 2021 г.? Да, все още се намираме в спектъра на възможностите.”

Той също така каза, че NASA постига важните етапи, необходими за постигане на датата през 2024 г. за връщане на астронавтите на Луната. Планът на Артемида също има за цел да установи дългосрочно човешко присъствие на Луната като част от това, което NASA нарича „устойчива“ програма за изследване.

Назначеният от Тръмп Брайденщайн, който се оттегли от поста си след президентските избори през 2020 г., изрази надеждата си, че приоритетите на човешкото изследване могат да останат над политиката на партията – нещо, което не винаги е било така в миналото.

Платформата на Демократическата партия за изборите до голяма степен подкрепя Лунната програма. Но има малко подробности за отношението на новоизбрания президент Джо Байдън към космическата програма. Брайденщайн обясни:

“Трябва да се каже, а това е толкова важно, че имаме силна, двупартийна, аполитична подкрепа за програмата Артемида.”

Той добави, че вярва, че NASA може да предложи редица опции, за да продължи плана за стъпване на Луната, който входящата администрация може да закупи.

“Това не са програми за един мандат, това са програми, които трябва да издържат на множество администрации.”

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments