Разширяват Суецкия канал. Ще бъде ли достатъчно това, за да се предотврати засядането на друг кораб?

0
91
Суецки канал.
Снимка: Пиксабей

През март световната търговия беше хвърлена в хаос заради кораб, пише “CNN”. Контейнеровозът “The Ever Given”, дълъг почти толкова, колкото е висок „Емпайър Стейт Билдинг“, заседна в Суецкия канал в Египет. Задържа се шест дни, нарушавайки световните вериги за доставки.

В опит да избегне повторение на случката, в средата на май властимащите на Суецкия канал (SCA) обявиха, че е започнало драгиране, за да разшири и задълбочи южната част на канала, където „The Ever Given“ заседна.

30-километровата зона ще бъде разширена с 40 метра (131 фута) на изток и ще стане по-дълбока до 72 фута, вместо 66 фута, както досега, според „SCA“. Плановете включват и удължаване на втората лента близо до Горещото горчиво езеро, отворено през 2015 г., с 10 километра (6 мили) – позволявайки двупосочно движение по протежение на 82-километровия (51 мили) участък.

Работата е предназначена за „максимизиране на ефективността на канала и съкращаване на транзитното време на плавателните съдове, както и повишаване на безопасността на корабоплаването“, се казва в съобщение за пресата от „SCA“. Но все още има въпросителни дали това ще е достатъчно, за да се предотвратят бъдещи блокажи. Сал Мерколиано, морски историк от университета Кембъл в Северна Каролина, заяви пред „CNN“:

“Разширяването на канала е умен ход. Въпросът, който имам, е, ако разширите канала, тогава операторите на плавателни съдове ще увеличат ли своите кораби?”

Размер на кораба

През последните 50 години товароносимостта на контейнерите на най-големите кораби се е увеличила с 1500% и се е удвоила само през последното десетилетие, според застрахователната компания „Allianz Global Corporate and Specialty“.

Най-големите кораби могат да прекарват до 24 000 контейнера и се измерват на над 200 фута в най-широката си част – по-широка от стандартното игрище за американски футбол. „The Ever Given“ – който може да побере до 20 000 контейнера, но е превозвал само 18 000 по време на засядането – е в топ 1 в световен мащаб по отношение на размера на кораба, с дължина 400 метра (1312 фута) и 59 метра (194 фута) широки.

Корабоплавателните компании твърдят, че по-големите кораби са по-ефективни при пренасянето на големи обеми товари по целия свят и – при нормални условия – те могат да преминат през Суецкия канал. Но „това е много тясна и грешна граница“, казва Мерколиано. Ако има силен вятър – както в случая, с лоша видимост, свръхголемите кораби рискуват да заседнат.

Случаят с „The Ever Given“ илюстрира потенциалните последици от блокиране. По това време журналистическият журнал Lloyd’s List изчислява, че корабът задържа стоки за около 9,6 милиарда долара всеки ден. Суецкият канал обработва около 12% от световната търговия, като през него всяка година преминават около 19 000 кораба.

Удължението, предложено от SCA, ще помогне да се намали рискът от засядане на кораби, но няма да го предотврати изцяло, казва Йоанис Теотокас, професор в Катедрата по морски изследвания в Университета в Пирея, Гърция. Той споделя:

“Никога няма да е достатъчно, освен ако не бъде отворена втора лента в южната част.”

Той обаче вярва, че е малко вероятно корабите контейнерни да станат по-големи, така че може да не са необходими допълнителни разширения. И добавя:

“Увеличаването на размера на корабите предизвика големи инвестиции в пристанищата, за да ги подкрепим. По-нататъшното увеличение ще изисква допълнителни инвестиции, които не са лесно достъпни.”

Бъдещи маршрути

Инцидентът с „The Ever Given“ обаче набързо подстрека намирането на алтернативни маршрути. Стратегическото положение на канала – свързващо Средиземно море с Червено море и предлагащо най-краткия морски път между Европа и Азия – е ключово за влиянието му.

Без Суец пратките между двата континента ще трябва да пътуват около нос Добра надежда в южния край на Африка. Някои корабни компании избраха този маршрут, докато Суецът беше блокиран, въпреки че той отнема повече от два пъти време. Теотокас казва:

“Неслучайно скоро след инцидента с The Ever Given Русия коментира привлекателността на алтернативните маршрути, а именно Северния морски път.”

Този маршрут минава по арктическото крайбрежие на Русия, от Карско море до Беринговия проток. Служител от ядрената фирма „Росатом“, която отговаря за разработването на маршрута, заяви пред руска агенция, че Суецкият прецедент е показал колко крехък е всеки маршрут между Европа и Азия и призова за разработване на алтернативни маршрути като Северния морски път.

Скоро след тези коментари, корабната компания MSC, втората по големина контейнерна линия в света, удвои ангажимента си да избягва Северния морски път по екологични причини. Арктическото корабоплаване може да увеличи замърсяването и да допринесе за топенето на морския лед. Теотокас вярва, че позицията на Суец като световен търговски път ще остане силна. Той подчерта:

“Спедиторските компании винаги са готови да се справят с риск като Ever Given. Разширението на SCA просто ще ги направи по-удобни при това положение.”

“Разширяването на канала ще улесни операциите по спасяване … дори ако не изтрива риска от повторение на инцидента”, казва той.

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments