Журналист представи нови разкрития за медицинските ни хеликоптери

1
167
Медицински хеликоптери, д-р Асен Меджидиев
Медицински хеликоптери, д-р Асен Меджидиев. Снимка: МЗ

С доказателства и логичен анализ, журналистът Григор Лилов с голям опит и практика се изказа по въпроса за медицинските хеликоптери, закупени от правителството. Той определя сделката като „Афера“ на стойност над 70 милиона лева, описвайки, като „припечелване“ на голяма сума пари под формата на комисионна. Разследванията, извършени от Лилов, разкриват значителни пропуски и детайли, които може да се окажат по-съществени от досегашната информация. В началото на изложението си журналистът осветлява именно тези аспекти. Според него, въпросната сделка за хеликоптери изглежда, като ясен пример за очевидно прехвърляне на публични средства и извънредни печалби за определени лица. По този повод той публикува следния пост във Facebook:

„Да приземим корупцията:

Хеликоптерната сделка като мяра за афера

Дефектите по първия медицински хеликоптер са дребен дерт, защото дерт е самият, целият хеликоптер, а най-големият дерт е афера за над 70 милиона долара

Количеството се превръща в качество – разни гумички като част от грандиозна афера

*Пояснение: Онази линия, с преминаването на която количествените изменения водят до качествени изменения, във философията се нарича мяра. Например водата се превръща в ново качество – от течност в пара, когато количеството на градусите на нейната топлина достигне 100. И обратното, когато това количество падне под 0 градуса, водата се преобразува в лед. Великият немски философ Хегел определя такава мяра като точка, като граница, при чието преминаване промененото количество е вече с ново качество.

*Бележка: а сега да видим „мярата“ на корупцията нагледно с начина, по който се изковава корупцията – от малкото към голямото, от дребното недоглеждане и дефекти към голямата афера.

Аферата не е в избора на модела хеликоптер – АW109S, популярен и с названието А-109 Trekker. Статистиката сочи, че в целия свят в момента има 975 такива хеликоптери от този вид – различни негови модификации, от които 199 бр. се предлагат за чартърни полети, а 86 са за медицински цели.

В остра позиция Министерският съвет опроверга фейковете, че хеликоптерите не могат да летят през нощта, че нямат посочената далечина на полета, че не са оборудвани напълно, че не могат да работят по стръмни терени. Хеликоптер № 3 и № 4 ще бъдат оборудвани с лебедки според поръчката и договора.

В тази позиция се премълчаха следните забелязани дефекти в първия ни доставен медицински хеликоптер – 8 на брой.

1. Несертифициран CVR/FDR (т.нар. черна кутия).
2. Проблем с механизма за отваряне и затваряне на пътническата врата.
3. Отлепвания по уплътненията на пилотските врати.
4. Неработещ режим „отопление“ на климатичната система.
5. Липса на халки за укрепване на багажа в багажното отделение.
6. Дефекти по лакобояджийското покритие.
7. Липса на стабилизатор за глава – за обездвижването на пациента.
8. Гумен предпазител на лявата страна е с нарушена цялост и е за подмяна.

✔ Хеликоптерът е бил приет в Италия от комисия от „България Хели Мед Сървиз“ на 28-31 януари. Как тази комисия не е забелязала проблемите, отговор няма!
✔ На 1 февруари е полетът. Чак на 5 февруари с изходящ № П-66 от 05.02.2024 до министъра на здравеопазването и министъра на транспорта и съобщенията са констатирани тези дефекти.

Но този скандал, който е запълнил медиите, е дребният проблем в цялата сделка.
Макар че не е толкова дребен, ако се погледна като част от едно цяло. Но моите разследващи колеги от телевизии, вестници и интернет-медии не успяха да забележат това цяло.

Да го очертаем!

  • Този хеликоптер със сериен номер № 22744, макар и с гаранция, не изглежда нов, а експлоатиран.
  • И не между впрочем, в поръчката и договора за него е записано, че може да е произведен една година по-назад от датата на доставката.
  • Понеже тя е анексирана без да се анексират др. условия, валидна е старата дата на доставка, която е през 2023 г. Т.е. с до една година назад вместо през 2023 или 2024 г., машината може да е излязла от заводския цех още през 2022 г. Хм, я виж ти!
  • Фабричните идентификации по частите не говорят за нов хеликоптер, произведен току-що (снимка от идентификацията на страничния заден ротор).
    Например по лакобояджийското му покритие (виж снимка от предната част над стъклото), по разхлопани механизми за отваряне и затваряне на вратите, по гумени уплътнения, по гумени предпазители, по липсата на черна кутия.
  • На снимки ви давам и някои други такива дефекти, вкл. и от неговата вътрешност.
    Тези дефекти няма как да се получат, ако хеликоптерът е току-що произведен. Онова, което се вижда на снимките говори, че е бил експлоатиран интензивно, че следите са от износване и извършени дребни поправки.
  •  

Всъщност според обществената поръчка и заданието хеликоптерите трябва да са бели и да имат жълт цвят на себе си. (давам скрийншот) Но този кой знае защо няма жълто върху себе си, а е в червено.

Така хеликоптерната сделка напуска количеството „недоглеждане“ на дефекти и премина в новото си качество „афера“. Лъжа е, че е нов. Не е нов и това обяснява дефектите по него.

  • Обаче този хеликоптер е заплатен като напълно нов! А не е такъв. И от 2022 г насам може да е налетял предвидената заводска гаранция от 1000 часа. И вече да няма такава.

Давам още едно откритие за нови-стари хеликоптери. Но вече не като видими дефекти по тях, а посочено в договорните документи.

  • Защото при условията за доставка № 7 – тази за хеликоптер № 6 липсва, не фигурира една точка, която я има при всички останали машини – точката за части и консумативи за 1000 часа полетно време или 36 месеца време: което настъпи първо. (виж скрийншот)
    Тези 1000 работни часа или 36 месеца – 3 години, по договора са заводската гаранция, която се дава на хеликоптерите.
    Хм, защо за този хеликоптер такова условие не фигурира?
    Гаранция не се дава за нещо, което вече е твърде остаряло, понеже цената й може да излезе повече от солена. И не се дава, понеже когато са изминали немалко години експлоатация, тогава не се знае какво може да се повреди и съответно каква част и какъв консуматив ще е необходим.

    Поглеждайки първия доставен хеликоптер, възникват и нови въпроси.

Медицинското му оборудване е постно и някои апаратури са му поставени у нас и от България.

  • Най-страшното е, че не само е заплатен като напълно нов, (а не по възраст), но и като напълно оборудван за полети по всяко време. А оборудването му за полети е повече от скромно (например се запитвам как ще каца в мъгла).
    Повтарям: оборудването му не е най-доброто, както се кълне Министерският съвет

    Ето например един примерен списък на добро оборудване за точно този модел хеликоптер

1. Двоен пилотен полет/навигация EFIS (PFD и MFD) с вградени FMS, Синтетично зрение (SVS), HTAWS (Система за осведоменост и предупреждение за терена на хеликоптер), индикатор за приплъзване и дистанционен панел за грешки (RBP)
2. EFIS за полет/навигация на втори пилот (2 дисплея) с вградени FMS, Синтетично зрение (SVS), HTAWS (Система за осведомяване и предупреждение за терена на хеликоптер), индикатор за приплъзване и дистанционен панел за грешки (RBP)
3. Реверсивен контролен панел (RCP)
4. Превключвател за синхронизиране на навигацията на пилот/втори пилот (FMS данни)
5. Система за електронни инструменти в режим на готовност (ESIS)
6. Втора система за управление на радиото (RMS) RTU-4210 Collins
7. Втори VHF/AM VHF-40000E Collins
8. VOR/ILS/ADF NAV-4000 Collins
9. DME DME-4000 Collins
10. Радиовисотомер ALT-4000 Collins
11. Втора референтна система за заглавие на позицията (AHRS)
12. Второ въздушно устройство за данни (ADU)
13. Пилотен GPS/SBAS Chelton, свързан с EFIS/FMS
14. Вторият пилот GPS/SBAS Chelton е свързан с EFIS/FMS
15. Система за цифрово аудио управление (DACS) COBHAM допълнителен панел в пилотската кабина
16. 4-осен двоен дуплексен цифров AFCS с интегриран Flight Director
17. Втори електронен часовник
18. Втори магнитен индикатор за компас
19. ELT C406-N HM Artex (с вграден навигационен интерфейсен модул)
20. Двойни контроли
21. 21,33 см централен дисплей
22. Euronav
23. Stormscope
24. Система за съвети по трафика TAS-620 Avydine (представена на EFIS)
25. Метеорологичен радар RDR 2000 Bendix/King (представен на EFIS)
26. ADS-B изходящ транспондер TDR-94 Collins (вместо стандартен транспондер)
27. USB зарядно в купето
28. 2013 USgal устойчива на сблъсък горивна система (вместо 152 USG)
24. VDC 33Ah никел-кадмиева батерия (20 клетки вместо 19 клетки)
25. 2,3 м разширение на багажното отделение
26. Строб светлини с висок интензитет върху хоризонтален стабилизатор
27. Вибрационен абсорбер на мачтата
28. Защитен капак за достъп до пилотската кабина

  • Е, от тези системи в техническите спецификации са посочени съвсем малък брой.
  • За моя изненада в тях дори не присъстват много съществени – например добър метеорологичен радар!
  • В заданието е допуснато някои от посочените системи да бъдат „заменени с еквивалентни“, които да изпълняват същите функции. (виж скрийншот) Но има голямо разлика при управлението между една аналогова и една цифрова система, между една съвсем съвременна и такава отпреди години, между съответната за съответния модел и еквивалентната, по-евтина за друга разновидност и модел.“

Лилов е задал към правителството, а и будното общество доста опорни въпроси, които се четат в следващите редове:

„Защо е този текст? Заради цената на оборудването.

Т.е. нещото е платено като за пълен обем необходимости и съвременност, а е договорено значително по-малко от една страна и „еквивалентно“ от друга страна. Разликата обикновено се нарича издействан по този начин скрит комисион.

Така вече напуснахме мярата – аферата около един хеликоптер и вече говорим за съвсем ново, глобално качество: посочените недостатъци се относят за всички хеликоптери.

Следователно аферата не е само в забелязаните от разследващите ми колеги-журналисти дребни дефекти, не е само в по-големите за първия хеликоптер, които ви посочих, не е само в липсата на заводска гаранция за хеликоптер № 6, не е само в това, че е заплатен като нов хеликоптер 1, който не е нов и като такъв ще се заплати хеликоптер № 6 Не е само и до това, че за всичките хеликоптери – „новостари“ и нови, липсват съществени системи.

  • Защото и цената по цялата сделка е буквално казано ошемлителна!
    Хората не предполагат колко голяма е наглостта на родните властови крадци.
    Прогнозната цена на сделката – без конкуренция, а с пряко договаряне, беше съобщена на италианската компания „Леонардо“ като 135 593 113,22 лева. (по почти 10 млн. долара на бройка). Но от друга страна бяха предвидени индексации, с които цената набъбваше, а от трета се посочваше, че ако цената надхвърли тази стойност, ще бъде осигурено допълнително национално финансиране.
  • В резултат сделката е за малко над 113 милиона долара.
    Тя е разделена на части – една от тях например е само за хеликоптер № 2. Но има обяснение – ползват се европейски траншове и ще се ползват европейски. Един се ползва по програма „Региони в растеж“ (2014-2020 г.). Предвидено е другите безплатни за нас траншове да се ползват по европейския фонд „Региони в растеж“ и Националния план за възстановяване и устойчивост.

    Един чисто нов хеликоптер А-109S Grand с много добро радионавигационно оборудване и отлична авионика струваше 6.5 милиона долара през есента на мин. г. и като най-възможен максимум не може да надмине 7 млн. долара, освен ако не го декорират с чисто злато (българската сделка е подписана в началото на мин. г.).

  • Цената, по която ние плащаме тези хеликоптери, излиза 18.8 милиона долара всеки, а ако се отчита опцията – по 14.3 милиона долара. Накратко – тя надхвърля с пъти действителните цени! 
    Опцията, която е уговорена за евентуален хеликоптер № 7 и № 8 е за 32 млн. лева общо без ДДС – значително по-ниска (по 9,4 млн. долара) и то в някоя бъдеща година. Но и тук има уловка – предвидена е индексация чрез анекси.
  • Както и да се смята, 6 хеликоптера дори по 7 милиона излизат 42 милиона, 8 хеликоптера (с опцията) излизат 56 милиона. Сделката засега, повтарям засега, е за 113 милиона долара, защото в нея също са предвидени индексации.
  • Разликата е 70 милиона долара (без ДДС-то).
  • Без да се отчита в тази разлика машина № 1 – новостарият хеликоптер (приличен такъв с около 1000 и нещо – 2000 налетени часа струва 4.8-5 милиона вместо 7 млн.) и предвидения такъв също новостар хеликоптер № 6.

    Носи ли отговорност италианският концерн, участва ли пряко в аферата?
    Не! Защото предвидливо за тези много и много десетки милиони долари е сложен посредник – наш, български. Тази „трансмисия“ работи с тези „едни пари“ и съответно ги оформя по доверителна сметка. Никаква изненада – това е традиционният начин да се вземат „едни пари“ за онези, които са си ги набелязали.

  • Изненада ме само специално създадената бележка за този посредник в документите по тази афера. Защото възложителят не се отстранява от участие в процедурата при неплатени задължения към хазната, когато:
    (цитат)
    ‼ „… размерът на неплатените данъци или социалноосигурителни вноски е до 1 на сто от сумата на годишния общ оборот за последната приключена финансова година, но не повече от 50 000 лева (т.е. оборот от 50 млн.)“
    (край на цитата)

    Сред режисьорите на аферата са няколко министерства – здравното, както и регионалното (то е диспечер по покупката на хеликоптер № 1, понеже то дирижира съответната европейска програма), както и транспортното. И още едно министерство – финансовото, както и една институция – НАП, които допускат кандидатстване с данъчни нарушения от една страна, а от друга страна МФ приема, отговаря, контролира и разпределя евротраншовете.

  • Сигурен съм, че нито министър Хинко Хинков, нито министър Асен Василев, нито министър Андрей Цеков, нито министър Георги Гвоздейков, нито нападжията Румен Спецов могат да дадат читави обяснения и да защитят незащитимото.

Да им е честито на печелившите на наш гръб управници и да ни е нечестито примирението, с което ги търпим!

*Давам скрийншоти от българските текстове на документите, за да могат всички да ги прочетат. Английските са идентични.

*Бележка: ДАНС и прокурори висят денонощно в профила ми. Така че всъщност вече са самосезирани.“

Дали правителството ще излезе с конкретни действия по отношение на Григор Лилов и зададените от него въпроси, които пораждат сериозни съмнения за корупция и злоупотреби с публични средства? Предсти да разберем. Знае се, че до края на 2026 година страната ни трябва да разполага с шест медицински хеликоптера, като е предвидена възможност за още два.

Абониране
Известие от
guest

1 Comment
стари
нови най-гласувани
Inline Feedbacks
View all comments
trackback

[…] на транспорта Георги Гвоздейков реагира на публикации в интернет относно твърдения за дефекти на новите медицински […]