Избори в Индия: В социалните медии се разпространява дезинформация

0
16
Социални медии туитър
Снимка: Пиксабей

Боливудските звезди рядко се изказват по политически въпроси, затова не е изненадващо, че видеоклиповете, в които две знаменитости критикуват индийския министър-председател Нарендра Моди и подкрепят основната му опозиционна партия, бързо станаха популярни, предаде „Associated Press“. По-късно обаче се оказа, че клиповете с актьорите Амир Хан и Ранвир Сингх са фалшиви, генерирани от изкуствен интелект /ИИ/, и са още един пример за неверни или подвеждащи твърдения, които се разпространяват лесно онлайн с цел да повлияят на изборите в Индия. И двамата актьори вече са подали оплакване в полицията, но тези действия не са достатъчни, за да спрат потока на подобна дезинформация.

В твърденията, които се разпространяват напоследък в интернет мрежата в Индия, се посочват неверни данни за гласуването, твърди се без доказателства, че изборите ще бъдат фалшифицирани, и се призовава за насилие срещу индийските граждани с мюсюлманско вероизповедание. Експерти, които следят внимателно процеса по дезинформация и речта на омразата в Индия, казват, че слабото прилагане на защитните политики от страна на технологичните компании е създало идеални условия за споделяне на вредно съдържание, което може да изкриви общественото мнение, да подтикне към насилие и да обърка милиони избиратели, карайки ги да се чудят в какво да вярват.

„Неразбиращият потребител или обикновеният потребител няма представа дали това е някой, отделна личност, която споделя мислите си, или е просто бот?“, споделя Реха Сингх, 49-годишна избирателка. Жената признава, че се притеснява от факта, че алгоритмите на социалните медии изкривяват представата на избирателите за реалността.

„Така вие сте предубедени, без дори да го осъзнавате,“, смята тя.

В годината, наситена с изключително важни избори, разнородните гласове в Индия се открояват особено ясно. Най-многолюдната страна в света може да се похвали с десетки езици, най-голям брой потребители в приложението WhatsApp, както и с най-голям брой абонати на YouTube. Близо 1 милиард гласоподаватели имат право да гласуват на изборите, които продължават до юни.  Технологични компании като Google и Meta, собственик на Facebook, WhatsApp и Instagram, обявиха, че работят за борба с невярното или изпълнено с омраза съдържание, като същевременно се опитват да помагат на избирателите да намерят надеждни източници на информация. Експертите обаче изразиха позиция, че обещанията им звучат кухо след години на неуспешно прилагане на законодателството и подходите, които не отчитат езиковото, религиозното, географското и културното многообразие на Индия. По техни думи, предвид размерът на страната и нейното значение за компаниите от сектора на социалните медии, този проблем трябва да бъде третиран с по-голямо внимание.

Министерството на информацията и технологиите на Индия разпореди на компаниите за социални медии да изкоренят дезинформацията, особено дълбоко подвеждащото съдържание. Въпреки това, липсата на ясна регулация или закон, насочени към ИИ и хората, разпространяващи подвеждаща информация, затруднява борбата с този проблем, оставяйки на избирателите сами да определят кое е вярно и кое е измислица.

За Анкита Джасра, 18-годишна гражданка на Индия, която ще гласува за първи път, ще бъде особено трудно да разбере на какво да вярва.

„Ако не знам дали това, което се казва, е вярно, не мисля, че мога да се доверя на хората, които управляват страната ми“, споделя тя.

Грузия е разтърсена от сблъсъци заради „вдъхновен от Русия“ законопроект

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments