Сомалийските пирати се завръщат и задълбочават световната криза в корабоплаването

0
90
Пиратски кораб.
Снимка: Пиксабей

Когато моторна лодка с повече от дузина сомалийски пирати на борда се приближила към тях в западната част на Индийския океан, членовете на екипажа на плавателен съд за насипни товари, собственост на компания в Бангладеш, изпратил сигнал за бедствена ситуация и се обадил на гореща линия за спешни случаи, пише „Reuters“. По техни думи обаче никой не се е свързал с тях навреме. Пиратите се качили на борда на кораба „Абдула“, стреляли предупредително и взели капитана и втория офицер за заложници, разказва главният офицер Атик Улла Хан в аудиосъобщение до собствениците на кораба.

„По милостта на Аллах досега никой не е пострадал“, казва Хан в съобщението, записано преди пиратите да вземат телефоните на екипажа. Компанията е споделила записа с „Reuters“.

Седмица по-късно корабът „Абдула“ е пуснал котва край бреговете на Сомалия – последната жертва на завръщането на пиратската дейност, която международните военноморски сили смятаха, че са овладели. Набезите увеличават рисковете и разходите на корабните компании, които са принудени да се борят и с многократните безпилотни и ракетни удари на йеменските хути в Червено море и други близки води.

Според петима представители на индустрията извършените над 20 опита за отвличане от ноември насам са повишили цените на въоръжените охранители и застраховките и дори са довели до повдигане на въпроса за възможни плащания на откупи.

Двама членове на сомалийска банда признаха пред „Reuters“, че се възползват от отвличането на вниманието, предизвикано от атаките на хутите, на няколкостотин морски мили на север, за да се завърнат към пиратството, след като дейността им е била в застой продължение на почти десетилетие.

„Те се възползваха от този шанс, защото международните военноморски сили, които оперират край бреговете на Сомалия, намалиха операциите си,“, споделя мъж с псевдоним Исмаил Иссе, който твърди, че е помогнал за финансирането на отвличането на друг кораб за насипни товари през декември. Той обясни това в телефонен разговор от Хул Анод, крайбрежен район в полуавтономния североизточен регион Пунтланд в Сомалия, където корабът „Руен“ е бил задържан в продължение на седмици.

Макар че заплахата към днешна дата не е толкова сериозна, колкото в периода 2008-2014 г., регионалните служители и представители на индустрията се опасяват, че проблемът може да ескалира.

„Ако не го спрем, докато е още в зародиш, може да стане същото, каквото беше тогава“, заяви президентът на Сомалия Хасан Шейх Мохамуд миналия месец.

През уикенда индийските военноморски сили успяха да освободят похитения кораб „Руен“, който плаваше под флага на Малта, след като той се върна обратно в открито море. Представители на мисията на Европейския съюз за борба с пиратството EUNAVFOR Atalanta обявиха, че пиратите може би са използвали кораба като „стартова площадка“ при подготовката си за нападението на на „Абдула“. Индийските военноморски сили информираха, че всички 35 пирати на борда са се предали, а 17-те заложници са били спасени без наранявания.

Сайръс Моди, заместник-директор на отдела за борба с престъпността на Международната търговска камара, заяви, че намесата на индийските военноморски сили, които са разположили поне дузина военни кораби на изток от Червено море, може да има важен възпиращ ефект в борбата с пиратските атаки.

„Тази намеса показва, че съотношението между риска и печалбата е много по-неблагоприятно за пиратите, и се надяваме, че това ще ги накара да се замислят повече преди да атакуват“, каза още той.

Служител на външното министерство на Бангладеш коментира пред „Reuters“, че правителството „не подкрепя никакви военни действия“ за освобождаването на похитения плавателен съд. Служителят, който помоли да не бъде назоваван по име, тъй като въпросът е деликатен, посочи предимствата на пиратите, когато действат близо до сомалийския бряг.

Повишаване на разходите

Водните пътища край Сомалия са едни от най-натоварените в света. Всяка година през Аденския залив преминават около 20 000 кораба, които превозват всичко – от мебели и облекло до зърно и гориво по пътя си към и от Червено море и Суецкия канал, най-краткия морски път между Европа и Азия.

През 2011 г. сомалийските пирати са извършили 237 нападения и са задържали стотици заложници, съобщава Международното морско бюро. По данни на групата за мониторинг „Океани отвъд пиратството“ през същата година незаконната им дейност е струвала на световната икономика около 7 млрд. долара, включително стотици милиони долари под формата на откупи. Понастоящем броят на този вид нападения е значително по-малък, като пиратите се насочват предимно към по-малки плавателни съдове в по-слабо патрулирани води, твърдят експерти по морските рискове и застрахователи. От ноември насам обаче те успешно са превзели най-малко два товарни кораба и 12 риболовни кораба, според данни на EUNAVFOR.

Членове на мисията, която към февруари е идентифицирала поне пет т.нар. пиратски групи, действащи в източната част на Аденския залив и Сомалийския басейн, предупреди, че в края на сезона на мусоните този месец те могат да се насочат още по-активно на юг и на изток.

Пиратските набези са разширили и зоната, в която застрахователите налагат допълнителни премии за военен риск на корабите. Тези суми стават все по-високи за пътувания през Аденския залив и Червено море, наред с това като прибавят стотици хиляди долари към цената на едно типично седемдневно пътуване, твърдят представители на застрахователната индустрия. Нарастващото търсене на частна въоръжена охрана също води до активно повишаване на цените. Цената за наемане на екип за три дни е скочила с около 50 % през февруари в сравнение с предходния месец, достигайки между 4000 и 15 000 долара, твърдят източници от сферата на морската сигурност.

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments