
В понеделник от от пресцентъра на ОДМВР-Перник съобщиха, че издирват 21-годишен криминално проявен перничанин. Впоследствие беше изяснено, че става дума за Васил Михайлов – син на бившия окръжен прокурор Бисер Михайлов.
На 12 юни, на тел. 112 е бил подаден сигнал за мъж, на който е нанесен побой и отправени заплахи за него и близките му. По данни на 31-годишния потърпевш това се е случило в гориста местност, в района на Голо Бърдо. Във връзка със случая ОДМВР-Перник е обявила за издирване 21-годишен перничанин, криминално проявен и осъждан.
С него е бил и на областния град, който е бил задържан за срок до 24 часа с полицейска мярка. Образувано е досъдебно производство и са извършени съответните неотложни процесуално-следствени действия. Работата продължава под надзора на Софийска окръжна прокуратура.

На 16 юни Националният статистически институт /НСИ/ отчете, че месечната инфлация за май 2025 г. е 0.0%. Но нека да не бързаме с шампанското (освен ако не е поскъпнало в категорията „Разнообразни стоки и услуги“ с 0.6%). Под повърхността на нулата се крият няколко неприятни факта, които си заслужават анализ и критика.
Първо, годишната инфлация за май 2025 спрямо май 2024, е 3.7%. За домакинствата, които плащат сметки, купуват храна и се осмеляват да отидат на ресторант веднъж месечно, тази стойност не звучи като „стабилност“. За пет месеца (от декември 2024 до май 2025) цените са скочили с 1.9% – и това е в период, в който икономиката уж е „овладяна“. Средногодишната инфлация е 2.8%, което е далеч от нулата, с която се хвали месечната статистика.
Разбивката на данните разкрива още по-интересни изкривявания. Цените в групите „Ресторанти и хотели“ са се повишили с 0.8%, при „Алкохол и тютюн“ – с 0.6%. Това са разходи, които тежат основно на бедните и средната класа – онези, за които едно кафе навън вече е лукс. А „Транспортът“ е с -1.8%, което звучи добре, докато не си спомним, че намаленията често са резултат от колебания в цените на горивата или сезонна корекция, а не траен тренд.
Статистиката се опитва да ни успокои, но нека не бъдем наивни. „0% инфлация“ не значи, че животът е спрял да поскъпва. Означава само, че в среда от множество ръстове и спадове, резултатът този месец е неутрален. За хората, чиито доходи не растат със същата скорост като „разнообразните стоки“, тази нула е просто математическа илюзия.

Над 230 000 пациенти вече имат достъп до протоколите си за скъпоструващи лекарствени продукти в Национална здравноинформационна система /НЗИС/. Всички данни за електронните протоколи в Националната здравноосигурителна каса /НЗОК/, както и актуалните предписания на лекарства, могат да бъдат достъпени чрез мобилното приложение еЗдраве и през my.his.bg.
Актуализацията на приложението от днес може да бъде свалена за операционните системи iOS и Android. Създадената нова функционалност ще позволи на пациентите да проследяват процесите по предписване и одобрение на протоколите за домашно медикаментозно лечение. Хората вече ще могат още по-лесно и проактивно да се включат в процеса на контрол върху разходването на публичен ресурс.
Съвместните усилия на ръководството на НЗОК и експертите на Фонда, Министерство на здравеопазването и Информационно обслужване продължават с прехвърлянето на всички събрани данни за имунизациите от системите на Здравната каса към НЗИС. Трансферът се извършва във връзка с влезли в сила промени в Закона за здравното осигуряване още през октомври миналата година. Прехвърлянето започна в средата на м. април 2025 г. и ще приключи до 08.10.2025 г.

В края на 2024 г. България има 341 болнични заведения и 56 061 легла. Цифрите звучат стабилно. Но под тях стои история на изчерпване, неравен достъп и тревожно остаряваща медицинска общност.
Повече легла, по-малко сигурност
С 337 нови болнични легла за година, статистиката отбелязва ръст от 0.6%. Само че този растеж не достига до всички. В Перник, Ямбол и Видин на 100 000 души се падат по-малко от 440 легла. В същото време Плевен има над 1350. В държава, в която болестите не подбират по област, тази разлика е крещяща.
Частният сектор расте – но кого обслужва?
Частните болници вече притежават 30.4% от болничните легла. Това е скок в съотношението за последните години. Но този дял не носи непременно повече достъпност. Частната медицина в България е все по-често решение за заможния, а не за нуждаещия се.
Един лекар на 214 души, но с побелели коси
30 149 лекари практикуват у нас. На пръв поглед – прилична осигуреност. Но 31.1% от тях са на възраст между 55 и 64 години. А 1441 са над 75. За всеки млад лекар до 35 г. се падат почти двама над 65. Системата се крепи на най-опитните, но и на най-уморените.
Добрите новини идват от младите – но са малко
Само 5781 лекари са под 35 г. Те са концентрирани в болничната помощ. В доболничния сектор – най-близкия до хората – над 74% от лекарите са над 55. Тази структура прави бъдещето на системата нестабилно още днес.
Зъболекарите: още един сигнал
7784 лекари по дентална медицина обслужват страната. В Пловдив осигуреността е почти три пъти по-висока от тази в Софийска област. При това денталните грижи често не са достъпни без доплащане. Нещо, което социално слабите българи усещат с всяка зъбоболна нощ.
Равносметката – и тревогата
Цифрите на НСИ говорят с впечатляваща прецизност. Но онова, което не казват директно, е ясно между редовете:
- Медицинската система е централно натоварена и териториално неравномерна.
- Основният ѝ стълб са хора, които скоро ще се пенсионират.
- Частният сектор расте, но изключва цели групи от населението.
- Най-бедните области остават със символично здравеопазване.

