Дунчев: Днес трябваше да внесем промени в Закона за лова, но заради парламентарната криза това няма да се случи

0
587
Александър Дунчев
Александър Дунчев. Снимка: Facebook

Дотук беше войната на промяната срещу мафията и олигарсите. Днес представители на „Продължаване промяната“ /ПП/ и „Демократична България“ /ДБ/ е трябвало да внесат промени в Закона за лова за спиране на нови ловни концесии в ловните стопанства, които са били обсъждани 3 седмици, но заради парламентарната криза се е взело решение да се спре внасянето на такива закони. Днешният ден е бил избран, защото е изтича срокът на конкурса за нова 15-годишна ловна концесия в Държавното ловно стопанство /ДЛС/ в Кормисош до град Лъки в Родопите, нагласен да бъде спечелен от видния адвокат и мултимилионер Тодор Батков, разкрива депутатът Александър Дунчев във Facebook. Публикацията му продължава по следния начин:

„Това решение обаче не е жест към Тодор Батков, а към колегите от БСП, които пуснаха „конкурса“ за Батков преди месец през Министерството на земеделието /МЗм/, но на които основно разчита коалицията днес. Законопроектът бе в отговор на предложението на агроминистъра Иван Иванов след наш парламентарен въпрос, ако искаме да се спрат спорните ловни концесии в ловните стопанства – да го направим по законодателен път, защото той няма проблем с политиката на предишните управляващи за феодализиция на държавните ловни стопанства с конкурси, нагласени за ловните олигарси от Прехода.

Но все още има надежда емблематичното ловно стопанство Кормисош да бъде спасено от авторитарния контрол на ловния феодал, защото решение по конкурса ще бъде взето от Министерството на земеделието на 20 юни! А министерството все още е част от Министерски съвет и коалицията на Промяната!

Със законопроекта целяхме още да задължим Министерството на земеделието да одобри в срок от 6 месеца и Концепция за развитие на ловното стопанство, като визия за нов ловен закон /ЗЛОД/. А отдаването на нови ловни концесии да бъде спряно, докато не се приеме Концепцията и нови законови правила. Интересното е, че законопроектът е мотивиран с прогноза #КОЙ ще спечели т.нар. „конкурс“. И на 20 юни ще разберем дали прогнозата е била вярна.

Каква обаче е схемата с ловните концесии, Тодор Батков и останалите олигарси? За използването на ловните стопанства като частни владения за държавна сметка за първи път се разбра при съвместно разследване на bTV и Агенцията по горите през 2021 г., когато самият Батков сподели как самият Бойко Борисов е основен гост на ловните феодали.

При разследването на Агенцията по горите установихме, че и в стопанството на Батков е същата ситуацията, но просто Борисов не е сред гостите му. Тодор Батков, макар и един от най-коректните частни партньори, управлява ловното стопанство под формата на ловен концесионер вече 20 години, като анализ на Агенцията по горите от 2021 г. показва, че същият ползва стопанството като свое – той решава кой, какво и колко да ловува в стопанството, притежава собствена ограда с дивеч в рамките на ловната концесия и на практика управлява задкулисно цялото стопанство. Ключов момент за бетониране на неговата власт там е лобистка поправка от 2008 г. в ЗЛОД, която тогава му дава правото като ползвател на стопанството преди 2007 г. да запази концесионните си права и след 2007 г., и то за винаги.

Именно по силата на тази лобистка поправка от 2008 г. е издадена Заповед №РД48-18/09.05.2022 г. на агроминистъра Иванов, с която е открит конкурс за сключване на нов договор за съвместна дейност (т.нар. ловна концесия) в ДЛС Кормисош по реда на чл. 9, ал. 12 от ЗЛОД.

В Заповедта на Иванов е използвана порочна методика с лобистко условие, което министерството използва вече 15 години за нагласяване на конкурсите. С него предимство се дава на кандидати, които са извършвали инвестиции в ловното стопанство преди края на 2007 г., с което обаче се ограничава участието на нови кандидати.

В конкурса за ДЛС-Кормисош на това лобистко и ограничително условие отговаря единствено търговското дружество „Стандарт нюз“ ЕАД на Батков, което е единственото дружество с договорни отношения и инвестиции по отношение на лова в ДЛС Кормисош след 2000 г. Скандалното е, че бизнесменът се възползва от привилегиите на лобистката поправка на ловния закон от 2008 г. вече за втори път, като за първи път се възползва от преференцията през 2008 г., когато получава преференциално концесионно право чрез удължаване срока на рамков договор №33/19.07.2007 г. между „Стандарт нюз“ ЕАД и ДДС/ДЛС Кормисош до 2022 г. Този договор от 2007 г. е бил сключен първоначално без правно основание, тъй като такова до 2007 г. е липсвало в ЗЛОД.

Отделно, в използваната от министерството методика за оценка на офертите на кандидатите (K-комплексно = K+R+Q), освен ключовата тежест на инвестициите преди 2007 г. (Q), максимален брой точки по критерий К получават и кандидати, които противно на всякаква логика, предложат възможно най-малък размер на инвестициите за предвидените в договора ловностопански дейности! Обратно, повече точки се получават за инвестиции по критерий R, които се разходват от държавното предприятие по субективна преценка – т.е. напълно непрозрачно.

За спиране на схемата с отдаването на нови концесии в ловните стопанства в полза на влиятелни бизнесмени, чиято основна роля е да спират бракониерите с частната си охрана, се обявиха депутати от „Продължаваме промяната“ и „Демократична България“, според които за държавата тези ловни концесии са не само лишени от всякаква икономическа и управленска целесъобразност, но и нарушават европейските правила за концесиите и за защита на конкуренцията. Премахването на корупцията и нелоялните конкурентни условия в лова е и един от приоритетите в Коалиционното споразумение.

Призив за прекратяване на нагласения конкурс за ДЛС-Кормисош е изпратен до агроминистъра с парламентарен въпрос още на 18 май от четири депутата, според които с дискриминационното си поведение земеделският министър е на път да продължи порочната практика на предишните управляващи да ощетяват държавата със стотици милиони и да превръщат горското и ловното стопанство в България в заложник на влиятелни бизнесмени. В парламентарния въпрос се сочи, че заповедта на Иванов не е мотивирана и по никакъв начин не е обоснована целесъобразността на предлагания договор.

Очакваните разходи за ловностопанските дейности за 15-годишния срок на договора са оценени на 16 840 360 лв. (с минимално участие на ДЛС от 69%), докато очакваната печалба е оценена на 6 010 000 лв., т.е. възвръщаемостта на инвестициите е едва 30%. В същото време, ДЛС-Кормисош е губещо поделение, в което разходите за ловно стопанство следва да се покриват не от частна страна, а от държавното предприятие, което за 2021 г. е отчело над 1 милион лева печалба.

Чрез Анализа на Агенцията по горите от 2021 г. е установено, че както в ДЛС-Кормисош, така и в повечето други ловни стопанства, публично-частното партньорство се оказва неизгодно от финансова и управленска гледна точка за държавата, която плаща за възможността на частните юридически лица да използват като свои най-добрите ловни стопанства и ловни бази в страната. Независимо от постигнатото добро състояние на дивеча, с което първоначалната задача след 2000 г. на това партньорство е постигната, за ДЛС-Кормисош са посочени редица недобросъвестни практики от страна на частната страна.

Като алтернатива на концесиите в ловните стопанства е представена законовата възможност за отдаване под наем на голям брой държавни дивечовъдни участъци в държавните горски стопанства, които са обездивичени, и в които предоставянето на стопанисването и ползването на дивеча на частни търговци е по-целесъобразно и от икономическа, и от управленска гледна точка, тъй като държавата там няма финансови ангажименти.

Е, разбрахте ли сега #КОЙ има интерес от политическия хаос?!“

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments