Индонезия показа строителната площадка на новата столица

0
65
Президентът на Индонезия и губернур Калимантан Тимур
Президентът на Индонезия и губернур Калимантан Тимур. Снимка: Wikimedia Commons

Оранжево-червената почва е пробита в джунглата на Източен Борнео, където индонезийското правителство започна строителството на новата си столица, съобщава „Асошиейтед прес“.

Длъжностни лица обещават „устойчив горски град“, който поставя околната среда в основата на развитието и има за цел да бъде въглеродно неутрален до 2045 г. Проектът обаче е разтресен от критики на природозащитници и местни общности, които са на мнение, че въпросното строителство влошава околната среда, допълнително се свива местообитанието на застрашени животни като орангутани и измества местните хора, които разчитат на земята за препитанието си.

Индонезия започна строителството на новата столица в средата на 2022 г., след като президентът Джоко Видодо обяви, че Джакарта – задръстената, замърсена настояща столица, която е склонна към земетресения и бързо потъва в Яванско море – ще бъде оттеглена.

Плановете за новата столица – около два пъти по-голяма от Ню Йорк – са грандиозни. Длъжностни лица рекламират създаването на футуристичен зелен град, съсредоточен върху гори, паркове и производство на храни, който използва възобновяеми енергийни ресурси, „интелигентно“ управление на отпадъците и зелени сгради. Говорейки за дизайна на града и способността му да отговори на бъдещите предизвикателства, председателят на Националния столичен орган на Нусантара Бамбанг Сусантоно коментира:

„Трябва да мислим отвъд това, което се случва днес и да се опитаме да се справим с неща, които са футуристични.“

Дигиталните изображения, споделени от правителството, показват град, заобиколен от гора, с хора, вървящи по тротоари с дървета и сгради с покрити с растения покриви, в близост до които има пешеходни пътеки, езера, чисти потоци и буйна гора. Архитектурата на сградите е вдъхновена от модерните градски кули, съчетани с традиционната индонезийска архитектура: президентският дворец във формата на гаруда – митична птица и национален символ на Индонезия – и други сгради, които дават стилистично намигване към традиционната архитектура, използвана от местните групи наоколо архипелага.

В сегашното си състояние новият град е далеч от подредения завършек, представен от проектантите му, но има напредък. Басуки Хадимульоно, министър на благоустройството и жилищното строителство на Индонезия, обясни през февруари, че инфраструктурата на града е завършена на 14%.

Около 7000 строителни работници разчистват, орат и строят първите фази на обекта.  Вече се използват работнически общежития, основни пътища и хеликоптерна площадка. Строителството на ключови сгради – като президентския дворец – се очаква да бъде завършено до август 2024 г.

Местата, посетени от „Асошиейтед прес“ в началото на март, показват могили от прясно обърната пръст с багери и кранове около тях. Поне един сайт има табела с QR код, който посетителите могат да сканират, за да видят 3D визуализации на това как ще изглежда зоната, когато е завършена; други имат отпечатани табели, показващи какво предстои.

Правителството от своя страна заяви, че работи в посока грижа за околната среда. Виждат се признаци на по-осъзнат подход към строителството: парчета дървета остават оградени, за да ги предпазят от машини, разсадник за растения вече е започнал за процеса на презасаждане, обещават служители, и промишлена гора заобикаля мястото. Но тъй като строителството ще се засили тази година, еколозите предупреждават, че изграждането на метрополис ще ускори обезлесяването в една от най-големите и най-стари участъци от тропическа гора в света. Горите, наричани белите дробове на света, изсмукват затоплящия планетата въглероден диоксид от атмосферата и са дом на множество видове диви животни. Островът вече е компрометиран от плантации за палмово масло и въглищни мини.

Дуи Саунг, специалист по инфраструктура в Индонезийския форум за жизнена среда, екологична неправителствена организация, която наблюдава новия капиталов проект, изтъкна, че в плановете на правителството липсва внимание на уникалната дива природа в региона като орангутани и слънчеви мечки. Новият град пресича важен животински коридор. Той подчерта:

„Първо трябва да се преместят животните и тогава да се изгради конструкцията. Но тъй като трябва да побързат, те просто са построили района, без първо да преместят животните.“

Експерти също изразиха опасения за това как новата столица ще бъде захранвана. Докато правителството обещава, че градът ще разчита на система за „интелигентна енергия“, природозащитни групи се притесняват, че някои от електроцентралите на въглища в региона могат да бъдат използвани в краткосрочен план.

Индонезия разполага със значителен енергиен потенциал от слънчева, водноелектрическа, геотермална, вятърна и други източници, но само около 12% от тях се използват, според Международната агенция за възобновяема енергия. И докато лесният за ползване обществен транспорт може да държи колите далеч от пътищата на града, вероятно ще има широко въздушно пътуване между новата столица и Джакарта, на около 1300 километра (800 мили).

Местните групи, които живеят в региона и вече са загубили части от земята си, се страхуват, че градското разрастване от новата столица може да влоши още повече нещата.

Длъжностните лица обещаха да зачитат правата на коренното население и да компенсират онези, които са загубили домовете си. Местните служители обещаха, че ще проверят всички претенции за земя и ще приемат документи за доказателство за собственост, но голяма част от района се предава от семейства без документи и не всички племенни райони са официално признати. Сибукдин, лидер на местната общност, който като мнозина в страната използва само едно име и живее в Сепаку, район много близо до строителната зона, призна:

„Не искаме да бъдем преместени. Не искаме те да преместват нашите гробове на нашите предци, или да правят промени, или да премахват нашия исторически обект.“

Сусантоно обясни, че местните жители имат „няколко възможности да бъдат включени в процеса“, включително компенсация, преместване или дялова собственост върху магазини, които ще отворят. Той обясни:

„При всички положения ще ги убеждаваме и ще им разказваме за бъдещето на града. Надяваме се, че ще разберат, че това е за доброто на всички.“

Но докато Индонезия продължава да ухажва инвеститорите, строителството върви напред, като правителството планира да открие града на 17 август следващата година, за да съвпадне с Деня на независимостта на Индонезия. Сусантоно коментира това така:

„Нусантара е градът за утрешния ден. Ще стане оживен град, а не просто правителствен такъв.“

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments