Чили планира да национализира огромната си литиева индустрия

0
50
Литий
Снимка: Pixabay

Президентът на Чили Габриел Борик заяви, че ще национализира литиевата индустрия на страната, която е вторият по големина производител в света на метала, необходим за направата на батериите на електрическите превозни средства. Той разкри още, че целта е да се стимулира икономиката и да се защити околната среда.

Изненадващият ход в страната с най-големите запаси от литий в света ще доведе до прехвърляне на контрола върху огромните литиеви операции в Чили от индустриалните гиганти „SQM“ и „Albemarle“ към отделна държавна компания. Това поставя ново предизвикателство пред производителите на електромобили, които напоследък изпитват затруднения да си осигурят материали за батерии, тъй като все повече държави се стремят да опазят природните си ресурси. Миналата година Мексико също национализира своите литиеви находища, а през 2020 г. Индонезия забрани износа на никелова руда – ключов материал за батерии.

„Това е най-добрият шанс да преминем към устойчива и развита икономика. Не можем да си позволим да го пропилеем“, заяви Борик в обръщение, излъчено по телевизията в цялата страна, като допълни, че бъдещите договори за търговия с литий ще се сключват само като публично-частни партньорства с държавен контрол.

Държавният глава обяви още, че правителството няма да прекрати настоящите договори, но се надява, че компаниите ще бъдат отворени за държавно участие преди изтичането им. В изявлението си той не назовава имената на „Albemarle“ и „SQM“, които са съответно производител №1 и №2 на литий в света.  Договорът на „SQM“ изтича през 2030 г., а този на „Albemarle“ – през 2043 г.

Компанията „SQM“, официално наричана „Sociedad Quimica Y Minera de Chile“, и „Albemarle“ снабдяват със суровини „Tesla“ и други производители на електрически превозни средства и батерии. От „Albemarle“ заявиха, че промяната на този етап няма да има съществено въздействие върху дейността на бизнеса,  като наред с това ще продължат преговорите за инвестиране в по-нататъшен растеж на индустрията и използване на нови технологии. Ръководството на „SQM“ не пожела да даде коментар.

Изявлението на Чили все още не е довело до обрат в цените на лития, които се понижиха с над 70% спрямо пика през ноември поради отслабващото търсене на електрически превозни средства в Китай, най-големия автомобилен пазар в света. Въпреки това, стойността на най-търгуваните фючърси на литиев карбонат на борсата за неръждаема стомана Wuxi в Китай се понижи с 3,4% по-рано днес.

Според анализатори този ход вероятно ще доведе до пренасочване на бъдещите инвестиции в литий към други държави, включително Австралия, която е най-големият производител в света.

„Стабилността на политиката е много важна за всеки миннодобивен проект. Подходящи за добив юрисдикции като Австралия ще бъдат местата, където ще се инвестират допълнителни средства,“, твърди Харш Бардия, анализатор в отдела за частно богатство на Национална австралийска банка „JBWere“.

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments