КБТБ: Липсата на ясни критерии от НАП доведе до неразборията в подкрепа за туристическия бизнес

0
39
НАП
Снимка: Искра.бг, Ирина Мазганова

Представители на Конфедерацията на българския туристически бизнес (КБТБ) са провели среща с министъра на туризма Христо Проданов и Националната агенция за приходите във връзка с изпратените Уведомления за връщане на средства по програмите за подкрепа на най-засегнатия от пандемията с COVID-19 туристически бизнес, съобщиха от бранша.

Страните са се обединили, че основният проблем е, че в началото е нямало ясни правила и критерии за определяне на оборота, като различните експерти са изисквали различна информация, което се е наблюдавало и сега с текущите Уведомления. Те пишат:

Считаме, че е недопустимо, когато не са дадени ясни параметри на етап кандидатстване и впоследствие на отчитане, например кои сделки влизат в оборота за формиране на помощта, как се определя периода с оглед на преустановяване или ограничаване на дейността, възможни ли са доставки и работа на гише по време на локдауна, сега да се говори за нарушаване на процедура и възстановяване на средства. Недопустимо е в указанията за отчет изрично да е посочено, че не се изискват копие на разходооправдателни документи, а в Уведомлението да е посочено, че несъответствие е липсата и не представянето на фактури за направените разходи.“

Всички заявление за кандидатстване както за фаза 1 и 2, така и впоследствие за фаза 3 са преминали оценка на допустимост, посочиха от КБТБ. В този ред на мисли, твърдението в писмата, че не може да се формира извод за коректно деклариран оборот и период, както и „установено е неправомерно получени средства“ е недопустимо и говори за некомпетентност на работата на експертите на НАП от всички нива, дори и на тези, одобрили и подписали Заповедта за одобрение на кандидатите. Те уточняват:

Нали именно заради общата база данни и електронния масив от информация, НАП стана междинно звено при разпределението на средствата. Твърдеше се, че това се прави в помощ на фирмите, нуждаещи се от подкрепа, за бързина и улеснение в процеса на работа. Сега се получава така, че тази реклама на НАП е била фалшива. В момента има натиск, преразглеждане на условия, нови утежняващи изисквания и то една година по-късно. Да не говорим за вменената вина, която се формулира в Уведомлението, за стреса и напрежението, което се създава с изискването на голям обем от документи за изключително кратък 7-дневен срок.“

От туристическия бизнес подчертаха, че Уведомлението завършва с изречението „на основание на чл. 277 от АПК имате възможност да възстановите получената БФП ведно със законната лихва…..“ , без да се обясни на фирмите, че тепърва започва процес на проверка на цялостната дейност на фирмата и е възможно да се изискват още документи и доказателства и че въобще може и да не се стига до възстановяване на средства. Излиза, че крайно нуждаещите се фирми, които са поискали оборотен капитал, за да спасят бизнеса и да запазят работните места, са без вина виновни и вместо помощ получават наказание и натиск. Те смятат:

„Считаме, че е налично надвишаване на правомощията от НАП – Изисква се предоставяне на информация за ВСИЧКИ получени помощи за COVID за периода 2020-2021, с оглед проследяване за двойно финансиране. В допълнение искат копие на всички разходооправдателни документи към тях. Тук въпросът е в качеството на какви НАП изисква тази информация, ведно с подкрепящи разходни документи за ВСИЧКИ програми. Това се превръща в цялостна ревизия за фирмите за период от 2 години. При отчет на проект, нито една ОП не функционира на този принцип. Достатъчно е да се направят три неща: първо на документите да е изписано Разходът е по проект …, второ да се представи аналитична счетоводна разбивка на приходите и разходите по проекта и на трето място да се представи декларация за липса на двойно финансиране.“

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments