Омбудсманът иска: КЕВР да провери „Топлофикация София“ заради скъпото парно през ноември

0
174
Диана Ковачева
Диана Ковачева, Снимка: Пресцентър на омбудсмана

Омбудсманът Диана Ковачева поиска КЕВР да провери „Топлофикация София“ ЕАД поради големия брой жалби и сигнали, които само за 2 дни постъпиха в поверената й институция от граждани, протестиращи срещу високите сметки за парно за ноември. Тя е категорична, че е недопустимо такова драстичното повишаване на разходите на домакинствата за отопление и топла вода и то в условията на извънредна епидемична обстановка и спад на доходите на заетите в редица сектори.

Припомняме, че вчера „Топлофикация София“ съобщи, че средното увеличение е с 29% спрямо същия месец за миналата година. Според омбудсмана силно повишените сметки за ноември тази година са поредното доказателство за нуждата от спешно намаляване на цените на топлинната енергия още от 1 януари догодина за всички битови клиенти на топлофикационните дружества с основно гориво природен газ.

„Обръщам внимание, че драстичното увеличение на ноемврийските сметки включва завишени цени на природния газ в цените на топлинната енергия. При реална цена на газа за месеца – 28,21 лв./мВтч, в сметките от „Топлофикация София“ ЕАД горивото е начислено и се плаща от гражданите по 30,04 лв./мВтч“, подчертава отново доц. Ковачева и се аргументира, че на практика цената на природния газ е по-ниска от това, което потребителите на услугата ще трябва да заплатят и затова настоява тя да бъде съобразена с реалностите.

В писмото си до председателя на регулатора инж. Иван Иванов доц. Ковачева подчертава още, че надплащането е за цялото второ полугодие на 2020 г., а не само за ноември.

„Към днешна дата тези средства без съмнение представляват надвзет приход за „Топлофикация София“ ЕАД, изваден от джоба на гражданите. Очаквам да определите размера на този надвзет приход и да ме информирате по какъв начин и кога надплатените средства ще бъдат възстановени на крайните клиенти“, категорична е доц. Ковачева и настоя за спешно преразглеждане на променената през пролетта на т.г. Наредба № 5 за регулиране на цените на топлинната енергия с цел максималното им доближаване до реалностите разходи на топлофикационните дружества.

„Разпоредбата на чл. 22, ал. 1 от Наредбата ограничава възможностите за изменение на цените до един път на 6 месеца по време на регулаторния/ценовия период“, пише омбудсманът.

Според нея е важно да се предприемат действия 6-месечният срок да се намали на поне 3-месечен срок – период, който се е прилагал преди тазгодишните промени в Наредбата и е доказано работещ при сегашната система за дялово разпределение с едно годишно отчитане на уредите.

„Използвам случая да Ви информирам, че в множество жалби до омбудсмана през последните месеци битови клиенти на „Топлофикация София“ ЕАД сигнализират за повишаване на специфичния разход на енергия за подгряване на 1 куб. м топла вода, както и за нарастване на дела на енергията, отдадена от сградната инсталация“, посочва още омбудсманът.

„Топлофикация София“ ЕАД има задължението да извършва настройка и управление на абонатните станции в съответствие с действително инсталираните топлинни товари на сградните инсталации.

Общественият защитник изтъква, че неспазването на това задължение увеличава загубите на енергия вътре в сградите – етажна собственост, които загуби се плащат отново от гражданите. В тази връзка тя поиска от регулатора да извърши извънредна проверка на „Топлофикация София“ за спазване на чл. 5, т. 4-8 от действащите Общи условия за продажба на топлинна енергия за битови нужди. Става въпрос за спазване съответствието между потреблението на топлина енергия в сградата и управлението на абонатните станции.

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments