Сенатор: Американската агенция се нуждае от нови правомощия за защита на местната новинарска индустрия

0
127
Вестници.
Снимка: Пиксабей

Федералната търговска комисия на САЩ се нуждае от нови правомощия, за да защити затруднената американска местна новинарска индустрия от нелоялна конкуренция от страна на големи технологични компании, заяви старши американски депутат, цитиран от “Агенция Ройтерс”Мария Кантуел, най-високопоставеният демократ в комисията по търговия на Сената, заяви в доклад, публикуван във вторник, че “местните новини са отвлечени от няколко големи платформи за агрегиране на новини, най-вече Google и Facebook, които са се превърнали в доминиращи играчи в онлайн рекламата”.

В доклада се добавя, че “трилион доларови компании контролират новинарско съдържание от местните медии и данни за собствените си сайтове и се възползват от тяхното пазарно господство, за да принудят местните новинари да приемат малко или нищо за интелектуалната си собственост”.

Google изстъргва мрежата, за да получи заглавия и фрагменти от истории, докато Facebook съдържа съдържание, публикувано от издатели или потребители и “получава милиарди печалби от новинарското съдържание, създадено от други”, се казва в доклада.

Главните мениджъри на Facebook FB.O Twitter TWTR.N и собствениците на Alphabet Google GOOGL.O ще свидетелстват в сряда на изслушване на комисията по търговия на Сената, което се очаква да обсъди тяхното въздействие върху местната журналистика.

Местните новинарски издания в САЩ, които вече са изправени пред спад в печалбите, са забелязали рязък спад на приходите от реклама в лицето на пандемията COVID. В доклада се казва, че американските вестници най-вероятно ще съкратят най-малко 7000 служители през 2020 г., оставяйки само около 30 000 работни места в редакцията си.

Кантуел каза пред Ройтерс, че “освен просто да се уверим, че те (местните новинарски бюра) живеят, за да се бият още един ден”, Конгресът трябва да обърне внимание на “нелоялната конкуренция”, изправена пред местните информационни бюлетини, които “държат правителствата отговорни” и предоставят други услуги. Тя заяви:

“Не искаме да загубим това в дигиталната трансформация.”

Този месец Google заяви, че планира да плати 1 милиард долара на глобални издатели за техните новини през следващите три години. През март Фейсбук заяви, че прави инвестиция от 100 милиона долара в подкрепа на новинарската индустрия на фона на пандемията. Нито една компания не коментира преди пускането на доклада.

До края на 2020 г. се очаква общите приходи на вестници в САЩ да спаднат с около 70% от 2005 г., докато заетостта в редакцията е спаднала с 59%, се казва в доклада.

В Конгреса предстои да се гласува законодателство, което ще даде на издателите на новини четиригодишен безопасен пристан, за да преговарят с Facebook, Google и други платформи, които събират по-голямата част от приходите от онлайн реклама. В доклада на Cantwell се отбелязва, че Google и Facebook “контролират 77% от локално фокусираните приходи от дигитална реклама”.

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments