Наемането на офиси, устойчивата тенденция на пазара

0
30
Офис
Офис. Снимка: Pixabay

Преотдаването на вече наети площи се очертава като устойчива тенденция на пазара с цел оптимизиране на разходите и пространствата, заявиха брокери на имоти. Повечето фирми, които търсят офиси под наем, имат интерес към дългосрочни решения. Половината компании смятат да назначават служители, които да работят от вкъщи и в офис.

Най-често договори за наеми на офиси сключват търговски, дистрибуторски и консултантски компании. Средният обем на договорите за наем е 570 кв. м., което е промяна на профила на компаниите, които са най-активни на пазара. Преди пандемията от COVID-19 най-активни бяха фирмите от IT сектора, които имат интерес към по-големи офиси с площ 1000-1500 кв. м., но след като много хора започнаха да работят от дома си IT фирмите вече не наемат нови офиси.

Компаниите на този етап редуват работа от офиса и от вкъщи според конкретните особености на съответната дейност. Брокери на имоти, проучващи тенденциите за назначаване на персонал от своите наематели, отчитат положителна тенденция на пазара на труда. 43% от фирмите през последната една година са увеличили състава на служителите си, а 50% смятат да го направят през следващата. 8-9% от фирмите смятат да разширяват офис площите си, а 70% няма да правят промени по наетите пространства.

Офисите в строеж към началото на годината са били с общ обем 346 300 кв. м, като се очаква до края на тази година да бъдат завършени близо 200 хил. кв. м.. Стабилен остава делът на свободните площи – 13%, с очакване за задържане и лек спад през втората половина на годината. Офертните наеми на първокласните офис площи в столицата са без промяна – между 12 и 14 евро/кв. м за сгради по протежението на големите булеварди и 15 евро/кв. м за централната градска част. Слабо понижение на нетните ефективни наеми има в отделни сгради, като инструмент за задържане на дългосрочни наематели.

Една част от собствениците на офис сгради инвестират в по-добра и по-здравословна среда за работа, тъй като служителите вече имат по-високи изисквания. Подобряват климатизацията, както и почистването на повърхностите. Въпреки това обаче работата от вкъщи ще остане завинаги в плановете на компаниите, дори и след COVID-19. Затова някои компании инвестират в подобряване на условията за работа на техните служители от домовете им като дават суми за покупка на нужната техника или мебели. Редуването на работа от дома и от офиса зависи от конкретния бизнес на съответната фирма.

При разпределението на офис пространството много мениджъри залагат на повече място за срещи, а не само за обособяването на работни места. Осигуряването на качествена и удобна работна среда ще бъде решаващ фактор за по-голямо присъствие на хората в офисите. Брокери коментират пред „Труд“:

Вече виждаме как някои компании срещат съпротива от страна на служителите да се върнат на работните си места. Затова работодателите и собствениците на сгради търсят различни дигитални решения, с които да подобрят преживяванията на хората в сградата, както и да улеснят дистанционната работа. Опитът на много компании показа, че хората може да са много по-ефективни при работа от дома си. Една от причините е, че не губят време за път до офиса и обратно.“

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments