Блокажът в Суецкия канал пречи на движението на стоки на стойност 9,6 млрд. долара ежедневно

0
123
Суецки канал
Снимка: Pixabay

Заседналият контейнеровоз „Евър Гивън“ в Суецкия канал доведе до проблем с придвижването на стоки на стойност около 9,6 милиарда щатски долара ежедневно, сочат данните от корабоплаването, цитирани от „BBC“. Това се равнява на 400 милиона долара на час, като търговията по водния път е жизненоважен коридор между изток и запад. Експертните данни по корабоплаване оценяват трафика на канала в посока запад на стойност около 5,1 млрд. долара на дневна база, а ежедневният трафик към изток – на стойност 4,5 млрд. долара.

Въпреки усилията за освобождаване на кораба, може да отнеме седмици трафикът да бъде възобновен успешно, твърдят експертите. „Евър Гивън“, управляван от тайванската компания „Евъргрийн Мaрин“, е с дължина на четири футболни игрища, като по официални данни той е един от най-големите товарни кораби в света. Както стана ясно, 200 000-тонният плавателен съд има капацитета да превозва 20 000 контейнера. Следователно, неговото засядане причинява сериозен проблем за придвижването на други кораби, които се опитват да преминат през Суецкия канал всеки ден.

Броят на контейнерните кораби с такива габарити се е увеличил почти двойно през последното десетилетие, тъй като глобалната търговия се разраства активно, което на свой ред прави операциите по преместването им много по-трудни, в случаите, когато заседнат. Каналът, който разделя Африка от Близкия изток и Азия, е един от най-натоварените търговски пътища в света, като през него се осъществява около 12% от общата глобална търговия. Наред с петрола, морският трафик в района е свързан предимно с потребителски продукти като облекло, мебели, производствени компоненти и автомобилни части.

Според експертите в момента има над 160 кораба, които чакат да преминат в двата края на канала. Сред тях са 41 кораба за насипни товари и 24 танкера, превозващи суров петрол. От Международната корабоплавателна асоциация обявиха, че забавянията ще продължат да нарастват и ще засегнат организацията на доставките. Освен забавянето на хиляди плавателни съдове, натоварени с потребителски артикули, закъсалият кораб придвижва и празни контейнери, необходими за износ.

План за извънредни ситуации

Ако закъсненията не се проточат прекалено дълго, повечето компании ще поемат разходите от допълнителното забавяне по време на транзит. Според спасителните служители обаче задръстванията могат да продължат дни или дори седмици, като това ще засегне сериозно глобалните вериги за доставки, които вече са ощетени от пандемията от COVID-19.

Някои компании обмислят варианта да изпратят стоките си чрез въздушния транспорт, особено що се касае до продукти с по-висока стойност, както и да ги транспортират с влакове. Две големи корабни компании, „Maersk“ и „Hapag-Lloyd“, заявиха, че търсят възможности за маршрут извън района на Суецкия канал.

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments