Докато електрическите автомобили процъфтяват, местните се страхуват, че китайският завод за батерии ще навреди на земята в засегнатата от суша Унгария

0
55
Електромобил
Снимка: Pixabay

Точно отвъд пасторалните градини и традиционните домове на източно унгарско село се оформя гигапроект на китайската индустрия, пише „Асошиейтед прес“.

Булдозери и багери вече подготвят земята за изграждане на завод за батерии за електрически превозни средства (EV) с площ от близо 550 акра. Фабриката за 7,3 милиарда евро (7,9 милиарда долара) ще бъде една от най-големите чуждестранни инвестиции на Унгария и правителството се надява, че ще превърне централноевропейската страна в глобален център за производство на литиево-йонни батерии в епоха, в която правителствата все повече се стремят да ограничат емисии на парникови газове чрез преминаване към електрически автомобили.

Но жителите, еколозите и опозиционните политици се тревожат, че обширната фабрика – построена от базираната в Китай Contemporary Amperex Technology Co. Limited (CATL) – ще изостри съществуващите екологични проблеми, ще удари ценните водни запаси на страната и допълнително ще подкопае икономиката й в Китай. 47-годишната Ева Козма, местна майка, която се присъедини към други жители на село близо до строителната площадка, за да се противопостави на проекта, заяви:

„Имате това вътрешно лошо чувство, когато минавате покрай района, където строят. Просто усещам това лошо чувство в стомаха си.“

Тя попита:

„Това е прогресът, това е бъдещето? Изливане на бетон върху природата, докато знаем колко замърсяваща ще бъде фабриката?“

Козма и други в покрайнините на Дебрецен, вторият по големина град в Унгария, казват, че са били заслепени от съобщението, че фабриката ще бъде построена върху ценна земеделска земя. Те се опасяват, че големите количества вода, пренасочени към завода за охлаждащо оборудване, ще застрашат тяхното водоснабдяване и че химикалите от завода могат да се излеят в почвата и водата, увреждайки природните ресурси на региона.

Този регион, Голямата унгарска равнина, е застрашен от опустяване, процес, при който растителността изчезва поради високите горещини и ниските валежи. Причинените от изменението на климата засушавания и рекордни горещи вълни в района усложниха тежкото използване на вода от селското стопанство и изчерпаните подпочвени води, което доведе до опустошителни добиви от култури.

Миналата година Унгария преживя най-горещото си лято в историята и близо 2,5 милиона акра, или 20% от обработваемите площи в страната, изсъхнаха. Експертите казват, че ако не бъде въведен цялостен план за задържане на вода, голяма част от региона скоро ще бъде неподходяща за земеделие.

И все пак въпреки тези борби за околната среда, правителството на Унгария вярва, че амбициите на Европейския съюз да прекрати производството на превозни средства с двигатели с вътрешно горене до 2035 г. представляват уникална възможност за страната да заеме мястото си на лидер в производството на батерии за електрически автомобили и се зае със сериозния въпрос за привличане на такива инвестиции.

И вероятно ще има купувачи: транспортът представлява близо една четвърт от емисиите на парникови газове в Европа, а повече от 70% от тези емисии са причинени от автомобилния транспорт. Ако ЕС иска да постигне целта си за нулеви нетни емисии до 2050 г., електромобилите ще играят ключова роля.

Заводът за 100 гв/ч батерии на CATL в Дебрецен, който се очаква да създаде около 9 000 работни места, е най-големият от редица фабрики за батерии за електромобили, които се появяват в цялата страна, част от стратегията на правителството да обслужва чуждестранните производители на автомобили, присъстващи в Унгария – като германските автомобилни производители Audi, BMW и Mercedes-Benz – докато преминават към превозни средства, задвижвани от батерии.

Външният министър на Унгария Петер Сиярто заяви по-рано този месец в Пекин, че присъствието на тези германски производители на автомобили е „вдъхновило“ неотдавнашната вълна от китайски инвестиции в заводи за батерии за електромобили и че „китайските доставчици на тези германски компании продължават да смятат Унгария за пресечната точка на инвестициите Изток-Запад.

Габор Варкони, експерт в автомобилната индустрия, е съгласен, че усилията за привличане на производители на батерии имат смисъл за икономиката на Унгария – особено като се има предвид, че повече от 20% от износа на страната идва от автомобилната индустрия. Варкони посочи:

„В голям интерес е на Унгария тези инвестиции да се появят тук, особено рамо до рамо с немски технологии. По този начин и двете могат да бъдат обвързани тук в средносрочен план, така че нито едната да не може да работи успешно без другата. В този смисъл това е абсолютен национален интерес.“

Но Далма Дедак, експерт по екологична политика към WWF Унгария, казва, че въпреки намеренията за намаляване на емисиите на парникови газове чрез електрически автомобили, липсват проучвания за въздействието върху околната среда за дългосрочните последици за въздуха, почвата и водата в Унгария.

Подробности са публикувани само за първата фаза от многоетапното строителство на завода CATL, уточни тя, така че според нея отпечатъкът му върху околната среда, след като заработи напълно, остава неизвестен – нещо, което подкопа доверието между засегнатото население и правителството.

„Безпокойство е, че процедурата за одобрение на първата фаза на централата не показва какъв вид потребление на вода и емисии могат да се очакват, когато цялата централа бъде построена“, призна тя и попита:

„Тоест ресурсите на Унгария ще бъдат ли достатъчни за тези амбициозни планове?“

Потреблението на вода в индустриалния парк, където се намира фабриката, се очаква да възлезе на повече от 40 000 кубични метра (10,5 милиона галона) на ден – удвояване на потреблението на питейна вода в Дебрецен и поставяне на голяма тежест върху регион в средата на историческа водна криза, каза Дедак.

„В дългосрочен план това е проблем и въпрос как да се снабди с вода град с такъв недостиг на вода“, смята тя.

CATL подчерта, че 70% от потреблението на вода ще идва от сива вода – битови отпадъчни води, които са били пречистени – въпреки че този план не присъства в проучването за въздействие върху околната среда за първата фаза на фабриката. Министерството на икономическото развитие на Унгария не отговори на искане за коментар.

Други критици на инвестицията посочват зависимостта на икономиката от чуждестранни автомобилни компании и я виждат като задълбочаване на опората, която Унгария е осигурила на Китай в Централна Европа.

Ласло Лорант Керестес, президент на комисията по устойчиво развитие на унгарския парламент, коментира, че икономиката на Унгария „е много уязвима за автомобилната индустрия и това (заводът) увеличава тази уязвимост“.

Говорейки на протест срещу фабриката в Дебрецен тази седмица, Керестес каза, че приблизително 800 милиона евро (861 милиона долара) в инфраструктура и данъчни стимули, които правителството на Унгария ще предостави на CATL, са „нереалистична сума пари за работно място“ и това – както в случаят с германските производители на автомобили — по-голямата част от генерирания капитал ще бъде изнесен.

„Това са по същество монтажни предприятия и те отнемат печалбите оттук. Характерно е също, че не дават работа на унгарците, не на местните хора, а на чуждите гастарбайтери“, изтъкна той.

Някои от жителите извън Дебрецен се притесняват, че масивната централа ще доведе до трафик и шум, които ще развалят идиличната общност, където са дошли да отгледат децата си. Но най-вече се страхуват от необратимото въздействие, което може да има върху естествения им свят.

„Те взеха земята, унищожиха почвата, унищожиха въздуха, водата“, твърди Енико Пастор, 65-годишна местна активистка, която планира да напусне района, ако заводът бъде завършен по план. Тя подчерта:

„Няма пари, които могат да поправят това, което съсипахме. Трябва да се уверим, че това, което имаме, ще остане. Вече нанесохме много щети. Не разбирам защо се нуждаем от още, още, още.“

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments