Десетки китайски военни самолети кръжаха близо до Тайван след демонстрация на военноморска мощ на САЩ и Япония

0
51
Военни самолети
Снимка: Pixabay

Китай изпрати 39 бойни самолета в идентификационната зона на противовъздушната отбрана на Тайван (ADIZ) в неделя, съобщи тайванското министерство на отбраната, което е най-голямото подобно нахлуване тази година, съобщава „CNN“. Полетите на самолетите на Народноосвободителната армия дойдоха ден, след като американските и японските военноморски сили направиха масова демонстрация на сила във Филипинско море, като събраха флотилия, включваща два самолетоносача на военноморските сили на САЩ, два американски десантни кораба и японски хеликоптер разрушител, по същество малък самолетоносач.

Два американски ракетни крайцера и пет разрушителя също участваха в учението. Филипинско море е районът на Тихия океан източно от Тайван, между самоуправляващия се остров и американските територии Гуам и Северните Мариански острови. Военноморските сили не казаха колко близо е флотилията до Тайван.

„Свободата в най-добрата си форма! Нищо не потвърждава нашия ангажимент към #FreeandOpenIndoPacific като 2 ударни групи на корабните превозвачи, 2 готови десантни групи, плаващи заедно с нашите близки приятели от Японските морски сили за самоотбрана.“

В изявление на Военноморските сили на САЩ се казва, че масата военни кораби „провеждат обучение за запазване и защита на свободен и отворен Индо-Тихоокеански регион“.

Нахлуване на китайски военни самолети

Тайван и континентален Китай се управляват отделно, откакто победените националисти се оттеглиха на острова в края на китайската гражданска война преди повече от 70 години. Но управляващата Китайска комунистическа партия (ККП) разглежда самоуправляващия се остров като част от своя територия, въпреки че никога не го е контролирала.

Пекин не изключи използването на военна сила, за да превземе Тайван и продължи да натиска върху демократичния остров през последните няколко години с чести полети на военни самолети в тайванския ADIZ (Зоната за идентификация на ПВО). Федералната авиационна администрация на САЩ дефинира ADIZ като „обособена зона от въздушно пространство над земя или вода, в рамките на която дадена държава изисква незабавна и положителна идентификация, местоположение и контрол на въздушното движение на въздухоплавателни средства в интерес на националната сигурност на страната“.

Нахлуванията в неделя бяха извършени от 24 бойни самолета J-16, 10 бойни самолета J-10, два транспортни самолета Y-9, два самолета за предупреждение срещу подводници Y-8 и един бомбардировач H-6 с ядрена способност, се казва в изявление на тайванското министерство на отбраната, публикувано в неделя.

В отговор тайванските военни издадоха радиопредупреждения и разположиха ракетни системи за противовъздушна отбрана, за да наблюдават дейностите, добави ведомството.

Нахлуванията в неделя белязаха най-големия ежедневен брой китайски бойни самолети, влизащи в Зоната за идентификация на ПВО на Тайван тази година. Най-големият брой регистрирани нахлувания е на 4 октомври миналата година, когато 56 военни самолета влетяха в района в същия ден.

Докато китайските нахлувания в неделя вероятно са реакция на голямото военноморско присъствие, което Токио и Вашингтон поставят в района, те са служили и за друга цел, каза Колин Кох, научен сътрудник в Школата за международни изследвания С. Раджаратнам в Сингапур. Кох каза:

„Без съмнение това е част от по-широката кампания на Пекин, насочена към подкопаване на волята и способността на Тайван да продължи да се съпротивлява.

Той посочи неотдавнашната катастрофа на един от най-добрите изтребители на Тайван, F-16V, и разходите, които той поема върху военновъздушните сили на острова, за да отговори на постоянните нахлувания на PLA в отбранителната зона на Тайван. Кох допълни:

„Някои политици и пенсионирани военни офицери (в Тайван) повдигнаха въпроса за възможен недостиг на пилоти и недостатъчно обучение в лицето на оперативните изисквания в отговор на чести полети на PLA.

Катастрофата и тези изявления „потенциално биха посели опасения сред обществеността относно способността на острова да отстоява позициите си срещу многократните и явно нарастващи военни провокации на континента“, особено след като Пекин обеща да продължи нахлуванията, каза той. Кох продължи:

„Последното голямо прелитане, макар и очевидно да е насочено към съюзническата демонстрация на сила във Филипинско море, определено ще има някакъв предвиден подсилващ ефект върху продължаващите дебати в Тайван.

Островни спорове

Карл Шустер, бивш директор на операциите в Съвместния разузнавателен център на Тихоокеанското командване на САЩ, каза, че Китай се опитва да държи Тайван извън равновесие и уморен – както тенисист бута опонента си, за да гони топката през игрището – изпращайки по-големи формирования от самолети към острова от по-далечни бази на континента. Той също така каза, че военноморските учения на САЩ и Япония са изпратили съобщение до Китай не само за Тайван, но и за действията на Пекин в Южнокитайско море и близо до контролираните от Япония острови Сенкаку, които Китай нарича Diaoyus и твърди, че, подобно на Тайван, са част от нейната суверенна територия. Островите са по-близо до Тайван, отколкото до Токио, а китайските кораби са били почти постоянно в близост до тях от месеци, каза японският министър на отбраната пред CNN миналата есен.

САЩ казват, че Senkakus попадат в рамките на договора за взаимна отбрана между САЩ и Япония, който задължава Вашингтон да ги защитава като всяка друга част от японска територия. А Шустер коментира, че докато голямото военноморско учение изпраща съобщение, местоположението му означава, че не е било прекалено провокативно.

Филипинско море се намира извън това, което се нарича първата островна верига, водите в която до голяма степен са претендирани от Китай. Шустър каза, че запазването на военноморските учения на САЩ и Япония извън веригата показва, че няма заплаха за континенталната част на Китай.

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments