Гранични полицаи: Докога ще работим със счупени коли по окаяни пътища и старо оборудване?

6
6832
Автомобил на "Гранична полиция"
Автомобил на „Гранична полиция“. Снимка: МВР, Архив

Настоящи служители на Главна дирекция „Гранична полиция“ /ГДГП/ подадоха сигнал до Искра.бг, в който описват огромните проблеми, пред които са изправени ежедневно, докато упражняват професията си. В него на първо място се засяга състоянието на пограничната ограда. На места е разбита, има дупки и като цяло не е най-ефективното средство за спиране на нелегални мигранти, както го описват. Проблем са камерите за видеонаблюдение и обхватът на радиостанциите, които не обхващат цялата граница и това превръща граничните полицаи в „пушечно месо“ в тези участъци.

Второто голямо предизвикателство пред граничните полицаи е свързано с инфраструктурата, която е в окаяно състояние. Пътищата, през които преминават, са лоши и в резултат на това се разбиват служебни автомобили. Има отсечки с големи наклони, на които се налага да спрат, но ако го направят, впоследствие патрулните коли не могат да тръгнат, тъй като се създава предпоставка или да се обърнат, или да стане пътно произшествие.

Не е нормално през 2023 г. граничните полицейски служители във важна държава, каквато е България предвид геополитическото си местоположение в Европейския съюз, да обикалят границата с „УАЗ“-ки. Подалите сигнал до редакцията ни твърдят, че скоро щяло да се купят 120 нови автомобила, но не е нормално към този момент да се използват „УАЗ“-ки, тъй като това са морално остарели автомобили, не носят тази ефективност и сигурност, която би трябвало. Посочва се още, че броят на автомобилите е недостатъчен. Служител на „Гранична полиция“ разкрива още, че имат и разписана заповед, че на тяхна отговорност излизат със развалена кола и ако стане инцидент, те са виновни за него.

Работещите в ГДГП имат и отчаяна нужда от ново оборудване като уреди за нощно виждане, термокамери, автомобили и дронове, които биха им спестили часове лутане. По думите им трябва да се обучат и още кучета, тъй като вършели чудесна работа, но нямало достатъчно. Четириногите трябвало да бъдат обучени и от служителите, с които ще работят, така че да са свикнали с тях.

Безхаберието на висшестоящи полицейски началници и на министъра на МВР е сред причините да си отиват гранични полицаи. Смъртта им е в резултат на различни проблеми, но сред главните е нехайството на ръководните органи на „Гранична полиция“ и като цяло на МВР, както и че за определени хора схемаджийството е приоритет пред живота на граничните полицаи.

Състоянието и положението на българския граничен полицай е повече от трагично – като се започне от дрехите му, премине се през оборудването и се стигне до колите. Същевременно, когато идва проверка от София, се представяла една изключително приятна и добра работна атмосфера, и всичко изглеждало перфектно – униформите лъснати, полицаите изтупани, имало хора за всичко, нарядите се давали, както трябвало, смените били перфектни, а патрулните автомобили – в идеално състояние. В момента, в който инспекцията приключи, на граничните полицаи се дават старите „УАЗ“-ки и развалените коли, с които трябвало ежедневно да си вършат работните задължения. Твърдят още, че секторите, които не са ангажирани пряко с охраната на държавната граница, са по-добре материално и технически осигурени, отколкото служителите, ангажирани пряко с охраната й.

Регулярно служители на Дирекция „Вътрешна сигурност“ извършвали проверки, но те обхващали предимно полицаите, които са най-долу в йерархията и от тях нищо не зависело. Защо това е така и не разследват техните началници, както и високопоставените началници на „Гранична полиция“, питат подалите сигнал до Искра.бг и изтъкват, че тези, които са по-нагоре и от тях зависи нещо – остават недокоснати.

Заради Шенген и други причини имало изискване полицаите да проявяват хуманно отношение към мигрантите. На първо място районните полицаи имат такова отношение, което на моменти е прекалено. В резултат на това – бият граничните ни полицаи, убиват ги или пък ги замерват с камъни. Според служителите на „Гранична полиция“ това не са бежанци, а престъпници, защото за да преминеш през границата на България си има ред и правила, а те я преминавали кой, където и както си поиска – тоест противозаконно. Това е престъпление и следователно те са престъпници. Ако мигрант иска да спази правилата – трябва да отиде на Гранично контролно-пропускателния пункт, а не да се опитва да преминава през пограничната ограда със стълби, да я реже или да я разбива.

Полицаите проявяват изключителна толерантност и хуманност към тези бежанци и често се случва цената, която плащат за нея, да е прекалено висока – с тази на живота си или на техните колеги. В тази връзка те настояват за по-строги мерки спрямо незаконното преминаване на границата, както и да имат по-големи правомощия, за да могат:

  1. Да защитят Република България;
  2. Да защитят себе си и живота на колегите им.

В Граничния полицейски участък в Малко Търново голям двор, в който има десетки автомобили – на „Гранична полиция“, на „Охранителна полиция“. Те стоят там, развалени са и чакат да бъдат поправени. Същевременно сред тях има и хубави коли, които с малко средства, могат да бъдат ремонтирани и да се дадат на граничните полицаи, за да изпълняват дълга си. Въпросът е защо не се ремонтират своевременно, защо не се предоставят на служителите на реда, а в същото време има недостиг на превозни средства и полицаите обикалят с „УАЗ“-ки.

На база всичко посочено в статията, полицаите задават следните въпроси:

1. Поради каква причина се случват тези неща – дали, защото ръководството не може да се организира и да приведе нещата в ред и полицаите спокойно да си изпълняват задълженията? Или някой не иска полицаите да си изпълняват задълженията и умишлено създават такива неразбории?

2. Защо хората напускат „Гранична полиция“ или умират, но това не се взима под внимание? Дали ръководството на „Гранична полиция“ на МВР се интересува от живота на полицаите или за тях са някаква суха статистика?

3. Ако те се интересуват от живота на полицаите, защо тогава не осигуряват всичко, от което имат нужда, за да запазят не само своя живот, но и този на колегите си?

Очакваме и вашите сигнали на iskra@iskra.bg

Абониране
Известие от
guest

6 Comments
стари
нови най-гласувани
Inline Feedbacks
View all comments
Льоня
Льоня
6 месеци по-рано

Стига плакахте лентяи

Нико
Нико
6 месеци по-рано
Reply to  Льоня

Ти си лентяй ! Тъпан!

F-off
F-off
6 месеци по-рано
Reply to  Льоня

Лентяи? Тъпанчев, ти хабер имаш ли какви са условията на границата? Зимата, в студа и калта, или лятото в жегите?!?!
То лесно да цъкаш коментарчета от дивана с биричка в ръка….!!!!

Петраки
Петраки
6 месеци по-рано

Даже е по-зле

Петър
Петър
6 месеци по-рано

Явно е, че на висшестоящите не им пука за проблемите на границата, другото е, че по върховете някой си прави далаверите с парите и средствата необходими за граничните полицаи. Трябва да има поголовна смяна горе по върховете!!!

Васил Николов
Васил Николов
6 месеци по-рано

Едно време е пазеха границата войници със подобни Уаз ки и Джипове! Не бяха, корумпирани, не получаваха заплати, но Пазеха България!! Сега е тотална Корупция по границата!!