АИКБ: Мярката 60/40 е неработеща

0
201
Офис
Снимката е илюстративна. Източник: Pixabay

От Асоциацията на индустриалния капитал в България /АИКБ/ считат, че мярката 60/40 е неработеща. Те разпространиха своя позиция, в която дават оценка на ситуацията и обсъжданите мерки след отпадането на извънредното положение. От АИКБ посочват, че мярката на практика е 38/62, защото това е действителното съотношение на участието в нетния доход на държавата.

„Оценки на мярката „38/62” бяха давани както от представителните на национално равнище организации на работодателите, така и от други браншови организации, но и от отделни предприятия и компании. АИКБ първа алармира за това, че мярката е неработеща, тъй като не отговаря на реалните предизвикателства, пред които българските компании са изправени, а и погрешно транспонира опита на водещи европейски икономики като Германия и Австрия.“, посочиха от Асоциацията.

Показателни според тях са и резултатите от проведената в периода 31 март – 1 април 2020 г. експресна анкета на Българската стопанска камара относно готовността на фирмите да се възползват от мярката „38/62“ за компенсиране на работодателите, пострадали от кризата, предизвикана от разпространението на COVID-19. Резултатите от експресното допитване са на база 759 отговорили и на анкетата, и на резултатите от нея трябва да се гледа сериозно, категорични са от АИКБ. От получените и публикувани резултати ясно се вижда, че от мярката „38/62” са готови да се възползват не повече от 8 % от всички работодатели, от които:

– 44 % са с персонал до 10 души;
– 55 % работят в сферата на услугите;
– 35 % са в сферата на търговията;
– Едва 10 % са от областта на индустрията. Вижда се нищожният интерес към мярката – от страна на всички предприятия и особено на тези от индустрията, чиито дял е нищожен и пренебрежимо малък;
– 48 % работят при непълно работно време, въведено с вътрешна заповед;
– 37% са прекратили работа изцяло след заповедта на министъра на здравеопазването;
– 15% са с изцяло прекратена работа с вътрешна заповед, поради неблагоприятната пазарна ситуация.

За приемливостта на мярката говори още по-лошо структурата на предприятията и копаниите, които не възнамеряват да се възползват от нея. Няма да я използват:

– 52 % от анкетираните, защото: „Не могат да осигурят останалите 40% плюс 100% осигуровки”;
– 21 % от анкетираните, защото: „Не ги устройва”;
– 7 % от анкетираните, защото: „Не могат да гарантират заетост за двойно по-дълъг период”;
– 4 % от анкетираните, защото: „Не могат да докажат изискването за 20 % спад на оборота за референтния период”.

Вижда се, че 80 % от анкетираните предприятия и компании заявяват, че имат нужда, но няма да използват мярката „38/62” поради нейната негодност.

Едва 8 % от анкетираните могат да бъдат отнесени към категорията на колебаещите се. Това се тези 8 %, които отговарят, че „още не знаят – необходимо е да направят разчети, доколко мярката им е изгодна”.

Според национално-представителното изследване на “Алфа рисърч”, проведено в периода 13-22 април сред 500 стопански субекта у нас, 79% от фирмите търпят преки или косвени загуби от COVID-19, а най-неодобряваната от бизнеса е мярката 60/40.

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments