Инж. Апостол Минчев: Средствата за ремонти на пътища са в пъти по-малко от необходимото в последните 15 години

0
57
Магистрала Тракия. Снимка: Снимка: Wikimedia Commons, Антон Лефтеров
Магистрала Тракия. Снимка: Снимка: Wikimedia Commons, Антон Лефтеров

Средствата, които се заделят за ремонти и ново строителство на пътища през последните 15 години, са в пъти по-малко от необходимото и са крайно недостатъчни. Това заяви председателят на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) инж. Апостол Минчев пред „БНТ“.

Ремонтът на 23 км участък от АМ „Тракия“ между Чирпан и Стара Загора, който е част от започналото през миналата година поетапно обновяване на общо 52 км от автомагистралното трасе след пътен възел „Белозем“ до Стара Загора, ще завърши до месец, посочи инж. Минчев.

Той обясни, че този срок на изпълнение се дължи на три причини – организационни проблеми, свързани с фирми-подизпълнители, на некачествено изпълнение на една отсечка от подизпълнител, поради неспазване на технологии и влагане на несъгласувани с АПИ материали и на временни лоши метеорологични условия.

На некачествено изпълнената отсечка от около половин километър ще бъде премахната настилката и ще бъде положена нова за сметка на изпълнителя, заяви председателят на АПИ. По договор гаранцията за ремонта е 2 години. За участъка след Стара Загора в посока Бургас също е необходим ремонт, но той ще бъде през следващата година, прогнозира председателят на УС на АПИ.

На въпрос за ремонтите на тунелите на автомагистрала „Хемус“ инж. Минчев каза, че проблемите със съоръженията са свързани както с тяхното изграждане през 80-те години на миналия век, така и с тяхното поддържане. Строителството им е било с доста занижени изисквания, а поддържането или е липсвало или е било козметично.

Председателят на АПИ заяви, че с изключение на инцидента в тунел „Ечемишка“ преди 4 години, няма притеснения за конструктивното състояние на съоръженията, но непрекъснато ще се изискват специални грижи за поддържането им.

За новото строителство на АМ „Хемус“ инж. Апостол Минчев посочи, че в инхаус договорите с „Автомагистрали“ ЕАД, по които се изгражда автомагистралата, има много смущаващи неща.

Освен четирите мостови съоръжения в участък 2 – от пътен възел „Дерманци“ до връзката с път ІІІ-3005 Радювене – Катунец, чието изграждане беше спряно в средата на юни заради липса на утвърден технически проект, председателят на АПИ посочи и за траншеен изкоп, който по проекта, приет и утвърден преди две години, е трябвало да бъде тунел.

В началото на тази година е постъпило искане от страна на изпълнителя „Автомагистрали“ ЕАД за промени в проекта, които са приети на два Експертни технико-икономически съвета в АПИ. Тези промени за мостовите съоръжения и тунела са много спорни, тъй като е била променена връхната конструкция на мостовите съоръжения, а тунелът, който е предвиден по първоначалния проект е превърнат в траншеен изкоп, което е техническа недомислица.

Инж. Минчев уточни, че ще бъде направена техническа експертиза, която да установи дали тази промяна в проекта е разумна. Причина за измененията може да е приемането на по-евтино решение в сравнение с първоначалния проект, но неудачите, свързани с тази промяна, започват както с изграждането, така и с бъдещата поддръжка на този 48-метров траншеен изкоп, което би било нещо безумно, обясни председателят на УС на АПИ.

Агенция „Пътна инфраструктура“ ще търси ревизия на договора с „Капш трафик солюшънс“ ДЗЗД за 24-часов мониторинг и поддържане на тол системата, по който АПИ плаща по 2 милиоа лева месечно. Ще бъде търсена и отговорност от страна на фирмата-изпълнител за това, че от една година софтуерът на системата не е поддържан и контролните камери не работят, съобщи инж. Минчев.

Според него, за да работи тол системата, не трябва да има политически чадър над тол системата, а да се управлява от професионалисти, които знаят какво правят, за да може да генерира добри приходи от над 1 млрд. лв. на година. Сега приходите са около 300 млн. лв. и покриват издръжката на самата система.

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments