РОД: COVID мерките трябва да бъдат доброволно приети от обществото

0
19
COVID-19
Снимка: Пиксабей

От Сдружение РОД излязоха с позиция относно наложените от служебното правителсто COVID мерки, като те са категорични, че родителите трябва да бъдат съгласни, когато се засягат децата им. Затова от организацията са убедени, че мерките трябва първо доброволно да бъдат приети от обществото. 

„Необходимо е разгръщане на специална информационна кампания за превенцията срещу заразяване на всички деца с коронавируса SARS-CoV-2. Трябва да се гарантира правото на избор на всеки родител да избира формата на обучение на детето му – присъствена или дистанционна.  Образователният режим на децата трябва да се определя така, че да не довежда до увреждане на тяхното емоционално и психическо здраве“, пишат в своята позиция от РОД. И допълват:

Определянето на режим на обучение следва да се основава на следните принципи:

1. Най-добрият интерес на детето – чл.3, ал.1 от Конвенцията на ООН за правата на детето. В конкретния случай той може да бъде защитен най-добре от родителите и родителската общност.

2. Осигуряване на редовно посещение на учебни занятия и намаляване на процента на отсъствия от занятия – чл.28, ал.1, т.Д от Конвенцията на ООН за правата на детето.
В конкретната ситуация, това може да бъде оптимално постигнато чрез разработване на алгоритъм на управление на образователните заведения в условията на здравна криза.

3. Доброволност на лечението и санитарните мерки – чл.52, ал.4 от Конституция на РБ, чл.29, ал.2 КРБ, респ.чл.143 от НК. Това може да бъде реализирано чрез събиране на Декларации от всички родители на деца и ученици, в началото на учебната година, относно техния избор – присъствено или дистанционно обучение.

4. Задължително родителско съгласие за противоепидемичните мерки в училищата – прилагане на мерките към всяко дете изисква съгласие на родителите. Без това съгласие, то е нарушение на правото на семеен живот – чл.8 от ЕКПЧ, освен в спешни случаи (практика на ЕСПЧ). Ако родител не дава съгласието си за някои противоепидемични мерки, те няма да бъдат прилагани.

5. Право на здраве на децата – чл.52, ал.3 от Конституция на РБ; чл.6, ал.2 и чл.24 от Конвенцията на ООН за правата на детето; чл.219, ал.2, т.2 е чл.179, ал.1, т.9 вр. с чл.176, ал.1 от ЗПУО, чл.12 от Международния пакт за икономически, социални и културни права, Част I, т.11 от Европейската социална харта.

6. Право на образование на децата – чл.2, ал.1 от Протокол №1 към ЕКПЧ; чл.7, ал.1 от ЗПУО, съчетано с правото на избор на форма на обучение – присъствена или дистанционна.

7. Принципа на информирано съгласие на всеки родител и дете.

От РОД дават и конкретни предложения за мерки. Според тях те трябва да бъдат следните:

1. Спешно разгръщане на държавно-спонсорирана информационно-разяснителна кампания сред родителите относно вида, целите, същността и формите на противоепидемичните мерки сред децата.

2. Организиране от правителство и общинските администрации на логистични възможности за участие на всяко дете в два основни форми на обучение – присъствено и дистанционно.

3. Създаване от страна на Министерство на образованието на техническа възможност за едновременно преподаване от страна на учителите – в присъствена и дистанционна форма, съобразено с:

– Мнението на родителите според индивидуалните особености и потребности на детето, работната заетост на родителите, изразена в писмена Декларация.

– Мнението на детето, над определена възраст – примерно 14 годинки. Разработване на проект за Декларация за информирано съгласие на всяко дете, в зависимост от възрастта, зрелостта и способност да преценява само въпросите на здравето, но след одобрение на родител.

Предложението за водене на часове едновременно онлайн и присъствено от един и същ преподавател по предмет ще гарантира правото на избор на родителите и детето на една от двете обучителни форми, както и е съобразено с липсата на допълнителни кадри по щатна бройка на предмет и пестене на бюджетни средства на училищата за наемане на допълнителен брой преподаватели, считат от сдружението. 

„Това гарантира принципа за „най-добър интерес на детето“, като съчетава мнението на родителите, детето и цялото семейство. Да не забравяме, че всяко дете е с различна физическа, психологична и характеристична индивидуалност и интереси, които се познават най-добре родителите. Време е да се прекрати с практиката всички деца да бъдат поставяни под един общ знаменател или да бъдат пъхани в един и същи калъп“, пишат още в своята позиция от РОД. 

Те искат да бъдат подобрени платформите за преподаване онлайн и разпространяването им в учебните заведения в цялата страна. Настояват и за подпомагане в организационния процес на учителите с цел облекчено и ефективно провеждане на часовете едновременно в присъствена и дистанционна форма чрез едни и същи учебни материали.

Освен това искат да се изработи алгоритъм на действие при различни степени на заразяване на учениците от едно учебно заведение. Дистанционно обучение да се прилага само като крайна противоепидемична мярка в детски и учебни заведения.

При установяване на една средно-претеглена норма на заразни и контактни деца от общия брой на учениците в класа, по аналогия с грипните ваканции, занятията се преустановяват. Предотвратяването на здравния колапс не трябва да е за сметка на образователния, категорични са от РОД. Те настояват още за: 

 – Намаляване на административната тежест върху учителите през учебната година (писане на отчети, справки, доклади и др.), за да се отговори на засилената преподавателската натовареност и необходимост от допълнителен контрол върху учениците. Образованието няма нужда от излишна документация, а от преподавателски капацитет и съчетаване на преподаване с възпитание.

 – Повишаване свободата на учителите да оптимизират начина на преподаване и покриване на стандартите за съдържание на преподавания материал.
 

– Увеличаване на медицински персонал в детските и учебните заведения, които да организират дейности по превенция на заваряемостта и профилактика на Ковид-19.

 – Засилване прилагането и спазването на индивидуалните предпазни мерки за децата:

 – Засилена лична хигиена на учениците в училище. Задължително миене на ръце преди влизане във всеки час от всички ученици.

 – Увеличаване на часовете за физическо възпитание и спорт – всеки ден минимум по 1 час.
 

– Залагане в седмичната програма на класовете по два допълнителна часа на красния ръководител, с цел засилено общуване между децата и класния ръководител по разнообразни теми.

 – Засилена обща хигиена на помещенията – периодично чистене, дезинфекция, проветряване. Назначаване на допълнителни бройки хигиенисти в училищата.

 – Ваксиниране на учителите и обслужващия персонал в училищата само доброволно и с избрана от техния личен лекар ваксина.

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments