
По-бързата свързаност между Видин и Русе зависи от чужда страна
Пътуването от Видин до Русе е 310 километра. По българските пътища то трае над 5 часа. През Румъния – около 4 часа и 40 минути. Данните идват от Google Maps, но са потвърждение на нещо, което хиляди шофьори усещат ежедневно: в България Северозападът и Североизтокът не са реално свързани. Не с магистрала, не със скоростен път – дори с прилична пътна мрежа.
Как ремонти прикриват инфраструктурен срив?
На фона на масови ремонти между Монтана, Плевен, Бяла и Русе, изглежда логично човек да заобиколи през Калафат и Гюргево. Но този път не става по-добър само защото другият е в ремонт – става по-добър, защото чуждата инфраструктура изпреварва българската.
Съседна Румъния разполага с трасета DN6 и E70, които осигуряват по-бързо, по-равно и по-ефективно придвижване между Дунав мост 2 и Дунав мост при Русе. Тежкотоварният трафик също предпочита този маршрут. Проблемът не е временен – той е хроничен и показва как държавата е изоставила собствените си стратегически оси.
Истинският дефицит: липса на магистрален план за Северна България
Проектът за скоростен път Видин – Ботевград – Плевен – Русе се лансира от над десетилетие. Обществени поръчки, отчуждавания, екологични оценки и политически кризи превърнаха реализацията му в символ на административен застой. Междувременно магистралите в Южна България – „Тракия“, „Струма“, „Марица“ – се разширяват.
А на Север?
-
Липсва реален напредък по трасето Плевен – Бяла – Русе;
-
Проблемните точки като Кнежа, Крушовица, Брестовец, Бяла остават затворени в миналия век;
-
Не съществува нито една алтернативна, скоростна, изцяло българска ос по поречието на Дунав.
Призив: България трябва да си върне собствената география
Не е нормално националната логистика да зависи от румънска инфраструктура. Не е нормално два областни града да са по-слабо свързани от две малки села, делени от някой участък на „Хемус“. Не е нормално Европа да инвестира милиарди, а резултатът да е: „пътувайте през чужбина, ако искате да стигнете бързо до Русе/Видин“.
Необходима е:
-
Незабавна ревизия на всички трасета по оста Видин – Русе;
-
Ново разбиране за Северна България не като „трудна зона“, а като гръбнак на националната сигурност, свързаност и икономика.
Пътят през Румъния не е алтернатива. Той е диагноза. И е време да излекуваме причината, не симптома.
Присъединете се към нашия Телеграм
Средната скорост вече се следи от тол камерите – книжката пада в определени ситуации

