Производителите на гуми са под натиск заради екологични разпоредби

0
69
Автомобил
Автомобил. Снимка: Pixabay

Производителите на автомобилни гуми в световен мащаб са подложени на натиск за промяна, след като напоследък регулаторните органи насочват вниманието си към замърсяването, причинено от тях, което се очаква да нарасне с увеличаването на броя на електрическите превозни средства (ЕПС) и заплашва да подкопае екологичните качества на тези автомобили. Когато гумите влизат в контакт с пътя, малки частици от тях се изтъркват и отделят. Допълнителното тегло на електромобилите, свързано с техните батерии, прави проблема по-сериозен.

Водещи производители, сред които Goodyear, Bridgestone, Michelin и Continental също се опитват да преборят конкуренцията на по-евтините си китайски съперници. Производителите на гуми се надпреварват и в опитите си да заобиколят разпоредбите за ограничаване на вредните емисии и да намерят алтернативи, предава „Reuters“.

Новите изследвания показват токсичността на гумите, които съдържат средно около 200 компонента и химикали, често получени от суров петрол. Критиците твърдят, че гумите съдържат много токсични и канцерогенни химикали, но засега има консенсус само по отношение на един от тях – 6PPD, антиоксидант и антиозонант, който се съдържа във всички автомобилни гуми и намалява вероятността те да се спукат. Очаква се тази година Калифорния да бъде първият американски щат, който ще изиска от производителите на гуми да докажат, че търсят активно алтернатива на 6PPD, чиято разпадна форма е смъртоносна за някои риби и дори е била открита в човешка урина в Южен Китай. Предстоящите разпоредби на Европейския съюз за емисиите Евро 7 за първи път ще определят конкретни стандарти за замърсяването, причинено от автомобилни гуми.

Тези предизвикателства, пред които са изправени компаниите, се усложняват от факта, че те ще трябва да разработят гуми, които отделят по-малко вредни емисии за тежките електромобили, които по данни на Michelin и Goodyear могат да износят гумите с до 50% по-бързо от обикновено. Експерти в бранша споделят, че при направени тестове често се оказва, че обикновените автомобилни гуми на по-старите автомобили отделят с 35% по-малко вредни емисии от първокласните гуми за електрически автомобили на големите производители. По техни думи това се дължи на факта, че при тях се използват по-качествени и по-скъпи материали, което ги прави по-издръжливи.

Гигантите Michelin, Continental и Pirelli заявиха пред „Reuters“, че търсят алтернативи на компонента 6PPD, като Michelin и Continental добавиха, че може да се наложи колективно действие в индустрията, за да се намерят решения. Запитана за нормите Евро 7, компанията Michelin отговори, че се надява световните стандарти да успеят да изтласкат от пазара гумите с по-високи емисии, които обикновено са по-евтини. От Continental твърдят, че подкрепят въвеждането на строг глобален стандарт за износване с прозрачно етикетиране.

Лоши по различен начин

Данните, предоставени от британската компания Emissions Analytics, специализирана в тестването на гуми, сочат, че новите гуми, разработени до момента, едва ли ще решат проблема. Например, макар че тестовете, проведени с велосипедни гуми Continental, направени с помощта на глухарчета, показват 24,5% спад на канцерогенните ароматни вещества, които помагат на автомобилите да се придържат към стратегията за по-малки нива на замърсяване, химикалите в отделяните от тях частици са като цяло също толкова токсични.

Ник Молдън, главен изпълнителен директор на Emissions Analytics, твърди, че те просто са лоши по различен начин. Според производителите на гуми намирането на заместител на 6PPD е трудно, тъй като всеки нов химикал трябва да предотвратява разграждането и напукването на гумите, без да влияе на други характеристики.

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments