Финансовият министър на Германия: Планираме частична реформа на дълговата си спирачка

0
30
Кристиан Линднер, Германия
Германския министър на финансите Кристиан Линднер. Снимка: Фейсбук

Германският министър на финансите Кристиан Линднер обяви плановете си да реформира правилата за дълга на страната, за да позволи повече разходи по време на икономически спад, като същевременно отправи критики към планираното увеличение на цените за земеделските производители и авиокомпаниите, съобщава „Politico“. В интервю за германски регионални вестници, публикувано днес, Линднер изтъква, че възнамерява да преразгледа компонента за икономическо изчисление, който определя колко нови заеми е позволено на правителството да вземе всяка година в рамките на дълговата си спирачка, която ограничава разходите.

„Това обаче няма да увеличи потенциалния дълг, когато бъде разпределен за няколко години“, твърди Линднер пред медийната група RND, добавяйки, че допълнителната свобода на действие по време на икономически спад ще бъде балансирана от по-строги критерии по време на икономически подем.

Предложената реформа, която Линднер обясни, че ще дойде следващата година, може да предостави на правителството повече гъвкавост при разходите през 2024 г. Германският икономически институт вече прогнозира продължаващ икономически спад през следващата година.

И все пак Линднер, който е от фискално консервативната Свободна демократическа партия /FDP/, подчерта, че не одобрява по-широки промени в правилото за дълга, като например освобождаването на инвестициите в опазване на климата от ограниченията на разходите. Коалиционните партньори на FDP, социалдемократите на канцлера Олаф Шолц и Зелените на министъра на икономиката Робърт Хабек, призоваха за такива по-широки реформи.

Заложената в Конституцията дългова спирачка на Германия – която ограничава федералния дефицит до 0,35 процента от БВП, освен в извънредни ситуации – се превърна в основен политически проблем в неотдавнашната бюджетна криза в страната. След като германският конституционен съд миналия месец раздуха дупка от 60 милиарда евро във финансите на правителството, управляващата коалиция прекара седмици в обсъждане как да намали разходите, преди най-накрая да постигне споразумение за нов бюджет за 2024 г. по-рано тази седмица.

Съгласно бюджетната сделка правителството се съгласи да спази дълговата спирачка през 2024 г., след като тя вече трябваше да бъде спряна тази година и през предходните години поради войната в Украйна, енергийната криза и пандемията от COVID. И все пак управляващата коалиция добави предупреждение: правилото за дълга може да бъде преустановено със задна дата през 2024 г., ако Германия трябва да предостави допълнителна подкрепа на Украйна, например в случай, че военното положение в страната се влоши или ако други поддръжници като САЩ намалят помощта си.

Освен това в управляващата коалиция продължава дебатът относно съкращенията на разходите, които трябваше да бъдат взети като част от бюджетната сделка, което предполага, че споразумението все още е крехко. В интервюто си Линднер каза, че някои от съкращенията, засягащи субсидиите за дизел в селскостопанския сектор, както и планирания данък върху реактивното гориво трябва да бъдат обсъдени отново.

„За да бъда ясен, аз не съм привърженик на тежестта върху селскостопанския бизнес“, заяви финансовият министър и добави:

„Отворен съм към алтернативи“.

Той също така каза, че опасенията на авиационната индустрия относно данъка върху реактивното гориво, който трябва да бъде наложен на вътрешните полети, се проучват „много внимателно“, за да се избегнат недостатъци за германските авиокомпании в сравнение с чуждестранните конкуренти. Освен това Линднер подчерта:

„Не трябва да има дискриминация срещу германските компании.“

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments