ИПБ: Рискът да загинеш на автомагистрала в България е 3,5 пъти по-голям отколкото в ЕС

0
108
Магистрала
Магистрала. Снимка: МРРБ

Незабавно трябва да се обезопасят над 350 км автомагистрали поради висок риск от настъпване на тежки катастрофи. Това предупреждават със свой доклад от Института за пътна безопасност /ИПБ/, озаглавен „Магистралите на смъртта“. В него е отбелязано, че общата дължина на пътищата от републиканската пътна мрежа /РПМ/ у нас към 18 октомври 2022 г. е 19907 км, от които 846 км автомагистрали. През 2022 година е извършен текущ ремонт на 230 км при планирани 3000 км съгласно мащабната програма за текущ ремонт на РПМ от Агенция „Пътна инфраструктура“ /АПИ/.

От Института посочват, че съгласно чл. 8, ал. 2 от Закона за пътищата републиканските пътища са изключителна държавна собственост, а според чл. 19 от същия закон АПИ има задължението да управлява републиканските пътища, което освен събиране на винетни и тол такси включва и оперативно планиране на изграждането-проектиране и строителство, и поддържането на пътищата. От получен отговор по Закона за достъп до обществената информация /ЗДОИ/ на 14.12.2022 г. става ясно, че АПИ е проявило тотална безстопанственост, като е отговорила, че през 2022 г. е извършила основен ремонт на едва 7 км път в Смолянска област и е ремонтирала един селскостопански надлез в Бургаска област.

„Тук е редно да поясним, че заложената мащабна програма за ремонт и поддръжка на републиканската пътна мрежа в началото на годината АПИ заяви проектна готовност за основен ремонт на над 230 км пътища. От публикуваната на сайта на АПИ става ясно, че се предвижда текущ ремонт на около 1300 км пътища, а за над 1200 км се предвижда завършване на ремонтните дейности, започнали през миналата 2021 година. При обявяване на програмата в началото на 2022 година АПИ заяви още, че разработва технически проекти за ремонт на около 660 км, както и, че ще бъдат обявени процедурите за възлагане проектирането при ремонта на над 2600 км пътища. Бюджетът на АПИ за 2022 година е 2,5 млрд. лв. и е с 3 пъти по-висока стойност спрямо предходната 2021 година. За извършените ремонти през 2022 г. са разплатени 59,6 милиона лева, което е видно от предоставения отговор по ЗДОИ.“, посочват от Института, добавяйки:

„От предоставените данни става ясно, че АПИ е проявила престъпна безстопанственост, която вероятно е и една от основните причини за загубени човешки животи по републиканските ни пътища!“

От публикуваните задания на страницата на Агенцията става ясно, че тя е заплатила огромни средства за косене на тревни площи, които ако бяха третирани с Рандъп, щяха да спестят милиони левове на данъкоплатците, а ефектът щеше да е видим, но явно чрез безконтролно косене добре се печели?

Бърза справка на ИПБ и проверка на отговорите предоставяни от АПИ за парламентарен контрол, показва, че пред депутатите се отчитат за ремонтирани пътища, които липсват в отговора по ЗДОИ.

Експерти на Института са извършили инспекция относно състоянието на автомагистралите в България към 15 декември 2022 г. Констатирано е, че незабавно трябва да се обезопасят над 350 км автомагистрали поради висок риск от настъпване на тежки пътни произшествия. Ограничителните системи за пътищата са увредени на 415 места вследствие на катастрофи. Около 80% от положената маркировка не отговаря на минималните изисквания за светлоотразителност през тъмната част на денонощието. Приблизително 250 км от отводнителните съоръжения се нуждаят от възстановяване, рехабилитация и почистване. Констатирано е на 31 места неправилно поставени знаци, на 18 места не е премахната временната организация за движение. Необходимо е било извършването на текущ ремонт на пътната настилка на 480 км.

За периода 2020-2022 година на автомагистралите в България са загинали 150 души вследствие на катастрофи /не са включени 45 души македонски граждани загинали на АМ „Струма“/. Това прави средно по 50 човека годишно при 846 км обща дължина на АМ или средно на 17 км магистрала имаме по един загинал. За сравнение в Австрия има 1720 км магистрали, а за периода 2020-2022 година загиналите са 88 души или средно на година загиват по 29,3 души. Съотносимо към километрите магистрали това означава че на 59 км магистрала загива един човек средно годишно. Рискът да загинеш на автомагистрала в България е 3,5 пъти по-голям от колкото в ЕС.

Изводът на експертите на ИПБ е, че има пряка зависимост от поддръжката на автомагистралите и пътнотранспортния травматизъм по тях. Налице е безотговорно поведение от страна на длъжностните лица в АПИ. Системно не е упражняван контрол от страна на Министерски съвет върху планираните и изразходвани средства за текущ и основен ремонт на републиканската пътна мрежа. Небрежното отношение на длъжностните лица относно стопанисването на поверената им пътна инфраструктура може да се квалифицират като безстопанственост съгласно НК.

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments