Европейските граждани искат по-издръжливи и по-лесно поправими продукти

0
39
Техника - телефон, таблет, лаптоп
Техника - телефон, таблет, лаптоп. Снимка: Pixabay

Потребителите трябва да могат да избират по-дълготрайни и поправими продукти, съобщиха от Европейския парламент /ЕП/. 77% от гражданите на ЕС биха предпочели да ремонтират дадено устройство, вместо да си купят ново.

Новото „право на поправка“ трябва да обхваща проектирането на дълготрайни продукти, които да могат да се възстановят, както и по-информативно етикетиране с удължени гаранционни права.

Членовете на ЕП се съгласиха, че ефективното право на поправка трябва да обхваща целия жизнен цикъл на продукта и да отчита дизайна му, етичното производство, стандартизацията и информацията за потребителите, включително етикетирането относно възможностите за ремонт и обществените поръчки. То следва да насърчава по-ефективното използване на ресурсите, да намалява отпадъците и да поощрява по-продължителната употреба на продуктите.

От ЕП искат вещите да бъдат проектирани по такъв начин, че да издържат по-дълго, да могат да бъдат безопасно ремонтирани и частите им да се отстраняват лесно. Те смятат, че подходящото „право на поправка“ трябва да дава на сервизите и потребителите безплатен достъп до информация за поправката и поддръжката.

Що се отнася до цифровите устройства, членовете на ЕП твърдят, че актуализациите на софтуера следва да са обратими и да не водят до намалена производителност, например на смартфоните. Те следва да се предоставят за минимален период от време, а потребителите следва да бъдат напълно информирани за наличието на актуализации в момента на покупката.

Практики, които неправомерно ограничават правото на поправка или водят до остаряване, могат да се считат за „нелоялни търговски практики“ и да бъдат забранени съгласно правото на ЕС.

Членовете на ЕП изискват:

– стимули за потребителите да изберат ремонт пред замяна, като например удължени гаранции или получаване на заместващо устройство за времето на ремонта
– хармонизирани правила за предоставяне на информация на потребителите на мястото на продажбата, включително система за оценка на ремонта, информация за очаквания жизнен цикъл, за резервни части, за ремонтни услуги и наличие на актуализации на софтуера
– възможно интелигентно етикетиране, като QR кодове или цифрови паспорти на продуктите
– възможен механизъм за отговорност на производителя и продавача в случай на несъответствие на продукта
– изисквания за издръжливост и ремонт, включени в бъдеща директива за екодизайн

Повече от десетилетие Парламентът многократно подкрепя подобряването на правото на потребителите на ремонт и прие две резолюции, в които се съдържат редица конкретни предложения – да стане систематично, икономически ефективно и привлекателно. Разглежда се правото на ремонт като ключова стъпка за постигане на плановете за кръгова икономика в рамките на Европейския зелен пакт. Комисията обяви, че ще представи предложение за изменение на Директивата за продажбата на стоки и обмисля отделно законодателно предложение относно правото на поправка, през третото тримесечие на 2022 година.

Според проучване на Евробарометър, 79% от гражданите на ЕС смятат, че от производителите следва да се изисква да улеснят ремонта на цифровите устройства или подмяната на отделни техни части. В световен мащаб най-много са електронните отпадъци, като през 2019 година са били изхвърлени над 53 милиона тона от тях.

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments