Какви ще са последствията при минимална заплата от 933 лева?

0
116
Пари
Снимка: Pixabay

През следващата година да се проведе договаряне на минималната работна заплата по икономически дейности, които да надградят законово установения сега механизъм за страната, както и да се осъществява тестване на адекватността на размера със Заплата за издръжка. За това настояват от КНСБ във връзка с увеличението на минималната заплата, което се предлага от правителството. То предвижда тя да стане 933 лева от 1 януари догодина.

През последните две години реалният ръст на минималната работна заплата беше отрицателен, което се дължи на достигнатите високи нива на средногодишна инфлация от 15.3% през 2022 г. и 14,3% през 2023 г. Разбира се, тук става въпрос за общия индекс на потребителските цени, докато редица жизнено важни стоки от първа необходимост нарастват с двуцифрени проценти.

Тези стоки са част от малката потребителска кошница, към която е ориентирано традиционно по-голямата част от потреблението на българските домакинства, особено на минимални доходи. Това от своя страна доведе до спад на реалната покупателна способност на работещите на минимална заплата за първи път от 10 години, през които имаше нарастване, макар то да бе плавно и недостатъчно, посочват още от КНСБ.

Според синдиката ръстът на МРЗ през 2023 г. с 12.2%, не успя да покрие натрупаната средногодишна инфлация, което означава, че близо половин милион работещи българи на минимална заплата са загубили покупателна способност и се налага да ограничават своето потребление. Ограничаването на това потребление ясно се вижда и от официалните статистки за динамиката на вътрешното търсене по доходните децилни групи.

Според КНСБ нарастването на размера на МРЗ с 19.6% за 2024 г. се очаква да компенсира тези загуби и да ограничи рисковете от нарастващото неравенство, бедност сред работещите и свиване на вътрешното потребление. Прогнозните изчисления за 2024 г. при очаквана средногодишна инфлация от около 5.2%, дават известен оптимизъм. При тези условия реалният ръст на МРЗ през 2024 г. спрямо предходната се очаква да бъде от 13.7%, а спрямо 2020 от 11%. Това прави по 2,75% реален ръст средно за всяка от годините, което според КНСБ е неприемливо от гледна точка на целите за конвергенция към средноевропейските стойности по заплащане на труда, целите в Директивата за адекватни минимални работни заплати и издръжката на живота.

Негативно влияние от повишаването на МРЗ върху заетостта на нискоквалифицираните работници не се установява, а движението на двете променливи в една и съща посока по-скоро е в подкрепа на твърдението, че е налице стимулиращ ефект на МРЗ върху заетостта, твърдят от синдиката. Възможно е това да се дължи и на редица други конюнктурни фактори или предприети мерки или политики, но в никакъв случай не може да става въпрос за рисково покачване на МРЗ, ограничаващо възможността за заетост на нискоквалифицираните работници.

КНСБ не приема едностранната оценка за негативно влияние на ръста на МРЗ върху консолидирания държавен бюджет – посочват се необходимите допълнителни разходи, без да се отчита очакваното подобрение на стимулативната ѝ роля, както и повишението на приходите от данъци и социално-осигурителни вноски.

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments