Божидар Божанов: Приехме важни промени в ЗЕУ за удобство за гражданите и повече ефективост на администрацията

0
93
Божидар Божанов
Божидар Божанов. Снимка: Facebook

Народното събрание гласува и прие измененията в Закона за електронното управление, които са важна стъпка към повече удобство за гражданите и по-голяма ефективност на администрацията.

Това става ясно от думите на депутата от „Продължаваме промяната-Демократична България“ /ПП-ДБ/ Божидар Божанов, който даде разяснение на промените с публикация във Facebook. По думите му се очаква всички електронни услуги да бъдат по-евтини в сравнение с тези на гише, а още през следващата година регистрите у нас да минат в електронен вид. Публикуваме коментара му без редакторска намеса: 

Вчера на второ четене приехме измененията в Закона за електронното управление, който подготвихме в Министерствота на електронното управление /МЕУ/ преди година и нещо. В него има много важни промени, в т.ч.:

– приравняваме служебните справки на удостоверения, за да не трябва да променяме всички закони и наредби, за да отпаднат удостоверенията.
– физическите лица ще могат да заявяват електронни услуги без да подписват заявленията с КЕП (който продължава да е бариера пред използването на е-услуги).
– електронните услуги ще са с по-ниска такса спрямо тези на гише
– разширяваме електронното връчване, като го правим възможно за актове и електронни фишове. Ще може в системата за сигурно връчване да се посочи, че човек желае напр. МВР да му връчва там електронните фишове.
– уреждаме дейността на посредниците, които могат да предоставят услуги на гише по-близо до гражданите, които не ползват интернет (напр. за да не ходят до областния град)
– няма да може с подзаконов акт да се въвежда изискване за представяне на документи за доказване на обстоятелства, които ги има в регистър. Т.е. всички наредби, вкл. общински, в които се искат непредвидени в закон удостоверения, бележки, стикери и подобни стават незаконосъобразни.
– всички регистри ще трябва да минат от тетрадки в електронен вид през 2024 г., когато влиза в сила задължението регистрите да се водят или чрез собствена информационна система, или чрез новоуредената централизирана система за водене на регистри.
– въвеждаме задължение за изпращане на напомняне при изтичащ срок на документ („индивидуален административен акт“)
– отпадат факсът и телексът от Административнопроцесуалния кодекс
– въвеждаме редица важни определения като „регистър“ и „централен администратор на данни“ и уеднаквяваме редица дефиниции в няколко закона, които се бяха разминали през годините.

Всичко това ще започне да се прилага в следващите месеци. С него се покриват и цели, поставени в плана за възстановяване и устойчивост и е важна стъпка към повече удобство за гражданите и повече ефективост на администрацията. Приемането на закона не трансформира администрацията автоматично, но поставя важни рамки и задължения, с които МЕУ може бързо да напредне.

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments