Променят ли иранските безпилотни самолети хода на гражданската война в Судан?

0
53
Безпилотен самолет
Илюстративна снимка, Pixabay

Година след началото на гражданската война в Судан ирански безпилотни летателни апарати са помогнали на армията да обърне хода на конфликта, като са спрели напредъка на съперничещите си паравоенни сили за бърза подкрепа и са си върнали териториите около столицата. Това заяви високопоставен източник от армията пред „Агенция Ройтерс“.

Шест ирански източника, регионални служители и дипломати – които, подобно на източника от армията, помолиха да не бъдат идентифицирани поради чувствителността на информацията – също казаха пред „Ройтерс“, че през последните няколко месеца армията е придобила произведени в Иран безпилотни летателни апарати (БЛА).

През първите месеци на войната суданските въоръжени сили (СВС) използваха някои по-стари безпилотни летателни апарати заедно с артилерийски батареи и изтребители, но нямаха голям успех в изкореняването на бойците на СВС, които се установиха в гъсто населените квартали на Хартум и други градове, съобщават повече от дузина жители на Хартум.

През януари, девет месеца след избухването на сраженията, от базата на армията във Вади Саидна на север от Хартум започват да действат много по-ефективни безпилотни самолети, твърдят петима очевидци, живеещи в района. Жителите издават още, че безпилотните летателни апарати са следили движението на Силите за бързо подпомагане, насочвали са се към позициите им и са нанасяли точни артилерийски удари в Омдурман – един от трите града на брега на Нил, които съставляват столицата Хартум. Мохамед Отман, 59-годишен жител на район Ал-Тавра в Омдурман, споделя:

„През последните седмици армията започна да използва точни дронове при военни операции, което принуди Силите за бързо подпомагане да избяга от много райони и позволи на армията да разположи сили на място.“

Досега не е съобщавано за степента и начина, по който армията е разположила ирански безпилотни летателни апарати в Омдурман и други райони. Bloomberg и суданските медии съобщиха за наличието на ирански безпилотни самолети в страната.

Високопоставеният източник от суданската армия отрича иранските безпилотни летателни апарати да идват директно от Иран и отказва да каже как са били закупени и колко от тях е получила армията. „Ройтерс“ не успя да установи тези подробности по независим начин. Източникът заяви, че макар дипломатическото сътрудничество между Судан и Иран да е било възстановено миналата година, официалното военно сътрудничество все още не е завършило. Запитан за иранските безпилотни летателни апарати, изпълняващият длъжността външен министър на Судан Али Садек, който посети Иран миналата година и е свързан с армията, заяви пред „Ройтерс“:

„Судан не е получавал никакви оръжия от Иран.“

Медийният отдел на армията и иранското външно министерство не отговориха на молбите за коментар.

Силите за бързо подпомагане признаха, че организацията е претърпяла неуспехи в Омдурман. Медийният ѝ отдел заяви, че армията е получила ирански безпилотни самолети и други оръжия, като се позова на събрана разузнавателна информация. Тя не отговори на исканията да предостави доказателства.

Подкрепата на Техеран за суданската армия има за цел да засили връзките със стратегически разположената страна, твърдят ирански и регионални източници.

Судан се намира на брега на Червено море – ключово място за съперничество между световните сили, включително Иран, тъй като в Близкия изток бушува война. От другата страна на Червено море йеменските хути, въоръжени отчасти от Иран, започнаха нападения в подкрепа на Хамас в Газа. Западен дипломат, който помоли да не бъде назоваван, коментира:

„Какво получава Иран в замяна? Сега те имат плацдарм на Червено море и от африканската страна.“

Последните териториални успехи са най-значимите за армията от началото на сраженията в суданската столица през април миналата година. Войната между ръководителя на армията генерал Абдел Фатах ал-Бурхан и ръководителя на Силите за бързо подпомагане генерал Мохамед Хамдан Дагало доведе до крайния глад на милиони хора, създаде най-голямата в света криза с разселването на хора и предизвика вълни от етнически мотивирани убийства и сексуално насилие в региона Дарфур в Западен Судан.

Експертите на ООН твърдят, че военните усилия на Силите за бързо подпомагане са били подпомогнати от подкрепата на съседни африкански държави, включително Чад, Либия и Южен Судан.

Успехът на армията в Омдурман ѝ позволи от февруари да продължи с подобни атаки, използвайки безпилотни самолети, артилерия и войски в Бахри, северно от Хартум, за да се опита да поеме контрола над ключовата петролна рафинерия „Ал Джайли“, твърдят двама свидетели. Армията заяви, че за скорошните ѝ успехи е помогнало и набирането на хиляди доброволци в контролираните от нея райони, което продължи повече от шест месеца и се ускори от декември насам.

Полети от Иран

Сътрудничеството между Судан и Иран беше силно по времето на бившия президент Омар ал-Башир, докато той не се обърна към иранските съперници от Персийския залив за икономическа подкрепа в края на тригодишното си управление, прекъсвайки отношенията си с Техеран. Амин Мазаджуб, бивш судански генерал, заяви, че Судан преди това е произвеждал оръжия с помощта на Иран и е използвал безпилотни летателни апарати, с които вече е разполагал, за да ги направи по-ефективни по време на войната. Мазаджуб не коментира конкретно източника на безпилотните самолети, използвани напоследък в бойните действия.

Регионален източник, близък до иранските духовни управници, твърди, че иранските безпилотни самолети Mohajer и Ababil са били транспортирани до Судан няколко пъти от края на миналата година насам от иранската авиокомпания Qeshm Fars Air. Безпилотните самолети Mohajer и Ababil се произвеждат от компании, работещи под ръководството на Министерството на отбраната на Иран, което не отговори веднага на молбата за коментар.

Записите за проследяване на полетите, събрани от Вим Цвайненбург от холандската организация за мир Pax и предоставени на „Ройтерс“, показват, че през декември 2023 г. и януари 2024 г. товарен самолет Boeing 747-200, управляван от Qeshm Fars Air, е извършил шест пътувания от Иран до Порт Судан – важна база за армията, след като Силите за бързо подпомагане превзеха стратегически обекти в Хартум в първите дни на войната.

Честотата на тези полети не е съобщавана преди. Имейлите и телефонните обаждания до Qeshm Fars Air, която е под санкциите на САЩ, останаха без отговор. „Ройтерс“ не успя да установи дали посочените данни за авиокомпанията са актуални.

Снимка, предоставена от компанията за сателитни изображения Planet Labs, за която „Ройтерс“ провери местоположението и датата, показва Boeing 747 с размах на крилата, съответстващ на 747-200 на летище Порт Судан на 7 декември, датата на първия от проследените полети, каза Цвайненбург. Мохаджер-6 се появява през януари на пистата в базата Уади Саидна на друга сателитна снимка от 9 януари, каза Цвайненбург.

Силите за бързо подпомагане заяви, че армията получава два пъти седмично доставки на ирански безпилотни самолети и други оръжия от Иран. Той заяви пред Ройтерс, че разузнавателните данни на Силите за бързо подпомагане показват доставки на ирански безпилотни самолети Mohajer-4, Mohajer-6 и Ababil в Порт Судан. Тя заяви, че е свалила няколко от безпилотните самолети.

Силите за бързо подпомагане не е предоставила доказателства за доставките на дронове. Снабдяването с оръжия от Иран би могло да усложни отношенията на суданската армия със САЩ, които са водещи в усилията за преговори между враждуващите страни.

Държавният департамент на САЩ не отговори на молбата за коментар за тази статия.

Бившият посланик на САЩ в Судан Джон Годфри заяви пред журналисти малко преди края на мандата си миналия месец, че съобщенията за иранска оръжейна подкрепа за суданската армия „са много тревожни и са източник на голяма загриженост за нас“.

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments