Ще бъдат ли премахнати екостикерите от автомобилите?

1
1250
Задръстване
Снимка: Pixabay

Омбудсманът Диана Ковачева и министърът на транспорта Николай Събев разговаряха днес по повод отправената от Ковачева на 29 декември 2020 г. препоръка за анализ и оценка на въздействието на разпоредбите за въвеждане т.нар. „екостикери“ за моторни превозни средства до 3.5 тона.

„Засипани сме със жалби от хора, които са недоволни от начина, по който са въведени тези стикери и фактът, че те нарушават техни основни права“, категорична бе омбудсманът.

Тя подчерта пред министъра, че идеята за по-чист въздух през екостикерите няма да сработи, защото те се отнасят само до превозни средства до 3.5 тона, т.е. извън обхвата им остават тежкотоварните камиони и автобусите, които на практика се по-големите замърсители на въздуха.

Омбудсманът посочи, че по искане на Столична община от Националния институт по метеорология и хидрология са направили изследване, според което леките автомобили се явяват едва на пето място като замърсители на въздуха в столицата и всъщност те имат дял от 9% само в общото замърсяване на атмосферния въздух.

„Много по-ефективно би било да се насочим към по-големите замърсители“, настоя Ковачева.

Тя обърна внимание, че държавата вече е инвестирала доста сериозен ресурс в системата за наблюдение през номерата на автомобилите.

„Ако тази система работи добре екостикерите биха били абсолютно излишни, тъй като цялата информация за автомобила, включително първата му регистрация и евростандарт се намира там. И тя е достъпна“, заяви омбудсманът.

Диана Ковачева посочи още, че граждани се оплакват и от факта, че след въвеждане на мярката техническият преглед на автомобилите се оскъпява допълнително, а също и че се налага по-дълго чакане за него.  

„Информацията по първа регистрация на автомобила и евростандарт, които са определящи за еврогрупата, на практика вече се използват при определянето на годишния данък на автомобилите в резултат, на което собствениците на по-стари автомобили вече плащат по-големи данъци“, допълни проф. Ковачева. 

Тя сподели още, че хората недоволстват от формалните критерии, защото не се взема предвид индивидуалното замърсяване на конкретен автомобил, а първата му регистрация и евростандарт, което ги поставя в една и съща категория.

„Смятам, че това създава проблеми за гражданите и на практика им пречи да реализират правата си. Още повече, че ако се въведе такова райониране и по-старите автомобили не бъдат допускани до центъра на града – в този случай няма изградени достатъчно буферни паркинги в покрайнините, където да се поемат тези автомобили. Да не говорим, че по отношение на самото измерване на въздуха има проблем от години с тези измервателни станции – не всичките, от които са лицензирани. Т.е. въпросът е как точно можем да установим кога има реално замърсяване на въздуха, за да бъдат ограничени хората“, попита Ковачева.

Тя отново настоя за сериозно преосмисляне на екостикерите, за да бъде спестено на гражданите напрежението, което не постига ефект за по-чист въздух, а само натоварва с допълнителни проблеми, включително фактът, че екостикерите се поставят на неудобни места и пречат за виждането.  

„Моите данни, от сигнали на граждани, показват, че няма унифицирана цена –  на места в по-големите градове стикерите достигат дори до 10 лв. Проблемът не е просто във физическото премахване на екостикера от автомобила и стъклото на колата. Тук става въпрос за промяна в концепцията. Нека да се запитаме – какво точно ще допринесат екостикерите като идея за по-чистия въздух, по-малкото натоварване в градовете и готова ли е системата да облекчи хората“, заяви омбудсманът.

От своя страна министър Събев се ангажира пред Ковачева за направата на такъв анализ и увери, че сигналите, които се получават от омбудсмана както по тази тема, така и по всички останали въпроси от обществен интерес, ще бъдат анализирани внимателно.

Николай Събев информира, че с министъра на електронното управление Божидар Божанов е обсъдена възможността за премахване на онези хартиени документи и стикери, които усложняват живота на крайните потребители. 

„Ще бъде обсъдена и идеята дали може се намери умно решение как с вече поставените стикери може да се улесни животът на хората. Един от примерите е използването им при паркиране“, поясни министър Николай Събев.

Абониране
Известие от
guest

1 Comment
стари
нови най-гласувани
Inline Feedbacks
View all comments
пламен
пламен
2 години по-рано

защо не се отчита,че колите с газови уредби замърсяват по-малко,а се гледа година на производство. моите емисии според публикуваната таблица са за 3 еко група,но понеже колата е 89г. съм 1 екогрупа. излиза,че не гледаме стойноста на емисиите.