Google и Facebook в битка с Австралия заради предложения закон за споделяне на приходите

0
90
Гугъл.
Гугъл. Снимка: Пиксабей

Google от Alphabet Inc обещаха да изтеглят основната си търсачка от Австралия, докато Facebook Inc заяви, че ще блокира споделянето на новини, ако правителството продължи да обсъжда закон, който да ги накара да плащат на местните медии за съдържанието, което предлагат на потребителите си, пише “Агенция Ройтерс”. Спорът се следи отблизо в световен мащаб, тъй като това би било най-голямото предизвикателство досега как американските технологични компании, които доминират в социалните медии и търсачките, използват новини на своите уебсайтове.

Какво казва законодателството?

  • Планираният закон гласи, че австралийските информационни бюлетини могат да водят индивидуални или колективни преговори с Facebook и Google за заплащане на съдържание, използвано в сайтовете на технологичните фирми. Могат да се добавят и други технологични фирми, ако се считат за достатъчно големи.
  • Ако страните не могат да постигнат споразумение, арбитър ще реши чия оферта е по-разумна. Ако Facebook или Google нарушат, каквито и да било споразумения, в резултат те могат да бъдат глобени до 10 милиона австралийски долара (7,4 милиона американски долара) под формата на граждански искове.
  • Законът също така изисква технологичните фирми да уведомяват медиите, когато променят алгоритмите за търсене по начин, засягащ реда, в който се появява съдържанието. Те също трябва да споделят използването на потребителски данни, извлечени от новинарско съдържание на техните сайтове.
  • Австралийската комисия за конкуренция и потребители започна разследване на компаниите за търсачки и социални медии през 2017 г. и работи с федералното правителство по изготвянето на правилата, които са обект на парламентарно разследване, но се очаква да бъдат приети чрез закон.
  • Докато интернет и медийните компании се бориха в други юрисдикции, по-специално в Германия, по отношение на правилата за авторското право за новинарски фрагменти и други статии, публикувани от Google, предложението на Австралия представлява най-обширната реформа, предприемана досега.

Защо е предложен законът?

  • През последните години традиционните медийни компании, опериращи в Австралия, претърпяха огромни удари за потоците от приходи, като абонаменти и реклама. За всеки 100 австралийски долара, похарчени за онлайн реклама в Австралия, с изключение на малки обяви, близо една трета отива за Google и Facebook, заяви регулаторът на конкуренцията.
  • През 2019 г. регулаторът публикува доклад, в който се посочва, че новините не могат да бъдат договорени при преговори с дигитални фирми за компенсация за съдържание, публикувано в онлайн платформи. Според него това е проблем, тъй като същите тези издатели разчитат на Facebook и Google, за да достигнат до много от своите потребители.
  • Правителството искаше технологичните гиганти да спазват доброволния кодекс. Позовавайки се на липсата на напредък в дискусиите, той реши, че е необходимо законодателство.

Какъв е отговорът?

  • Местното звено на News Corp е гласен поддръжник на законодателството. Той отчасти обвини технологичните компании за затварянето на десетки звена през 2020 г.
  • Google и Facebook казват, че помагат за свързването на медиите с потребителите, като увеличават абонаментите им и им позволяват да начисляват повече такси на рекламодателите.
  • Facebook казва, че е изпращал милиарди кликвания годишно към австралийски новинарски уеб сайтове чрез статии, появяващи се на страниците на потребителите, и е заплашил да премахне връзките към новините от емисиите на австралийските потребители.
  • Google казва, че е готов да плати за съдържание, въпреки че никоя голяма медийна организация не се е съгласила с условията му. Google заяви, че ще изтегли основната си търсачка от Австралия, ако законите продължат.
  • Австралия планира по-строга регулация на големите технологични компании в медийната индустрия. ACCC предложи нови правила за споделяне на данни, които биха оспорили господството на Google и Facebook на пазара за онлайн реклама и ще публикува доклад през март за ролята на Google и Apple Inc в софтуерната индустрия за смартфони.

Австралия преди това е участвала в продължителни битки с големи корпорации. През 2012 г. тогавашното лявоцентристко правителство стана първото в света, което забрани на цигарените компании да използват дизайни върху опаковките си, за да привлекат потребителите. Тютюневите компании поставиха правни предизвикателства, но съдилищата в крайна сметка потвърдиха закона.

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments