
Една планина, нито една бърза връзка
През Стара планина няма нито една модерна и бърза транспортна връзка в направлението север–юг. От десетилетия се говори за тунел под Шипка, но реализацията му остава мираж. Единственият изграден тунел, който реално свързва двете части на страната, е този при Златишкия проход – тунелът „Кашана“. Построен е на 80% още през 70-те и 80-те години, но оттогава остава изоставен. Проходът, в който се намира, не е поддържан повече от 40 години, пише в своя публикация Диана Русинова от Европейския център по транспортни политики.
Златишкият проход: най-късата, но забравена връзка
Златишкият проход („Кашана“) се намира между Етрополската и Златишко-Тетевенската планина, със седловина на 1385 м надморска височина и дължина от едва 24 км – почти наполовина спрямо Троянския проход. През него минава второкласният път II-37, свързващ Джурово, Етрополе, Златица и Панагюрище, чак до Доспат.
Проход от Римско време, тунел от Студената война
Проходът е използван още от Римската империя като търговски и военен път между Мизия и Тракия. През него са преминавали легиони, а през 339 г. пр.н.е. там се е провела битка между трибалите и армията на Филип II Македонски. През Средновековието и Възраждането проходът също е бил важен. През 1443 г. кръстоносците на Владислав III и Янош Хуняди водят сражение в района срещу османците.
Тунелът „Кашана“ с дължина 698 м, съпоставим с модерни тунели като „Траянови врата“ (720 м), е построен в края на 70-те. Произходът му обаче е неясен. Според едни източници е проектиран от рудодобивни предприятия. Според други – от държавата за стратегическо военно прехвърляне на техника в случай на конфликт. Поради гористия терен се е смятал за труден за бомбардиране.
Тунел, който още стои – и още чака
Въпреки че никога не е завършен, тунелът е в изненадващо добро състояние: с изградена хидроизолация и без сериозни течове. Предназначен е за леки автомобили до 3,5 тона, което го прави идеален за локален трафик и регионално свързване.
Днес проходът е напълно затворен. За да стигнете от Етрополе до Златица, трябва да заобиколите през София – 128 км и поне 1 час и 45 минути. През проходи като Витиня или Арабаконак разстоянието е малко по-кратко, но пътищата са в лошо състояние.
Изолирани градове, принудена миграция
Липсата на пряк път през планината изолира градове като Етрополе, Тетевен и Рибарица. Работниците за мините в Златица и Пирдоп се привличат от Пазарджик или София, а северните градове запустяват. Изолацията води до икономически срив и обезлюдяване. Повече от 68% от населението вече живее в периферията на страната – по граничните зони. Очаква се този дял да достигне 80%.
Потенциалът на „Кашана“ – икономически и стратегически
Завършването на Златишкия проход би имало директен ефект върху региона:
-
Икономически: Ще се улесни търговията между север и юг, ще се понижат разходите за логистика, ще се засили достъпът до индустриалните зони на Подбалкана и предприятия като „Елаците мед“, „Асарел Медет“, „Дънди Прешъс Металс“, „Златна Панега“.
-
Туристически: Възможност за развитието на екотуризъм, културни маршрути и достъп до Стара планина.
-
Социален: Възможност за обръщане на тенденцията на обезлюдяване чрез създаване на работни места и по-лесен достъп до услуги.
Изоставените проходи – символ на забравената България
През Стара планина преминават 32 прохода, известни още от римско време. Сред тях са Троянският, Айтоският, Витиня, Петрохан, Шипка. Днес много от тях са нефункциониращи. През последните 40 години в България не е построен нито един километър нов път в направлението север–юг.
Междувременно се развиват главно трасетата запад–изток – като магистралите „Хемус“ и „Тракия“. Създадено е своеобразно „петолиние“ по това направление, но стратегическата свързаност между Северна и Южна България остава невидима за инфраструктурните планове.
Време е за национален приоритет
Пътната политика на България се нуждае от преосмисляне. Интеграцията на страната започва с равномерна вътрешна свързаност. Това изисква не само визия, но и действия.
Ако ние не повдигнем въпроса, никой друг няма да го направи вместо нас. Градове на 24 км един от друг ще останат разделени с часове път, а икономиката – прикована в посока запад–изток.
ЕЦТП с призив към държавата: довършете Златишкия проход
Европейският център за транспортни политики (ЕЦТП) ще настоява държавата да вложи усилия в довършването на Златишкия проход и въвеждането в експлоатация на тунела „Кашана“. Тази връзка не е само локална нужда. Тя е стратегически интерес. И шанс за възстановяване на регионите от двете страни на Стара планина.
Присъединете се към нашия Телеграм
Имитация на контрол? Според експерти новите санкции на пътя няма да имат ефект