Когато държавата се отдръпва от стратегическия си гръбнак, обществото трябва да бъде будно. Железопътният транспорт в България е на път да бъде разделен на три – не по скорост, не по качество, а по административно решение. И синдикатите бият тревога.
От държавен монопол – към тройна неизвестност
„От държавен монопол правим три частни“, заяви на 17 юни Петър Бунев, председател на Синдиката на железничарите в България към КНСБ. Гласът му не е сам – той говори от името на над 15 000 железничари, хора, които не мислят в лотове, а в релси, разписания и отговорност.
Новият модел предвижда всеки маршрут да бъде възложен на само един оператор – било то БДЖ или частна компания. Това означава, че на даден маршрут няма да има конкуренция, няма да има избор. Пътникът ще пътува с този, който е спечелил лота, без значение от качеството.
Борбата не е за пътника – а за субсидията
„Борбата е за субсидията“, подчерта Бунев. Това е същината – в момент, когато държавата трябва да насърчава инвестиции и подобрение в качеството на услугите, тя предлага административно разпределение на пазар, който вече е отворен за конкуренция.
„Либерализиран пазар има още от 2019 г. Всеки може да дойде и да предложи качествена услуга. Но никой не иска да инвестира, ако не получава гарантирана държавна субсидия.“
Къде е ЕС в това уравнение?
Президентът на КНСБ Пламен Димитров бе категоричен: няма изискване от Европейската комисия за разделяне на пътническите жп услуги. Няма и такава мярка в Плана за възстановяване и устойчивост. Това е изцяло българско решение, което според синдикатите ще влоши, а не подобри системата.
Има ли път напред?
Бунев признава: качеството ще се подобри, когато инфраструктурата бъде ремонтирана и се вдигнат скоростите. Това е реалният лост за промяна. Но вместо инвестиции в основата, се предлага раздробяване на повърхността.
Железниците не са просто бизнес. Те са социален дълг, стратегическа инфраструктура и гърбът на националната мобилност. Ако всяка отсечка бъде отдадена на отделен интерес, кой ще носи отговорност за цялостната система?

Остра кокаинова интоксикация, причинила мозъчен и белодробен оток, довели до сърдечно-съдова и дихателна недостатъчност, са причината за смъртта на 36-годишния Явор Георгиев на 7 юни във Варна. Това е заключението на тройната съдебномедицинска експертиза, изготвена по досъдебното производство на Окръжна прокуратура-Варна, която обобщава намерените находки при аутопсията и заключението на вече изготвената химико-токсикологичната експертиза. Това съобщиха от Апелативна прокуратура – Варна в сряда.
По категоричен начин е установено, че концентрацията на кокаин в кръвта на починалия е била 2,6 μg/ mL – стойност многократно по-висока от допустимите граници между 0,1-0,3 μg/mL. Според заключението на вещите лица в кръвта на Явор Георгиев са открити кокаин, етанол, бензоилекгонин (метаболит на кокаина), а в урината – кокаин, тетрахидроканабинол (канабис), алкохол.
Смъртта на Георгиев е настъпила бързо в резултат на изразен оток на мозъка и на белите дробове. Установен е и кръвоизлив в дихателните пътища и левия бял дроб. Същите са причинени от приетата висока доза наркотично вещество, смесено с алкохол и не би могло да са вследствие от външна намеса, т.е. от действията на полицейските служители, участвали в задържането на лицето.
Развитието на мозъчния оток се обяснява с приема на голямо количество кокаин, който е силен стимулант на централната нервна система и първоначално води до силна еуфория. Кокаинът действа стимулиращо на сърдечно-съдовата система – повишава кръвното налягане и учестява сърдечната дейност, като по този начин се явява и силен фактор за появата на опасни функционални нарушения в ритъма на сърцето и развитието на остра сърдечна недостатъчност. Последвалата интоксикация предизвиква параноя, халюцинации, агресивност, раздразнителност, избухливост и влияе върху сърдечно-съдовата система. При комбиниран прием на кокаин и етилов алкохол, както е в конкретния случай, се получава кокаетилен, който е с по-дълго време на действие и по-токсичен от двете вещества (кокаин и етанол), взети поотделно, заключават вещите лица.
Експертизата, изготвена от трима съдебни медици, сочи, че към момента няма открит антидот на кокаина и дори прилагането на симптоматично лечение, което да е адекватно и своевременно започнато, не гарантира благоприятен изход при тежка интоксикация.
При огледа на тялото са констатирани повърхностни и ограничени по размери травматични увреждания, които не могат да доведат до развитие на оток и респективно до настъпване на смърт, пише в експертизата. Няма данни за механична асфикция (душене), която да е причина за мозъчния оток. Не са налице болестни промени, следи от действието на механични, химични и други фактори, е установено още при аутопсията.
Екип от трима прокурори от Окръжна прокуратура-Варна продължава работата по досъдебното производство като предстои извършването на редица следствени действия с цел изясняване в пълнота на всички факти и обстоятелства по случая. Действията по разследването са възложени и се извършват от екип от трима следователи от Окръжния следствен отдел. Първоначалният срок за приключване на делото е двумесечен. Горепосочената информация е предоставена с разрешението на екипа от наблюдаващи прокурори.

В раните часове на 18 юни на летище „Васил Левски“ в София пристигнаха 148 души, изтеглени от зоната на напрежение в момента – Израел. От тях 89 са български граждани, останалите – техни партньори, семейства, приятели от други държави. Организацията на операцията е резултат от дипломатическа мобилизация, зад която стоят екипи от Министерството на външните работи, международни институции и партньорски служби. Евакуацията е извършена със специално нает полет, след сухопътен трансфер от Израел в Египет, под строги мерки за сигурност.
Министърът на външните работи Георг Георгиев лично приветства завърналите се и подчерта значението на бързата реакция и междуинституционалната координация:
„Гордея се с екипите ни и съм благодарен на всички партньори, които помогнаха това да се случи безопасно и навреме.“
Това е поредното доказателство, че грижата за гражданите не спира на границата. Чрез тази инициатива се утвърждава модел на социална отговорност, при който държавата действа не само с протокол, а и със сърце – в трудните моменти, извън прожекторите. Много от евакуираните изразиха своята благодарност за грижата и съдействието от страна на българските институции.
Министерството на външните работи остава в готовност да оказва съдействие на останалите български граждани, намиращи се в региона, и продължава да следи отблизо развитието на обстановката.

На прага на туристическия сезон, една пътна отсечка отново събира вниманието на гражданите. Този път — не заради гледката към морето, а заради случващото се под гумите. Ремонтираният път между Бургас и кв. „Сарафово“ прилича повече на вълнолом, отколкото на модерна инфраструктура.
„Резултатът е път с вълнички – в съзвучие с морето“, пише общинският съветник Мариян Иванов с горчива ирония.
Месеци наред, казусът за ремонта се е въртял около бюрокрацията: общината не можела да асфалтира, защото пътят бил републикански, коментира Иванов. Когато най-накрая ремонтът започна – по линия на споразумителен протокол – надеждите бяха за безопасна и гладка настилка. Вместо това, шофьорите се озоваха на писта с „морска турбуленция“.
Обществен гняв, институционално мълчание
Общинският съветник не говори в празно пространство. „Десетки негативни сигнали и коментари“ са публикувани и изпращани до него, споделя самият той. Хората алармират не само за визуален дефект, а за реална опасност при движение.
Зад всяка „вълничка“ на асфалта стои потенциален инцидент. А с летния трафик към „Сарафово“, рискът нараства неимоверно.
Проверка – но от кого и кога?
Иванов е подал сигнал до Агенция „Пътна инфраструктура“. Но тук възникват логичните въпроси:
- Ще бъде ли обективна проверката?
- Кой ще носи отговорност за допуснатото изпълнение?
- И най-вече – ще се чака ли ново разплащане от бюджета за „ремонт на ремонта“?
Поуки от „морския“ асфалт
Историята на този участък е микрокосмос на по-големия инфраструктурен проблем в страната:
- Бюрократични прехвърляния между институции;
- Липса на реален контрол при изпълнението;
- Абсурдно изкривяване на приоритетите – формата над съдържанието.
Обществената ирония не закъсня:
„Ремонтът е толкова добър, че можеш да караш и да усещаш ритъма на морето… през волана.“
Един вълнообразен участък е повече от лош ремонт – той е диагноза. Диагноза за липсата на отчетност. За измамното усещане, че „нещата се случват“. И за това, че все още има хора, които не се примиряват, а търсят институционална реакция. Докато асфалтът се „вълнува“, гражданите очакват поне отговорностите да са стабилни.

В дните след появата на видеозапис в социалните мрежи, в който зелено „Ламборгини“ — управлявано по непотвърдена, но широко разпространена информация от сина на тв водещата Миглена Ангелова — се движи с полицейски ескорт по автомагистрала „Тракия“, общественият отзвук беше мигновен. Вместо обяснение — възмущение. Вместо яснота — формули. И на фона на тази институционална тишина, министърът на вътрешните работи Даниел Митов излезе с официално изявление, което поставя началото на дълго отлагана инициатива.
Официалната позиция: нормативният хаос срещу обществения морал
Министър Митов разпорежда изготвянето на изцяло нова Наредба за охрана на лица, след анализ, установил сериозни дефицити и липса на рестрикции. С други думи — в момента всеки охраняван може да се движи с какъвто иска автомобил, където си поиска, дори с полицейски кортеж, стига съдия или прокурор да е разпоредил охрана. Няма никакви ограничения дори по отношение на типа превозно средство. Дори зелено „Ламборгини“.
Звуковата и светлинна сигнализация не е нарушение, а е въпрос на „преценка“ на охраняващите служители. Това поставя на изпитание не само моралните устои на обществото, но и доверието в МВР като институция, която трябва да пази, а не да парадира.
Работната група и обещаните промени: закъсняло, но необходимо усилие
Под ръководството на заместник-министъра Тони Тодоров, вече е създадена работна група, която да изготви новия проект. В него се очаква да бъдат заложени рестрикции за придвижване на охранявани лица, както и да се регламентира кога, как и с какви средства МВР може да участва в тази охрана.
Министърът също така ще търси диалог с Министерството на правосъдието и други институции, за да бъде недвусмислено определено какво е допустимо. Това е опит за институционален отговор на поредица случаи, при които държавният ресурс се използва за цели, несъвместими с общественото възприятие за справедливост.
Случаят „Зелено Ламборгини“ не е първи — но може да бъде повратен
Това не е изолиран инцидент. През последните години има десетки случаи на нецелесъобразно разходване на ресурс от МВР, при които „застрашени“ лица са охранявани в контексти, които по-скоро напомнят на лукс и привилегии, отколкото на реална опасност.
Случаят с ескортираното зелено „Ламборгини“ поставя въпроса не просто за законността, а за етиката на охраната в една демократична държава. Когато институционалната рамка позволява показност под формата на държавна охрана, общественото доверие се срива.
Новата наредба може да постави началото на дълго чакан ред. Но докато полицейските ескорти се превръщат в символ на лукс, а не на сигурност, българските граждани ще имат пълното право да питат: кой кара, кой плаща и кого точно пазим?

В петък в Шумен се наблюдава необичаен инцидент – над Шуменското плато бе забелязана голяма котка, вероятно пума, ягуар или дори пантера. Срещу мистериозния хищник е подаден сигнал от гражданин около 22:00 ч. на 19 юни, при което достъпът до ключови туристически маршрути бе незабавно ограничен. Полицията, горските служби, РИОСВ и Дирекцията на природен парк “Шуменско плато” са сформирали съвместен щаб. Бяха използвани специализирани групи от София, а районът се патрулира от служители и охрана в седем контролни пункта. Привлечени са и експерти от зоопарковете във Варна и София, а по въздуха се патрулира с дронове, оборудвани с термокамери.
Местни медии и платформи споделиха записи, направени от далечина, които към момента не позволяват сигурно определяне на вида – дали е пума, ягуар или пантера. Характерни са големите размери и черният силует, което още повече активира системата BG-Alert и предизвика вълна от внимание в социалните мрежи. Според експерти, това вероятно е диво животно, уредено неправомерно в домашни условия и избягало. От РИОСВ-Шумен потвърдиха, че в официалните им регистри няма данни за такова животно – тоест почти сигурно се касае за нерегламентирано отглеждане.
До пристигането на безопасно решение районът остава затворен за посетители. Целта е животното да бъде хуманно открито и уловено – с упойка, за да не се допуснат инциденти и хора, и дивата котка да бъдат защитени.
В заключение, ситуацията в Шумен е динамична и нестандартна – значително рядък случай на див хищник от рода на големи котки, засечен в свободна природа у нас. Активните мерки и широко внимание предполагат, че властите са подготвени за различни сценарии, с приоритет безопасността на хората и животното.
Присъединете се към нашия Телеграм
Лятно слънцестоене 2025: Посрещаме празника на светлината, билките и обновлението на 21 юни