Китай стои зад „най-голямата досега“ операция за цифрово влияние

0
52
Фалшиви новини
Снимка: Pixabay

Хора, свързани с китайските правоприлагащи органи, са провели най-голямата известна тайна операция за цифрово влияние, насочена към дискредитиране на Запада и популяризиране на дневния ред на Пекин в повече от 50 социални медии и онлайн платформи, според доклад, публикуван във вторник от Meta, пише „Politico“.

Във Facebook тайните потребители, свързани с авторитарното правителство, са събрали повече от 550 000 последователи, като са разпространявали лъжи за предполагаемата роля на Съединените щати в създаването на пандемията от COVID-19 и са критикували подкрепата на Вашингтон за Тайван. В Reddit и други, свързани с Китай клавиатурни бойци, лъжливо замесват бившия британски министър-председател Лиз Тръс в смъртта на кралица Елизабет II. А в множество онлайн форуми и сайтове за социални медии – включително Medium, YouTube, Twitter и Quora – още повече потребители се насочиха към китайски дисиденти и популяризираха тезите на Пекин.

Кампанията, продължила повече от година, е събрала малко, ако изобщо е събрала, погледи от реални потребители на социалните медии, въз основа на анализа на Meta. Но обхватът на международната кампания за влияние, провеждана от лица, свързани с китайското правителство, подчертава как Пекин се бори за изява наред с Москва като най-активен разпространител на дезинформация преди важните избори в Европейския съюз, САЩ и Обединеното кралство през следващата година. Ето как коментира случилото се пред „Politico“ Бен Нимо, ръководител на отдела за разузнаване на глобалните заплахи на Meta

„Кампанията в Китай е най-голямата тайна операция за влияние, която в момента е активна в света. Изберете място в интернет и те вероятно се опитват да отидат там, за да разпространят ефективно един доста прост набор от послания, които възхваляват Китай и критикуват Съединените щати и за западните външни политики.“

В рамките на отделна тайна кампания за оказване на влияние Мета установи, че групи в Русия са създали уебсайтове за фалшиви новини, които имитират тези на Washington Post и Fox News, за да популяризират инвазията на Кремъл в Украйна – тактика, за която гигантът на социалните медии за първи път сигнализира през септември миналата година.

„В навечерието на всички избори през следващата година очакваме, че те ще продължат да опитват“, заяви Нимо във връзка с това как базираните в Китай и Русия групи за дезинформация засилват кампаниите си за влияние. Само Meta е разбила четири операции, свързани с Китай, през последната година, уточни той.

Работа в Ктай на редовни часове

Meta не даде повече подробности за това защо е приписала тази последна тайна операция за цифрово влияние на китайските правоприлагащи органи. Но едногодишната кампания е включвала десетки базирани в Китай екипи – всички работещи по една и съща цифрова инфраструктура и наръчник за съобщения – които са изпомпвали пропекински послания в почти 8000 акаунта във Facebook и 15 акаунта в Instagram. Операцията се разпространи и върху видеоклипове в YouTube, отговори в Quora и дори фалшиви коментари, публикувани във форума на Luxembuger Wort, люксембургски вестник.

Китайските разпространители на влияние са работили с редовно работно време, се посочва в анализа на тайната кампания, направен от Meta. Неизвестните, свързани с държавата участници, редовно са правили почивки за обяд и вечеря, като всичко това е ставало в рамките на китайските часови зони – въпреки че измамниците са се престрували, че се намират в целия западен свят.

Китайското външно министерство не отговори веднага на молбата за коментар по случая. Въпреки сложната тактика, въздействието на кампанията в най-добрия случай е било незначително.

Базираната в Китай група е допуснала елементарни грешки, като например публикуване на публикация в социалните медии на мандарин под заглавие на английски език и обратно. Други неправилно посочват дати, като например кога Нанси Пелоси, бившата председателка на Камарата на представителите на САЩ, е пътувала до Тайван. Още повече нелепи твърдения – като например, че ООН е гласувала срещу САЩ в неотдавнашна резолюция – бяха бързо осмивани от реални потребители на цифрови технологии, каза Мета. Нимо подчерта:

„Изглежда, че те все още не са достигнали наистина до реалните хора.“

Руски сайтове за фалшиви новини

В средата на февруари Washington Post привидно получи ексклузивна информация. Президентът на Украйна Володимир Зеленски заяви пред шефа на берлинското бюро на вестника, че всъщност е марионетка на Централното разузнавателно управление на САЩ. Разкритията – публикувани в същия ден, под същото заглавие като легитимна статия на Washington Post – бяха фалшиви. Те бяха разпространени на фалшив сайт, който имитираше този на базираната във Вашингтон новинарска медия.

Meta за първи път разкри тази тайна кампания миналата година, когато следователи на компанията и външни изследователи откриха, че сайтове за фалшиви новини, създадени от базирани в Русия групи, са подправяли сайтове на европейски новинарски издания, включително тези на британския The Guardian и германския Der Spiegel. Във вторник технологичният гигант съобщи, че тази тактика сега е обхванала и американски и израелски издания с проруски разкази, целящи да посеят съмнение в подкрепата на Запада за Украйна. Отделно от това, базирани в Русия групи по подобен начин са популяризирали фалшиви истории, за които се твърди, че са от „Politico“, въпреки че не е ясно дали тази тайна дейност е свързана с това, което Meta е открила.

Нимо от Meta смята, че е отделено много внимание на пресъздаването на сайтовете за фалшиви новини, включително имена на домейни, които почти съвпадат с тези на истинските новинарски сайтове. Но когато се е стигнало до популяризиране на прокремълската дезинформация, руските актьори – подобно на китайските си колеги – не са успели да достигнат до реалните хора. Той обяснява:

„Налице е много странен дисбаланс между двете половини на операцията. Имате относителната сложност на уеб домейните, а след това е налице само това отчаяно „молете се и разпространявайте“ в платформите на социалните медии.“

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments