15 вагона за 27 милиона лева: Изгодни ли са обществените поръчки в БДЖ?

0
270
БДЖ
Снимка: Facebook, Архив

Малко преди назначаването на служебния кабинет Българските държавни железници (БДЖ) са възложили обществена поръчка за ремонт-модернизация на 15 вагона. Цялата необходима сума такъв да бъде извършен се равнява на близо 27 милиона лева, предават от „bTV“.

Първият от всички стари вагони е така нареченият вагон „Сокол“. Той постъпва за реновиране в частния завод в Дрянково, а работата по него ще струва около 1.8 млн. лв. Изпълнителят на поръчката бива избран без конкурс с други кандидати. Причината, казва БДЖ, се състои в това, че някога заводът е бил държавен и като производител на тези вагони, има интелектуално право върху модела.

Какво обаче мислят по този въпрос служители и синдикалисти в железниците?

Според Петър Бунев, председател на Синдиката на железничарите в България към КНСБ, подобна сделка събужда редица въпросителни. Липсата на състезание за изпълнението на поръчката води до липса и на конкурентна цена, която може да е много по-изгодна за БДЖ. 

От друга страна, твърдението, че B74 и B84 са дряновски, е факт. Но споменавайки него, не е редно да се пропуска една важна подробност, а именно, че „връщайки се в историята назад, знаем, че тези заводи са приватизирани“.

Григори Григоров, председател на борда на директорите на БДЖ, е категоричен, че онова, „което изисква законът, ние сме го предоставили“. Дали има патент Григоров не е сигурен, но „определена интелектуална собственост има“.

Фирмата изпълнител отрече реално да има патент, но „проектите за моделите са наследени от фирмата като актив“, който е бил дигитализиран още 2016-2017 година. 

ЖП синдикалистът Петър Бунев намира съмнителни неща в сделката на БДЖ. Той е на мнение, че повишаването на сумата от 500 хиляди на 800 хиляди лева е нещо нормално във времето, за скока допринасят и вакуумните тоалетни, монтиращи се във вагоните. Тяхната цена на бройка излиза към 50 хиляди лева. Въпреки това обаче крайната цифра от близо 1.8 милиона лева изглежда твърде солидна, а липсата на конкурс поражда подозрения.

Самите възложители на БДЖ са имали опцията да купят изцяло нов вагон за 1.9 милиона лева, показват правени преди 2 години проучвания на пазара. 

„Новият е около 1,9 млн., а вагонът тук, модернизацията му е 1,8 млн. В края на 2019 г. влязоха в сила някакви нови нормативни уредби и всъщност ние не получихме никакви предложения за участие в тази процедура, тъй като всичките участници, които бяхме поканили в тази процедура обявиха цени от порядъка на 1,9 млн. евро за вагон“, обяснява Григоров от БДЖ.

Такава информация за оферти не може да се види в публичните данни на железницата. Интересно е, че друга обществена поръчка за ремонт на 40 вагона е струвала 76 700 000 лева – близо двойно по-ниска цена от сегашната, която е 950 000 лева за една бройка.

Причини за оскъпяването, изброяват от фирмата, са няколко. Вагонът се предвижда да бъде с шумоизолации, топлоизолации, видеонаблюдение, информация за седалките, за пътниците, захранване, нови ел. табла, спирачна система, производство 2021 година, климатроник.

Критици посочват, че изброените елементи вече са били сменяни при досегашни ремонти. Въпреки недоверието, от отговорната фирма продължават с работата си, уверявайки, че наесен ни очаква невиждан у нас лукс в резултат на модернизацията.

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments