Идва краят на БДЖ? Отваря ли се пазарът за пътнически превози и за други оператори?

0
441
Влак
Влак. Снимка: Искра.бг

23% ръст на разходите отчитат от „Български държавни железници“ /БДЖ/ в периода между 2021 и 2023 година. От 2012 до 2024 година пък е имало само 1,8 на сто поскъпване на билетите, отчете експертът по цифровизация и управление в железопътния транспорт д-р Людмил Иванов пред „БНР“. Според него повишението на цените на пътническия железопътен превоз е наложително и неизбежно, но добави, че от холдинга биха могли да подходят диференцирано – ръстът да бъде единствено за новите влакове от „Deutsche Bahn“, които предстои да пристигнат до лятото.

Най-важно е за пътуващите да бъде предоставена качествена услуга. Д-р Иванов е на мнение, че дали това ще стане чрез българска или чужда компания – длъжни сме да отворим процедурата за обществен превоз за всички, които ще возят пътници в идните 15 години. Той добави, че превозвач може да дойде както от Германия, така и от Испания.

„Самият факт, че БДЖ е под заплаха за съществуването си, вече подтиква към сериозни реформи в компанията“, подчерта експертът и сподели умерения си оптимизъм, че държавната компания ще съумее да се стабилизира и когато подава оферти в предстоящите месеци, те да могат да се сравняват със западноевропейските.

Очаква се да отпадне субсидирането на експресните и бързи влакове по водещи направления, които така или иначе са печеливши, заяви още д-р Иванов. Той коментира още, че имало и възможност влаковете, които сега купуваме, да бъдат дадени под наем или продадени.

По повод състоянието на държавната железопътна компания, специалистът смята, че ако БДЖ не спечели тази услуга, не изключва възможността държавата да се раздели с част от сградния фонд.

По-малко закъснения на влаковете: Осигуряват се близо 190 млн. лева за вагони и железопътни проекти

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments