„Ние, потребителите“ за пожарите в Гърция: Да се намери законов механизъм, по който туристите да бъдат защитени!

0
38
Горски пожар
Горски пожар: Снимка: Червен кръст на Канада, архив

Нестихващите пожари на много места в Гърция и динамичната обстановка поставят казуса как са защитени правата на туристите, избрали да отидат на почивка там по това време. По този повод от некомерсиалния проект „Ние, потребителите“ изпратиха позицията си до медиите:

„Оставяме настрана дискусията дали това природно бедствие може да бъде окачествено като форсмажорно обстоятелство (непредвидима и непреодолима сила), тъй като то вече е характерно за това време на годината и не следва да изненадва нито търговците, нито потребителите.

Фокусираме се върху подхода на хотелиери от засегнатите от пожарите курорти, които при силно влошена обстановка и природна среда продължават да убеждават хората с резервации, че условията за почивка са добри и ги очакват.

За този опит за прилагане на нелоялна практика чрез предоставяне на заблуждаваща информация разбираме от групите в социалните мрежи, събиращи потребители с интереси към южната ни съседка. По такъв начин потребителите не могат да направят информиран избор и пропускат възможността да реализират свои права, дадени им със закон.

Например, ако знаят каква е реалната ситуация, те ще преценят дали да изложат на риск здравето и безопасността си или да се възползват от евентуално съществуващи за тях към момента възможности да се откажат от пътуването без неустойки или с предварително договорените в определени срокове.

Всичко това се случва на фона на противоположна информация от свидетели на събитията на място, които споделят снимки и лични разкази от различни райони: „след обяд облака засенчи слънцето“, „като духне малко по-силно вятъра падат сажди“, „мъгла и сажди“, „ставаше за плаж, слънцето беше слабо заради облаците дим, не се усещаше силно миризма на пушек, но приятелка, която плуваше, се закашля от въздуха, падаха и сажди“ и др.

Освен тези, на които им предстои да заминат, засегнати са и онези туристи, които вече са там и се налага да останат до края на резервацията си, тъй като не им се предлага разумна алтернативна възможност. Например, да напуснат хотела и да не заплащат част от сумата, равняваща се на разходите, които хотелиерът няма да направи заради това, че те няма да ползват храна, ток, вода и други консумативи, включени в заплатената за настаняването цена.

Експертите от Ние, потребителите считат, че е наложително да се намери законов механизъм, по който туристите в тази ситуация да бъдат защитени от прилагани спрямо тях нелоялни практики, пък макар и от страна на търговци, които са базирани в чужда държава.

Ефективен начин би бил Европейският потребителски център у нас, който част от мрежа бюра във всички държави от Европейската общност, да се обърне към своя хомолог в Гърция, който на свой ред да сезира местния контролен орган по защита правата на потребителите и да изиска извършване на необходимите проверки и разследване на начина, по който хотелиерите информират потребителите за актуалната обстановка в района.

Обръщаме внимание и на това, че при наличие на застраховка на бизнеса им, тези търговци биха могли да се поинтересуват може ли тя да покрие част от загубите им. И това да им даде възможност да приложат добри практики спрямо клиентите си в тази ситуация. Напомняме и това, че Министерство здравеопазването в Гърция препоръча повишено внимание за хора с дихателни и сърдечни проблеми, бременни и деца.

Приканваме засегнатите потребители също да се обръщат към Европейските потребителски центрове с искане за съдействие в случай на прилагане на нелоялни търговски практики спрямо тях от гръцки хотелиери.“

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments