Франция обявява 16,9 милиарда щатски долара спасителен пакет за авиационната индустрия

0
162
Air France
Снимка: Pixabay

Френското правителство ще осигури 15 милиарда евро за спасяването на засегната от новия коронавирус авиационна индустрия в страната, надявайки се да спаси стотици хиляди работни места и да укрепи националния превозвач “Air France” в конкурентно състояние, съобщава “AP News”. В замяна на финансовата помощ авиокомпаниите ще трябва да инвестират в скоростното разработване на електрически, водородни или други екологичносъобразни самолети, следвайки амбициите на Франция да превърне своята авиоиндустрия в “най-чистата на света”. 

Сделката бе съгласувана със синдикатите в сектора, които на свой ред се зарекоха да следят за съхраняването на работните места в страната. Част от природозащитниците обаче изразиха скептицизъм по отношение на амбициозния план за пълна екосъобразност на тази така силно замърсяваща индустрия.

“Ще направим всичко по силите си да защитим тази така важна за суверенитета на Франция индустрия, както и свързаните работни местна и цялостния й икономически принос за обществото”, обяви финансовият министър на Франция Бруно Ле Мер. Същевременно той разкри антикризисния план на страната редом до министрите на транспорта, отбраната и околната среда – свидетелство за важността на сектора за Френската икономика.

С налагането на ограничителните мерки в страната масово самолетите бяха приземени, което доведе до икономически трусове по цялата верига, засягайки всички замесени – от превозвачите до конструкторите на авиодвигатели, изпълнителите по договори за поддръжка и доставчиците на резервни части. Авиокомпании от цял свят впоследствие подадоха молби за фалит или потърсиха спасителни средства, за да избегнат евентуални банкрути и да преживеят почти пълното преустановяване на тяхната дейност. Анализатори смятат, че индустрията ще се нуждае най-малко от две години, за да се възстанови.

Френският спасителен план предвижда преки правителствени инвестиции, субсидии, заеми, както и гаранции по заеми. Той включва още и съвместно финансиран фонд от страна на правителството, “Airbus” и други големи производители на авиооборудване, целящ закрила на малките доставчици. Помощите включват и 7 милиарда евро под формата на заеми и гаранции по заеми, които бяха обещани на “Air France”, след като флотът на компанията бе почти изцяло приземен заради вируса.

Подобно на мултимилиардните помощи за френската автомобилна индустрия, средствата за авиоиндустрията ще са в замяна на инвестиции в по-чиста енергия и ще облекчат в голяма степен натиска върху сектора за опазване на работните места. Планът същевременно цели модернизация на производствената верига на индустрията и съхраняването на европейската авиационна традиция, коментира Ле Мер.

“Трябва да съхраним авиационната си индустрия на всяка цена. Трябва да избегнем спада в бизнеса през идните месеци особено в лицето на американския гигант Боинг и китайския лидер Комак”, добави той. “Няма да оставим световния авиационен пазар да бъде поделен между Китай и САЩ. Франция и Европа ще отстоят своя дял”. 

Правителството ще съдейства на “Air France” за покупката на нови самолети “Airbus”, както и се зарече да поръча танкери за презареждане, дронове и хеликоптери на стойност 600 милиона евро от подразделението за авиосигурност на “Airbus”. Освен че доминира на пазара за пасажерски самолети редом с Боинг, “Airbus” е също и крупен доставчик на военновъздушни самолети и оборудване за европейските правителства. В спасителния план се включват още и инвестиции за разработването на наследника на изключително популярния среден клас самолет “Airbus A320”, който ще представлява хибрид между континентален водороден самолет и нови вид лек хеликоптер.

Правителството още разработва съвместно със синдикатите на авиоиндустрията дългосрочна стратегия за съхраняване на работните места, която да защити сектора, докато наеме достатъчно инерция.

“Възстановяването ще е дълго”, предупреждава Ле Мер. Правителството прогнозира, че най-рано през 2023 индустрията ще достигне нивата си отпреди кризата.

Американските авиолинии на свои ред също постигнаха споразумение с Федералния резерв на САЩ на стойност милиарди долари под формата на заеми и гаранти. Луфтханза също така получи 10 милиарда щатски долара от немското правителство, а “Cathay Pacific” обяви във вторник, че възнамерява да заяви спасителна помощ в размер на 5 милиарда щатски долара от правителството на Хонг Конг.

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments