Новите автомобили на по-ниски цени стават все по-популярни дори за по-бедните

Според автомобилните анализатори в цялата индустрия се наблюдава „промяна в достъпността“

1
80
Автомобили
Автомобили. Снимка: Pixabay

Новите автомобили на по-ниски цени стават все по-популярни, дори за хората, които не разполагат с много пари, пише „Асошиейтед прес“. Ако е искал, Мишел Чъмли можеше да си позволи скъп нов SUV, пълен с екстри. Но когато дошло време да замени своя джип „Chevrolet Blazer“, за който преди три години жената е платила около 40 000 долара, Чъмли избира нещо по-малко. И по-малко скъпо.

С покупката на компактния SUV „Chevrolet Trax“ през юни Чъмли се присъединява към нарастващия брой купувачи, които превърнаха автомобилите в диапазона от 20 000 до 30 000 долара в най-бързо развиващия се сегмент на националния пазар на нови автомобили.  

„Просто нямам нужда от такъв голям автомобил и да плащам всички тези пари за бензин“, споделя Чъмли, 56-годишна медицинска сестра, която живее край Оксфорд, Охайо, близо до Синсинати.

Според автомобилните анализатори в цялата индустрия се наблюдава „промяна в достъпността“. Тенденцията се води от хора, които смятат, че вече не могат да си позволят нов автомобил, който би им струвал приблизително днешната средна продажна цена от над 47 000 долара – скок с повече от 20% от средната стойност преди пандемията.

За да си купи нов автомобил на тази цена, средният купувач ще трябва да харчи по 737 долара на месец, ако бъде финансиран с днешния среден лихвен процент по кредитите от 7,1 %, в продължение на малко по-малко от шест години, преди автомобилът да бъде изплатен, според Edmunds.com, сайт за проучване и определяне на цените на автомобилите. За много хора това е финансово непосилно.

Но има и други купувачи, които подобно на Чъмли биха могли да се справят с финансовото бреме, но са решили, че цената не си заслужава. Тенденцията принуждава американските производители на автомобили да преразгледат своите стратегии за продажби и производство.

Тъй като купувачите се сблъскват със завишените цени и все още високите лихви по кредитите, продажбите на нови автомобили в САЩ са се увеличили само с 1% до септември спрямо същия период на миналата година. Ако тенденцията към по-ниски цени на автомобилите се окаже трайна, по-щедрите отстъпки могат да доведат до по-ниски средни цени на автомобилите и забавяне на печалбите на индустрията. Ето какво коментира по темата Кевин Робъртс, директор на отдел „Пазарни проучвания“ в CarGurus, сайт за пазаруване на автомобили:

„Потребителите стават все по-предпазливи, тъй като са изправени пред икономическата несигурност, все още високите лихвени проценти и цените на автомобилите, които остават високи.“

Той изтъкна:

„Тази година целият ръст се наблюдава в по-достъпните ценови групи.“

Под натиска да разтоварят по-скъпите си модели, автомобилните производители понижават продажните цени на много такива автомобили, главно чрез предлагане на по-големи отстъпки. През изминалата година средният стимул за автомобил почти се е удвоил и е достигнал 1812 долара, според Edmunds. General Motors заяви, че очаква средната продажна цена да спадне с 1,5 % през втората половина на годината.

До септември, по изчисления на Робъртс, продажбите на нови автомобили на индивидуални купувачи, с изключение на продажбите на компании за отдаване под наем и други търговски паркове, са се увеличили със 7%. От този ръст 43% са в ценовия диапазон от 20 000 до 30 000 долара – най-големият дял за тази ценова категория от поне четири години насам. (При употребяваните автомобили промяната е още по-ясно изразена: 59% ръст на продажбите в ценовия диапазон от 15 000 до 20 000 USD за този период).

По данни на Cox Automotive продажбите на компактни и субкомпактни автомобили и SUV от основните автомобилни марки нарастват по-бързо от която и да е година от 2018 г. насам.

Нарастването на продажбите на достъпни автомобили е в известен смисъл завръщане към модел, който съществуваше преди пандемията. Още през 2018 г. компактните и субкомпактните превозни средства – обикновено сред най-популярните автомобили на умерена цена – са съставлявали близо 35% от продажбите на нови автомобили в страната.

Този дял започна да спада през 2020 г., когато пандемията предизвика глобален недостиг на компютърни чипове, който принуди автомобилните производители да забавят производството и да разпределят оскъдните полупроводници за по-скъпите камиони и големите SUV автомобили. Тъй като купувачите все повече приемаха тези по-скъпи превозни средства, компаниите отбелязаха стабилен ръст на печалбите.

В същото време те смятат, че маржовете на печалба за по-нискобюджетните автомобили са твърде малки, за да оправдаят значителното им производство. До 2022 г. пазарният дял на компактните и субкомпактните автомобили спадна под 30 %.

През тази година този дял се възстанови до почти 34% и продължава да расте. Продажбите на компактни седани са се увеличили с 16,7% до септември спрямо 12 месеца по-рано. За разлика от тях, според CarGurus, продажбите на големи пикапи са се увеличили с малко под 6%. Продажбите на големи SUV почти не са се увеличили – с по-малко от 1%.

Камионът F-Series на Ford остава най-продаваният автомобил в САЩ и през тази година, както е било в продължение на почти половин век, следван от Chevrolet Silverado. Но пикапът Ram на Stellantis, който обикновено е № 3, падна до шесто място, изпреварен от няколко по-евтини малки SUV-а: Toyota RAV4, Honda CR-V и Tesla Model Y (с данъчен кредит от 7500 щатски долара).

Преминаването на настроенията на купувачите към достъпност стана бързо тази година, което изненада много автомобилни производители, които предлагаха твърде малко автомобили в по-ниски ценови диапазони. Според анализатори една от причините за промяната е, че много купувачи, които са готови да отделят почти 50 000 долара за нов автомобил, вече са го направили през последните няколко години. Хората, които не са толкова способни – или не желаят – да похарчат тази сума, в много случаи са задържали съществуващите си автомобили в продължение на години. Беше дошло времето да ги заменят. И повечето от тях изглежда не са склонни да харчат повече, отколкото трябва. Кийт МакКлъски, главен изпълнителен директор на дилърството, в което купувачката Чъмли взема своя Trax, обясни:

„При все още високите лихвени проценти по кредитите и средните цени на автомобилните застраховки, които са се увеличили с цели 38 % през последните две години, хората просто искат да бъдат малко по-скромни.“

Робъртс от CarGurus отбеляза, че дори много купувачи с по-високи доходи избират по-малки автомобили на по-ниски цени, в някои случаи заради несигурността по отношение на икономиката и предстоящите президентски избори. Тази промяна е довела до това, че някои автомобилни производители са се презапасили с твърде много скъпи камиони и SUV. Някои от тях, като Stellantis, която произвежда автомобили Chrysler, Jeep и Ram, предупредиха, че тази промяна ще намали рентабилността им през тази година.

В марката Chevrolet на General Motors мениджърите са предвидили изместването от „ултраскъпите“ автомобили и са били подготвени с обновения Trax, който излезе през пролетта на 2023 г., отбелязва Майк Макфий, директор продажби на Chevrolet.

Продажбите на Trax в САЩ досега през тази година са се увеличили със 130%, което го прави най-продавания субкомпактен SUV в страната.

„На практика удвояваме обема на продажбите на (Trax) спрямо миналата година“, заяви Макфий.

Не е ясно колко дълго ще продължи предпочитанието към автомобилите с по-ниски цени. Чарли Чесброу, главен икономист на Cox Automotive, отбелязва, че поредицата от очаквани намаления на лихвените проценти от страна на Федералния резерв би трябвало в крайна сметка да доведе до намаляване на лихвите по автомобилните кредити, като по този начин по-големите автомобили станат по-достъпни.

„Тенденциите вероятно ще започнат да се променят, ако тези лихвени проценти започнат да се понижават“, прогнозира Чесброу и добавя:

„Ще видим, че потребителите ще започнат да се ориентират към тези по-големи автомобили.“

Летище „Шарлероа“ отменя всички излитащи полети

Абониране
Известие от
guest

1 Comment
стари
нови най-гласувани
Inline Feedbacks
View all comments
trackback

[…] […]