„Спаси София“: ГЕРБ и Фандъкова са на път да пробутат поредната скандална концесия

0
189
Спаси София
Снимка: Спаси София, Facebook

ГЕРБ и столичният кмет Йорданка Фандъкова са на път да пробутат поредната скандална концесия, алармират от гражданската организация „Спаси София“. Оттам обясняват, че скрито зад нуждата на София да получи система за велосипеди под наем, управляващите ще пробутат голяма концесия за нови реклами в идеалния градски център, където билбордовете са ограничени, а цените – високи. Те споделят за проблемите, които поражда концесията, във Facebook:

  • Системата обхваща едва 33 велостоянки в идеалния център, като няма предвидени такива в кварталите, което я прави малка и безполезна.
  • Станциите са пръснати неравномерно и липсват велоалеи, които да създадат единна и безопасна мрежа за използването им.
  • Стоянките ще са върху тротоарите и пешеходните зони, вместо върху пътното платно или на обособените места за тротинетки.
  • Системата няма да може да се разширява за цели 8 години, освен с едва 5 нови станции, отново в центъра и то по изключение.
  • Концесионерът няма никакви стимули да насърчава използването на велосипедите, нито пък в договора му има изисквания за постигане на някакви транспортни цели.
  • Общината е зарязала изграждането на свързана веломрежа дори в центъра. Между повечето стоянки са планирани велоалеи преди 10 години, но нито нещо е направено, нито управляващите имат намерение да направят.

Новите рекламни площи са 150 на брой и силно ще влошат визуалното замърсяване в центъра, смятат от организацията. Според тях потърпевши ще са основни улици, които ще бъдат наводнени с нови реклами – по бул. „Витоша“ +37 рекламни пана, „Солунска“ +30, „Васил Левски“ +59

Огромна печалба е гарантирана за концесионера – повече от 800 000 евро годишен приход от реклами, докато дължимата такса към Общината е между 50 000 евро през първата и 150 000 през 8-та година.

От „Спаси София“ твърдят, че договорът е направен за реклама, а велосипедите са между другото. В него нямало мерки за насърчаване на велосипедното движение и използваемостта, липсвали измерими критерии за успешността на системата, а възможност за разширяване на мрежата извън центъра не съществувала.

„Тази концесия няма да реши транспортните проблеми на града, а ще го засипе с нови реклами и ще гарантира огромни печалби за концесионера.“

Много по-малки градове от София имат значително по-големи и постоянно разширяващи се системи за наем на велосипеди, отчитат от „Спаси София“ и отбелязват:

„За пореден път Йорданка Фандъкова обрича града ни на застой, само и само за да си направи еднократен и евтин ПР и да пререже поредната лентичка.“

От организацията настояват започнатата през 2012 г. концесия да бъде прекратена като неактуална и незадоволяваща сегашните нужди на София. Според тях след преработката ѝ с ясни критерии за насърчаване на велосипедите и план за нейното разширяване към кварталите, тя може да бъде обявена отново. Само така ще се гарантира, че в столицата ще се получи устойчива и използваема транспортна система, а не просто още реклами.

Спаси София
Снимка: Спаси София, Facebook
Абониране
Известие от
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments