Китай ограничава онлайн гигантите

0
187
Онлайн пазаруване.
Снимка: Пиксабей

Китай предложи нови разпоредби, целящи да ограничат силата на най-големите си интернет компании, съобщава “BBC”Регламентите предполагат нарастващо безпокойство в Пекин с увеличаващото се влияние на цифровите платформи.

Новите правила могат да засегнат местни технологични гиганти като Alibaba, Ant Group и Tencent, както и платформата за доставка на храна Meituan. Този ход идва, тъй като ЕС и САЩ също се стремят да ограничат силата на някои интернет гиганти.

Китайските технологични акции паднаха рязко, след като предложените разпоредби бяха публикувани във вторник. Новината дойде, когато JD.com и Alibaba се готвеха за Деня на необвързаните – годишната онлайн продажба, която е най-големият им ден в годината.

Разпродажбата продължи в сряда, като Alibaba, JD.com, Tencent, Xiaomi и Meituan се насочиха още по-ниско, като загубиха над 200 млрд. долара (150 млрд. паунда) от общата им стойност.

Какво правят правилата?

Проектът от 22 страници на Държавната администрация за регулиране на пазара (SAMR) ще бъде първият опит за определяне на антиконкурентно поведение за технологичния сектор.

Новите правила ще се опитат да спрат компаниите да споделят чувствителни потребителски данни, обединявайки се, за да изтласкат по-малки конкуренти и да продават на загуба, за да елиминират конкурентитеТе също така ще се възползват от платформите, принуждаващи бизнеса към ексклузивни договорености, в което Alibaba е обвинен от търговци и конкуренти.

Регламентите ще имат за цел и компаниите, които третират клиентите по различен начин въз основа на техните данни и навици за харчене. SAMR търси прегледи и обратна връзка от обществеността относно антитръстовите насоки до края на месеца.

Колко доминиращи са тези компании?

Alibaba и JD.com доминират на онлайн пазара на дребно в Китай, като заедно представляват около три четвърти от китайската електронна търговия. Към септември Alibaba се похвали с 881 милиона активни мобилни потребители месечно – повече от половината от населението на Китай.

Пекин отделно изрази опасения относно свързаната с Alibaba компания Ant Group, която изтегли старта си на фондовия пазар миналата седмица, след като регулаторите изразиха опасения относно нарастващата мощ на онлайн кредиторите и как те могат да повлияят на по-широката финансова система.

Предлагането на пазара на акции трябваше да бъде най-голямото в света. Ant има около 1,3 милиарда потребители, най-вече в Китай, където управлява Alipay – доминиращата система за цифрови разплащания в страната. Tencent, който има конкурентна платежна система и е най-голямата компания за игри в света, също може да влезе в полезрението.

Световна тенденция?

Ако китайските власти се притесняват от експлозивния растеж на някои интернет платформи, те не са сами. Европейският съюз обяви антимонополни действия срещу Amazon, който обвинява в злоупотреба с пазарната си мощ в Германия и Франция.

Междувременно американските власти предприемат действия срещу господството на Google като интернет търсачка. Американското министерство на правосъдието определи технологичния гигант като “монопол на вратаря на интернет”Това е най-големият антитръстов иск в САЩ след делото срещу Microsoft в края на 90-те години.

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments