Дефлация: Защо падащите цени в Китай будят безпокойство

0
39
Пазар в Китай.
Пазар в Китай. Снимка: Пиксабей

Икономиката на Китай изпадна в дефлация, след като потребителските цени се понижиха през юли за първи път от повече от 2 години, пише „BBC“. Официалният индекс на потребителските цени, мярка за инфлацията, спадна с 0,3% миналия месец спрямо година по-рано. Според анализатори това увеличава натиска върху правителството да съживи търсенето във втората по големина икономика в света.

Това следва слабите нива на вноса и износа, които повдигнаха въпроси относно темпото на възстановяване на Китай след пандемията. Страната също така се справя с нарастващия дълг на местното правителство и предизвикателствата на жилищния пазар. Младежката безработица, която е рекордно висока, също се следи отблизо, тъй като се очаква рекордните 11,58 милиона висшисти да навлязат на китайския пазар на труда тази година.

Падащите цени затрудняват Китай да намали дълга си, наред с всички предизвикателства, произтичащи от това, като по-бавния темп на растеж, изтъкват анализатори. Даниел Мъри от инвестиционната компания EFG Asset Management коментира:

„Няма тайна съставка, която може да се приложи за справяне с инфлацията.“

Той предлага проста комбинация от повече държавни разходи и по-ниски данъци заедно с по-проста парична политика.

Кога цените започнаха да падат?

Повечето развити страни отбелязаха бум в потребителските разходи след края на пандемичните ограничения. Хората, които бяха спестили пари, изведнъж станаха способни и склонни да харчат, докато предприятията се бореха да се справят с търсенето. Огромното нарастване на търсенето на стоки, които бяха ограничени в предлагането – заедно с нарастващите разходи за енергия след нахлуването на Русия в Украйна – допълнително надуха цените. Но това не се случи в Китай, където цените не скочиха, тъй като икономиката излезе от най-строгите правила за коронавирус в света. Потребителските цени паднаха последно през февруари 2021 г.

Всъщност те са били на прага на дефлацията от месеци, като се изравняват по-рано тази година поради слабото търсене. Цените, налагани от китайските производители – известни като фабрични цени – също падат. Алисия Гарсия-Хереро, помощник-професор в Хонконгския университет за наука и технологии признава:

„Притеснително е, доколкото става ясно, че търсенето в Китай е слабо, докато останалият свят се вдига на крака, особено Западът.“

Тя добавя:

„Дефлацията няма да помогне на Китай. Дългът ще стане по-тежък. Всичко това не е добра новина.“

Защо дефлацията е проблем?

Китай произвежда голяма част от стоките, продавани по света. Потенциално положително въздействие от продължителен период на дефлация в страната може да бъде, че помага за ограничаване на нарастващите цени в други части на света, включително Обединеното кралство. Въпреки това, ако китайските стоки с намалени цени наводнят световните пазари, това може да има отрицателно въздействие върху производителите в други страни. Това може да удари инвестициите на бизнеса и да намали заетостта. Периодът на спад на цените в Китай също може да засегне печалбите на компаниите и потребителските разходи. Това пък от своя страна може да доведе до по-висока безработица. Което може да доведе до спад в търсенето от страна на страната – най-големият пазар в света – на енергия, суровини и храни, което ще удари световния износ.

Какво означава всичко това за икономиката на Китай?

Икономиката на Китай вече е изправена пред други пречки. От една страна, тя се възстановява от въздействието на пандемията със скорост, която е по-бавна от очакваното.

Във вторник официални данни показаха, че износът на Китай е спаднал с 14,5% през юли в сравнение с година по-рано, докато вносът е намалял с 12,4%. Мрачните търговски данни засилват опасенията, че икономическият растеж на страната може да се забави още повече тази година. Китай също така се справя с продължаваща криза на пазара на имоти след почти колапса на най-големия предприемач на недвижими имоти Evergrande.

Китайското правителство изпраща послание, че всичко е под контрол, но досега избягва всякакви големи мерки за насърчаване на икономическия растеж.

„Изграждането на доверие сред инвеститорите и потребителите ще бъде от ключово значение за възстановяването на Китай“, смята Есуар Прасад, професор по търговска политика и икономика в университета Корнел.

„Истинският въпрос е дали правителството може да си върне доверието в частния сектор, така че домакинствата да излязат и да харчат, вместо да спестяват, а предприятията да започнат да инвестират. Всичко това не е постигнато досега“, подчерта професор Прасад.

„Мисля, че ще трябва да разгледаме някои значителни мерки за стимулиране, включително намаляване на данъците.“

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments